بر اساس مطالعات تازه، آپنه خواب ممکن است مستعدکننده آلزایمر باشد

به گزارش وبلاگ گیت، تحقیقات تازه در Nature Communications ارتباط بین آپنه خواب (یعنی قطع عیرارادی و کوتاه مدت تنفس در حین خواب) و زوال عقل را با استفاده از مدل های پیش بالینی تازه نشان داده.

بر اساس مطالعات تازه، آپنه خواب ممکن است مستعدکننده آلزایمر باشد

محققان مدت هاست که ارتباط ثابتی بین آپنه خواب و چندین نوع زوال عقل را شناسایی نموده اند. یک آنالیز سیستماتیک که در اوایل امسال منتشر شد، این ارتباط را قوث تر کرد و دریافت که آپنه خواب به طور قابل توجهی خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را افزایش می دهد.

اما اینجا هم همان مشکل دیرین مرغ یا تحم مرغ اینجا وجود دارد. آیا آپنه خواب به ایجاد این بیماری های عصبی یاری می نماید یا آپنه خواب یکی از علائم اولیه این شرایط است؟

مطالعات تصویربرداری مغز، ارتباط بین آپنه خواب و پروتئین های سمی در مغز که معمولاً با بیماری آلزایمر مرتبط است، را نشان داده است. به علاوه، تحقیقاتی که بافت مغز پس از مرگ افراد مبتلا به آپنه خواب را آنالیز کرد، نشانه های پاتولوژیک تخریب یا دژنراسیون عصبی را نشان داد.

برای درک بهتر اینکه آیا آپنه خواب مستقیماً باعث آسیب عصبی می گردد یا خیر، دانشمندان تکنیکی را برای مدل سازی تنفس اختلال خواب در موش ها ایجاد کردند. هدف این بود که ویژگی های کلیدی آپنه خواب را بهتر تکرار گردد و اثرات آن بر مغز را در غیاب سایر بیماری های همراه مانند بیماری قلبی عروقی یا دیابت آنالیز گردد.

هیپوکسی - زمانی که مغز از اکسیژن محروم می گردد - باعث همان زوال انتخابی نورون ها می گردد که مشخصاً در زوال عقل شکل می گیرد.

جالب توجه است، محققان دریافتند که محرومیت مزمن از خواب در موش ها همان ویژگی های پاتولوژیک این نوع تنفس اختلال خواب را ایجاد نمی نماید، حتی اگر کمبود خواب حافظه کاری را مختل کند. بنابراین، نتیجه این مطالعه این است که به نظر می رسد آپنه خواب یک عامل خطر برای ایجاد آلزایمر است.

البته، سوال بعدی این است که آیا درمان فعال آپنه خواب می تواند خطر زوال عقل را کاهش دهد یا خیر. رایج ترین درمان آپنه خواب استفاده از دستگاه CPAP (فشار مثبت مداوم راه هوایی) است که از هیپوکسی در هنگام خواب جلوگیری می نماید.

کولسون گفت: ما نمی توانستیم CPAP را برای موش ها استفاده کنیم، اما به طور تجربی از هیپوکسی جلوگیری کردیم و این اختلال شناختی و مرگ نورون ها را متوقف کرد و بعلاوه آسیب شناسی آلزایمر را کاهش داد. این نشان می دهد که درمان آپنه انسدادی خواب با CPAP پتانسیل کاهش خطر زوال عقل را دارد.

تحقیقات آینده برای آنالیز بهتر مزایای مغزی درازمدت استفاده از دستگاه CPAP مورد احتیاج خواهد بود. توصیه می گردد کسانی که از نظر بالینی آپنه خواب تشخیص داده شده اند از دستگاه های CPAP استفاده نمایند.

مطالعه نو در Nature Communications منتشر شده است.

منبع: یک پزشک

به "بر اساس مطالعات تازه، آپنه خواب ممکن است مستعدکننده آلزایمر باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بر اساس مطالعات تازه، آپنه خواب ممکن است مستعدکننده آلزایمر باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید