هتل های ایران گران تر از هتل های لاکچری مالزی

به گزارش وبلاگ گیت، با سرانجام تعطیلات فصل بهار آنالیز ها نشان از آن دارد که خانه مسافر ها جایگزین اقامت در هتل ها و مراکز اقامتی شناسنامه دار شده اند و سفر های داخلی همچنان به صورت شخصی و خانوادگی انجام می گردد و تور های گروهی جایگاه خاصی در این میان ندارند. هتل ها نیز همچنان گران و سفر های لاکچری پر رونق هستند.

هتل های ایران گران تر از هتل های لاکچری مالزی

به گزارش ایلنا، با نزدیک شدن به آخرین روز های فصل بهار و شروع تابستان، تعطیلات پیاپی بهاری نیز خاتمه می یابد و دیگر از تعطیلات رسمی جز در روز های پنجشنبه و آدینه در تقویم ملی خبری نیست. به نوعی می توان گفت جز تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و فرصتی که برای خانواده ها از این حیث ایجاد می گردد، کارمندان و کارگران و در کل شاغلین از تعطیلات رسمی بی بهره هستند.

نگاهی گذرا به تعطیلاتی که طی سه ماه فصل بهار که پشت سر گذاشتیم، نشان از آن دارد که گردشگری داخلی با سفر های متعدد با پراکندگی مکانی و زمانی روبه رو بوده است. البته مقدار سفر های زمینی که با وسایل شخصی اجرا شده و در واقع در زمره سفر های انفرادی جای می گیرند، بیشتر بوده و شهر های شمالی کشور در صدر مقاصد سفر های داخلی جای دارند.

حرمت الله رفیعی (رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران) با اشاره به سفر های داخلی که طی دو ماه گذشته رخ داد، گفت: بیشترین حجم مسافر به صورت زمینی و به سمت شمال کشور بود. در مسیر های هوایی نیز مشهد همانند همیشه مقصد نخست مسافران بوده چراکه تقریبا در تمام فصول سال مشهد ازجمله مقاصد پر مسافر کشور به شمار می رود.

طی دو ماه گذشته نیز ضریب اشغال مراکز اقامتی مشهد خوب بود. بعد از آن می توان به مقاصدی همانند کیش و قشم اشاره داشت. چنانکه طی 3 ماه گذشته ظرفیت اقامتی کیش ضریب خوبی را پشت سر گذاشت و هتل ها به علت آنکه با تعداد مسافر زیادی روبه رو بودند و شرایط خوبی به لحاظ مسافر داشتند، گرچه افزایش قیمت هم داشتند و هتل با قیمت مناسب، کمتر پیدا می شد.

او با اشاره به آنکه سفر های نوروز 1402 با سفر هایی که بعد از آن و طی تعطیلات در ماه های اردیبشهت و خرداد رقم خورد؛ تفاوت داشت، گفت: می توان گفت شرایط مالی مردم خوب نیست از این رو قشر ضعیف جامعه معمولا از هتل استفاده نمی نمایند و سفر انفرادی با وسیله نقلیه شخصی را مد نظر دارند.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه آیا نرخ بالای هتل ها و بسته های سفر و گرایش عموم جامعه به سفر های انفرادی با وسایل شخصی سبب شده تا در انتخاب مراکز اقامتی، گرایش مسافران به سمت اقامت در خانه مسافر ها و واحد های بومگردی بیشتر گردد، گفت: بله این اتفاق را در 3 ماه گذشته شاهد بودیم چنانکه مقدار تقاضا برای اقامت در خانه مسافران بسیار افزایش داشته که البته معتقد هستم پیغام بسیار بدی را در پی دارد.

رفیعی ادامه داد: مراکز اقامتی رسمی اعم از هتل ها و… مقرراتی را برای پذیرش مسافر دارند که تبعا خانه مسافر ها ندارند. نباید فراموش کرد که خانه مسافر ها نیز به وسیله دولت ایجاد شده اند، اما مقرراتی که برای مراکز هتلی و مراکز شناسنامه دار اجرا می گردد در خصوص این واحد ها اجرایی نمی گردد از این رو مسافر هم به لحاظ مقرون به صرفهی و هم در اختیار داشتن خدمات دیگر ترجیح می دهد خانه مسافر ها را انتخاب کند.

نه تنها مسافرانی که به لحاظ مالی شرایط خوبی ندارند بلکه مسافرانی که شرایط مالی خوبی هم دارند و قصد سفر لاکچری را دارند باز هم خانه مسافر را با قیمت های بسیار بالا برای اقامت انتخاب می نماید. درواقع هم مسافران بی بضاعت و هم مسافران لاکچری ترجیح می دهند به جای اقامت در مراکز اقامتی شناسنامه دار، اقامت در خانه مسافر ها را انتخاب نمایند. می توان گفت، خانه مسافر ها درحال گرفتن جایگاه مراکز اقامتی رسمی هستند که پیغام بدی در پی دارد.

او در پاسخ به این سوال که آیا گردشگران خروجی در خارج از کشور مراکز اقامتی از جمله هتل بوتیک یا خانه مسافر را به جای هتل برای اقامت انتخاب می نمایند یا آنکه این مورد فقط در خصوص خانه مسافر ها در سفر های داخلی رخ می دهد، گفت: خیر اینچنین نیست و مسافران خروجی، اقامت در هتل را انتخاب می نمایند چراکه نه تنها خدمات بسیار خوب و باکیفیتی را دریافت می نمایند بلکه از آرامش و آسایش نیز برخوردار می شوند. البته که بحث هتل های ما تنها دریافت شناسنامه برای دادن اقامت نیست بلکه اولویت نخست سرویس دهی و خدماتی است که ارائه می دهند و اولویت دوم قیمتی که ارائه می دهند.

تمام این عوامل توام با هم در انتخاب مسافران تاثیرگذار است. در دنیای خارج از ایران، اینگونه نیست که مسافر ترجیح دهد در خانه های اجاره ای اقامت کند بلکه هتل را به لحاظ سرویس دهی که دارد و خدماتی که ارائه می دهند انتخاب می نماید.

مقاصد لاکچری سفر های داخلی پر مسافر

به گفته رفیعی شرایط هتل های 4 و 5 ستاره در 3 ماه گذشته خوب بوده و با ضریب اشغال بالا فعال بودند. بخصوص در مقاصدی مانند کیش و قشم و چابهار شاهد رونق خوب گردشگری بودیم. حتا پرواز ها به این مقاصد کاملا پر بودند و به لحاظ مسافر مسئله ای وجود نداشت.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در پاسخ به این سوال که با توجه به استقبال از مقاصدی مانند کیش، قشم و چابهار که در زمره مقاصد گران و به نوعی لاکچری در داخل کشور به حساب می آیند، آیا می توان گفت که سفر های لاکچری به مقاصد داخلی مسافران خود را دارد، گفت: بله مقاصد لاکچری در داخل کشور گردشگران خود را دارند و از آن استقبال می گردد. بعد از این مقاصد می توان گفت که شیراز با استقبال خوبی از سوی گردشگران روبه رو شد و مسیر شیراز نیز طی دو ماه گذشته پر بود و می توان گفت پرواز ها به این مقصد دیگر ظرفیت پذیرش نداشت و بلیط هواپیما به مقصد شیراز پیدا نمی شد.

او در پاسخ به این سوال که آیا نبود بلیت هواپیما به بعضی مقاصد به علت کمبود مقدار صندلی در ناوگان هوایی به این مقاصد رخ می دهد یا آنکه مسئله افزایش نرخ ها و ایجاد بازار سیاه است، گفت: هرچند کمبود هایی در ناوگان هوایی و مقدار صندلی ها و پرواز ها داریم، اما نبود صندلی پروازی در تعطیلات مسئله دیگری است.

برای مثال، در نوروز شاهد آن بودیم که حدود 20 روز مانده به شروع سفر های نوروزی، هر پروازی را که می زدید جا نمی داد و می نوشت، ظرفیت تکمیل است. اما این پیغام معنایش آن نبود که واقعا ظرفیت ها تکمیل است؛ چراکه پرواز ها را بسته بودند و عرضه نمی کردند تا بتوانند برای نوروز قیمت ها را افزایش دهند. وقتی هم که در نوروز پرواز ها باز شد، دیدند که دیگر خبری از استقبال مسافران از پرواز ها نیست چراکه مردم وقتی دیده بودند ظرفیت های پروازی تکمیل است، تصمیم گرفته بودند مقاصد دیگری را برای سفر های نوروزی خود انتخاب نمایند.

اینگونه بود که به یک باره در نوروز شاهد ارائه قیمت های پایین در پرواز های داخلی بودیم و به راحتی پرواز به مقاصد کیش و مشهد را حتا زیر نرخ مصوب پیدامی شد؛ بنابراین معنای حرف من آن نیست که عرضه، کفاف تقاضای بازار رامی دهد بلکه عرضه خیلی کمتر از تقاضاست، اما وقتی که به یکباره برای زیاده خواهی در صدد بستن پرواز ها بر می آیند، در این شرایط است که مردم مقاصد را تغییر می دهند. حتا آن بخش از قشر مرفه که قصد سفر به مقاصد داخلی را داشته، اما با بسته بودن پرواز ها روبه رو می گردد به سمت سفر های خارجی روی می آورد و این جفا در حق فعالان گردشگری داخلی است.

او اظهار داشت: نه تنها در تعطیلات نوروز بلکه حتا در تعطیلات نیمه خردادماه که پشت سر گذاشتیم هم باز این امر تکرار شد و شاهد بسته شدن پرواز ها بودیم تا نرخ را افزایش دهند. این کار خطا و جفا است. منابعی که در اختیار ناوگان هوایی است از آن مردم است و با پول مردم خریداری شده است. البته که نه تنها در این حوزه بلکه در حوزه هتلداری و نرخ هایی که ارائه می گردد هم با مشکل روبه رو هستیم.

هتل های مالزی لاکچری تر و مقرون به صرفه تر از ایران

او درخصوص گردشگری خروجی و مقاصدی که مورد علاقه این گردشگران بود نیز گفت: در حوزه مقاصد خارجی نیز عموما ترکیه در اولویت اول مسافران ایرانی است و بعد از آن به سمت کشور های حوزه خلیج از جمله دبی و عمان می روند. درحال حاضر نرخ سفر به کشور ترکیه بعضا با نرخ سفر به بعضی ازمقاصد داخلی برابری می نماید.

نرخ پرواز و نرخ هتل در سفر های داخلی بالاست که سبب افزایش قیمت سفر های داخلی می گردد از این رو قشری که می تواند مقاصد لاکچری داخلی را انتخاب کند، با توجه به شرایط موجود ترجیح می دهد به مقصد خارجی برود چراکه از یک سو یک سفر به کشوری دیگر را تجربه می نماید و از دیگر سو از امکانات و خدمات خاص آن مقاصد و امکان خرید از برند های جهانی بهره مند می گردد.

رفیعی اظهار داشت: اگر نگاهی به نرخ هتل های داخلی و هتل های خارجی مانند هتل های مالزی داشته باشیم شاهد آن هستیم که نرخ هتل های مالزی بعضا کمتر از هتل های ایران هستند و اگر هم نرخ ها برابری نمایند شاهد آن خواهیم بود که خدمات دهی هتل های ایران به پای هتل های مالزی نمی رسد.

مالزی هتل های 4 و 5 ستاره لاکچری دارد و خدماتی که در هتل های کشور های خارجی مانند مالزی ارائه می گردد سبب می شد تا مسافران این گزینه را در اولویت خود قرار دهند. این درحالی است که گا ها ممکن است قیمت ها تقریبا برابری کند و حتا در بعضی موارد قیمت های هتل های ایران حدود 30 تا 40 درصد گران تر است. تا زمانی که نرخ سفر در ایران مقرون به صرفه نگردد به مراتب مقدار مسافران خروجی بیشتر از مسافران داخلی خواهد بود. کیفیت هتل های خارجی قابل مقایسه با هتل های داخلی نیست. حتا قیمت پرواز های داخلی نسبت به پرواز های خارجی قابل مقایسه نیست.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تاکید نمود: حتا نمی گوییم که مقرون به صرفه نمایند بلکه می گویم به حقشان راضی باشند و زیاده خواهی ننمایند. تا زمانی که قیمت بسته سفر در داخل کشور مناسب سازی نگردد، همچنان شاهد ریزش مسافر خواهیم بود.

استقبال از شهر های جنوبی و غربی

مصطفی فاطمی (مدیرکل توسعه گردشگری داخلی معاونت گردشگری) نیز درخصوص شرایط گردشگری داخلی طی فصل بهار و تعطیلاتی که پشت سر گذاشتیم، به ایلنا گفت: مقدار سفر های داخلی کشور و رزور مراکز اقامتی نسبت به سال های قبل خیلی بهتر بود. در بهار امسال سمت و سوی گردشگران توزیع مکانی بهتری داشت و تقریبا می توان گفت تمام پهنه کشور درگیر سفر های داخلی بود.

استقبال از نیمه جنوبی و البته سواحل و جزایر جنوبی کشور بسیار چشمگیر بود. این روند تا تعطیلات عید فطر که نیمه اردیبهشت بود، به همین منوال بود و از نیمه اردیبهشت به این سو روند سفر های داخلی به سمت شهر های غرب کشور افزایش یافت. بخصوص کردستان با حجم سفر های بسیار زیادی روبه رو شد و بعضی از استان ها مانند ایلام رکورد های جدیدی در حوزه سفر ثبت کردند.

او ادامه داد: آنچه گفته شد، جدای از استان های شمالی است چراکه همیشه استان های شمالی کشور جزء پرمسافرترین مقاصد سفر های داخلی به حساب می آیند و کماکان صدرنشین سفر ها هستند. البته بعضی از روستا ها مورد توجه بیشتری قرار گرفتند و رشد قابل توجهی در سفر به روستا ها شاهد بودیم و واحد های بومگردی از استقبال خوبی برخوردار بودند.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی معاونت گردشگری درباره ارزیابی مقدار سفر های داخلی که به صورت انفرادی و شخصی اجرا شده یا در قالب تور های گردشگری بوده و اینکه کدام مراکز اقامتی بیشتر مد نظر مسافران داخلی بوده، گفت: آنچه در 3 ماه نخست امسال شاهد بودیم مختص به این ایام نیست و همیشه سفر های داخلی به همین منوال اجرا شده است و بیشتر در قالب سفر های شخصی و خانواده محور اجرا شده نه در قالب تور های گردشگری و این بخش از گردشگری همیشه کمتر مورد توجه بوده و در ادوار مختلف ثابت مانده.

هرچند تبلیغات زیادی برای توسعه تور های گروهی اجرا شده، اما تغییری در روند انتخاب نوع سفر در مسافران داخلی دیده نمی گردد. سمت و سوی اقامت نیز به سمت اقامتگاه های مقرون به صرفه قیمت رفته است. البته که تعداد این واحد ها در کشور نیز بیشتر است.

فاطمی درخصوص ضریب اشغال هتل های کشور در بهار امسال نیز گفت: ضریب اشغال هتل های پرستاره (4 و 5 ستاره) خیل خوب بود، اما هتل های یک تا 3 ستاره از استقبال کمتری برخوردار بودند و می توان گفت روندی که در نوروز شاهد بودیم در اردیبهشت و خرداد نیز ادامه داشته است.

منبع: فرارو

به "هتل های ایران گران تر از هتل های لاکچری مالزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هتل های ایران گران تر از هتل های لاکچری مالزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید