بلوک های سنگی در پاسارگاد ساماندهی می گردد

به گزارش وبلاگ گیت، خبرنگاران/فارس مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد از ساماندهی بلوک های سنگی آواری موجود در صفه تل تخت از مجموعه جهانی پاسارگاد، اطلاع داد.

بلوک های سنگی در پاسارگاد ساماندهی می گردد

افشین ابراهیمی شنبه 8 خرداد به وبلاگ گیت گفت: صفه تل تخت را باید جزو اولین نمونه های صفه سازی در دوره هخامنشی دانست که در این روش با به کارگیری بلوک هایی در ابعاد عظیم بر فراز تپه، اقدام به ساخت سکویی سترگ شده که علاوه بر ایجاد سازه ای با هیبت، خود به اسم شالوده سازه های بالادستی مورد استفاده بوده است.

او بیان نمود: صفه تل تخت بر اثر گذر زمان و تحت تاثیر عوامل محیطی و انسانی در بسیاری از قسمت ها دچار تخریب و فروپاشی شده است، هرچند همچنان شکوه و عظمت گذشته خود را به رخ می کشد و در سال های گذشته هم اقدامات حفاظتی درخوری بر فراز صفه انجام شده است، اما ساماندهی و استحکام بخشی جداره های سنگی آسیب دیده، فرآیندی بسیار مهم را نشان می دهد که برنامه ریزی ویژه ای را می طلبد.

ابراهیمی گفت: تا فراهم شدن شرایط لازم برای این فرآیند ساماندهی و باز چینی اضطراری تعدادی از بلوک های سنگی که در شرایط نامناسبی قرار دارند، ضرورت دارد آنالیز های میدانی حداقل در پنج نقطه از صفه تل تخت انجام گردد.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد ادامه داد: بر این اساس محل اصلی هر بلوک از روی ابعاد بلوک های ردیف های همجوار تعیین شده و پس از پاک سازی فضای مورد نظر، چنانچه بلوک های ردیف زیرین توان تحمل بار وارده را داشته باشند، بلوک آوار شده بدون هرگونه دخالتی در جای خود قرار می گیرد.

او اضافه نمود: در مواردی هم که بلوک های زیرین دچار آسیب های مختصری باشند، با بکارگیری ملاط آهکی که از اختلاط درصد مناسبی از آهک هیدراته، ماسه بادی و پودر سنگ ساخته شده است و قطعات کوچک تر سنگ های همنوع که پیش تر جمع آوری شده و در محل هایی موسوم به باغچه سنگ نگهداری می شوند اقدام به استحکام بخشی آن ها می گردد تا بتوان بلوک آواری را با اطمینان در جای خود قرار داد.

ابراهیمی افزود: برای جابجایی این بلوک ها که وزن هایی بین 2 تا 5 تن دارند، با استفاده از لوله های داربست و جرثقیل دستی ده تنی، اقدام به ساخت بالابر در ابعاد و مقدار دلخواه شد که این مرحله از اقدامات ساماندهی در صفه تل تخت، از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری شروع و پیش بینی می گردد تا سرانجام خردادماه به طول انجامد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بلوک های سنگی در پاسارگاد ساماندهی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلوک های سنگی در پاسارگاد ساماندهی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید