سمند LX و تفاوت های آن با سمند SE ، آنالیز خانواده سمند ایران خودرو

به گزارش وبلاگ گیت، سمند LX نخستین محصول ایران خودرو بود که با دو قوای محرکه در بازار خودرو ایران عرضه شد. تفاوت موتورهای EF7 و XU7 از لحاظ قدرت و گشتاور زیاد نیست. اما زمانی که به بازار نگاه می کنیم، هر کدام از آنها هواداران خاص خود را دارند.

سمند LX و تفاوت های آن با سمند SE ، آنالیز خانواده سمند ایران خودرو

وبلاگ گیت - محمد فتح اللهی - امروز 9 مهر 1401 مدیر عامل ایران خودرو به طور رسمی اعلام نمود که خودروهای پژو 405 و سمند برای همیشه در روزهای آینده با خط فراوری خداحافظی خواهد نمود.

اگر پژو 405 را به عنوان یک محصول قدیمی کنار بگذاریم، سمند و خانواده آن تا سال ها در بازار محبوبیت خود را حفظ خواهد نمود. از همین رو قصد داریم علاوه بر آنالیز سمند LX، به تفاوت های آن با سایر محصولات خانواده سمند در ایران خودرو بپردازیم.

سمند LX یا سمند SE

مهمترین تفاوت نسخه LX سمند با سمند SE، در نمای عقب این خودرو است. نمای عقب هر دو خودرو با سمند معمولی (X7) کاملاً فرق دارد. اما نسخه SE دارای چراغ های عقب بزرگ تر و LX مجهز به چراغ های باریک تر است.

سمند SE دیگر در ایران خودرو فراوری نمی گردد. این خودرو، نسخه ای کاملاً اکونومی در بین مدل های مختلف سمند بود. فراوری SE در سال 1389 شروع و در سال 1397 از خط فراوری ایران خودرو کنار گذاشته شد.

سمند SE در حقیقت نسخه ای بود که در بین سمند معمولی و سمند LX قرار می گرفت. مشخصات فنی این خودرو کاملاً با سمند معمولی یکسان بود و در ظاهر هم تفاوت اندکی با سمند معمولی داشت. از جمله این تفاوت ها می توان به فرم چراغ های عقب، دستگیره های هم رنگ بدنه در LX و طرح جلو پنجره اشاره نمود.

اگر به سطح امکانات رفاهی این خودرو نگاه کنیم فهرست موارد موجود در این خودرو چندان هم بلند و طولانی نیست. SE به عنوان یک مدل مالی از سمند شیشه بالابر برقی برای سرنشینان عقب، سنسور دنده عقب، آیینه های جانبی برقی و فرمان تلسکوپی را نداشت.

البته همین کاستی ها در این خودرو باعث شد تا وزن آن در مقایسه با LX کمتر باشد و به بیان برخی از مالکان، سمند SE حتی استهلاک کمتری در مقایسه با سمند LX دارد.

قوای محرکه سمند SE

سمند SE تنها با یک موتور در بازار خودرو کشور حضور داشت. ایران خودرو موتور XU7 را برای این خودرو انتخاب کرد که قادر بود 100 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه نیرو فراوری کند.

گشتاور این موتور نیز به 153 نیوتن متر در 3000 دور در دقیقه می رسید که برای وزن 1220 کیلوگرمی آن ایده آل نبود. اما کافی به نظر می رسید.

تمامی نیروی موتور به وسیله یک گیربکس 5 سرعته دستی (BE3) به چرخ های جلو منتقل می شد و شتاب صفر تا صد کیلومتر آن 13.1 ثانیه اعلام شد. سمند SE در نهایت می توانست به حداکثر سرعت 185 کیلومتر در ساعت برسد.

این موتور 8 سوپاپه بر اساس اعلام ایران خودرو با سوخت دارای اکتان 95 سازگار بود. جالب اینجاست که چنین کیفیتی در سوخت ایران وجود ندارد.

طول، عرض و ارتفاع سمند SE برابر است با 4502، 1720 و 1460 میلی متر کاملاً با نسخه LX برابر است. فاصله بین دو محور هر دو خودرو هم به 2671 میلی متر می رسد.

مسائل موتور XU7 در سمند SE و LX

موتور XU7 به سیستم خنک نماینده مدار بسته آب مجهز است که با تکنولوژی بوش -تر برای خنک کردن بلوک سیلندر هماهنگ است. بوش های پیستون به صورت جداگانه از بلوک موتور طراحی شدند و سرسیلندر آن به وسیله 10 پیچ فولادی و با گشتاور 115 نیوتون متر به بلوک موتور متصل اند.

تکنولوژی بوش-تر به معنی چرخش آزاد آب در اطراف بوش های سیلندر است. به بیان ساده، سطح تماس آب موتور و واشر سرسیلندر به شدت زیاد است.

آب به خصوص زمانی که به دمای 90 درجه ساتیگراد برسد، به شدت موجب تخریب واشر سرسیلندر می گردد. یکی دیگر از ایرادهای این موتور، راستا عبور آب از سیلندر به سر سیلندر است. حقیقت این است که آب فقط به وسیله مجراهای کوچکی می تواند بین سیلندر و سر سیلندر حرکت کند که همین مورد تخریب و فرسایش واشر سر سیلندر را شروع می نماید.

هم زمان با شروع اولین خوردگی ها در واشر سر سیلندر، آب به فضای اندکی که بین واشر و سر سیلندر است، نفوذ می نماید. از آنجایی که آب در این قسمت از موتور بی حرکت است، آبی که به نقطه جوش رسیده با درست کردن حباب در چنین فضای کوچکی باعث خوردگی شدید سر سیلندر می گردد. این ایراد را تعمیرکاران اصطلاحاً کرم خوردگی سر سیلندر می نامند. حقیقت این است که ایراد موتور XU7 راستا انتقال آب بین موتور و محفظه سر سیلندر است.

چرا موتور XU7 واشر می زند؟

موتور XU7 در هر دو نسخه LX و SE سمند وجود دارند. سوپاپ های دود در سیلندرهای دوم و سوم سر سیلندر این موتور با فاصله بسیار کمی با یکدیگر قرار دارند.

عموماً سوپاپ های دود حرارت بیشتری از سوپاپ های هوا دارند. این سوپاپ ها گاهی حرارتی تا مرز 600 درجه سانتی گراد را تحمل می نمایند.

گازهای خروجی در نتیجه احتراق موتور با دمایی بیش از 500 درجه و با سرعتی فراتر از صوت از کنار سوپاپ های دود عبور می نمایند که حرارت بسیار زیادی را ایجاد می نمایند.

تصور کنید که دو منبع حرارتی بسیار زیاد در فاصله ای بسیار نزدیک به هم نهاده شدند و در میان آنها یک آب راه 3 میلی متری مایعی با دمای 90 درجه را از میان آنها عبور می دهد. یعنی یک اختلاف دمای بسیار آسیب زننده در این نقطه وجود دارد.

اگر راستا آب به هر علتی دچار گرفتگی گردد، دمای آب به مقدار ای بالا خواهد رفت که واشر سر سیلندر چاره ای جز سوختن ندارد. حتی اگر راستا آب هم در این ناحیه باز باشد، این نقطه از موتور همیشه اختلاف دمای بسیار زیادی را تجربه می نماید که در دراز مدت، تخریب نماینده است.

مشکل بوش های موتور XU7

بوش های سیلندر موتور XU7 از بلوک سیلندر آن جدا است و امکان تعویض آن ها هم وجود دارد. در XU7 باید همیشه فاصله بوش با ابتدای بلوک موتور حدود 0.1 میلی متر باشد.

این فاصله بدان جهت است که اتصال بین نیمه پایین موتور، سر سیلندر و واشر سر سیلندر محکم تر باشد. اما با گذشت زمان و به خصوص زمانی که موتور چندین بار سوختن واشر را تجربه می نماید این فاصله کمتر و کمتر می گردد و گاهی کاملاً از بین می رود.

زمانی که بوش ها اصطلاحاً نشست می نمایند، اتصال بین قسمت های بالا و پایین موتور در حوالی بوش سیلندر ضعیف خواهد شد. همین موضوع موجب می گردد که واشر سر سیلندر موتور XU7 همیشه در معرض سوختن قرار گیرد.

یکی از مهمترین موضوعاتی که فرسایش موتور XU7 و واشر زدن آن را سریعتر می نماید، تغییر نوع سوخت در آن است. بسیاری از مدل های سمند LX به صورت دوگانه وارد بازار شدند که آنها در معرض خطر بیشتری هستند. چرا که استفاده از گاز طبیعی، سرعت بیشتری به فرایند فرسودگی این موتور می دهد.

سمند LX، یکی از پر فروش ترین سدان های ایران خودرو

سمند X7 به عنوان اولین خودرو ایرانی ایران خودرو به غیر از ظاهری نو بر پایه پژو 405 ویژگی مجذوب کننده خاصی نداشت. از همین رو، ایران خودرو تصمیم گرفت تا 4 سال پس از عرضه سمند معمولی، سمند LX را به عنوان یک نسخه فیس لیفت به معرض فروش بگذارد.

سمند LX از اردیبهشت ماه 1383 وارد بازار خودرو کشور شد. تصور اینکه این خودرو در آن سال به قیمت 13 میلیون تومان به فروش می رسید در امروز باور نکردنی است.

این در حالی است که قیمت سمند LX مدل 1401 امروز به حدود 161 میلیون تومان می رسد. البته اگر بتوانید این خودرو را به قیمت کارخانه در بازار پیدا کنید! چرا که قیمت بازار سمند LX با موتور EF7 چیزی در حدود 350 میلیون تومان است.

در طول سال های اخیر، سمند LX با سه قوای محرکه EF7 ،EF7 دوگانه سوز و XU7 به فراوری می رسد. موتور XU7 را از لحاظ قدرت و گشتاور مورد آنالیز قرار دادیم. اما قوای محرکه EF7 یک موتور کاملاً نو برای سمند بود.

این قوای محرکه که به موتور ملی نیز معروف است پس از رونمایی از آن در سمند LX مورد استفاده نهاده شد. موتور EF7 بر پایه استفاده از گاز طبیعی طراحی شد. اما هم به صورت بنزینی و هم دوگانه سوز در برخی از فراوریات ایران خودرو مورد استفاده نهاده شد.

مشخصات فنی سمند LX با موتور EF7

سمند LX

موتور EF7 با حجمی برابر با 1645 سی سی قادر است 113 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه نیرو فراوری کند. گشتاور این موتور ملی نیز با 2 نیوتن متر افزایش نسبت به موتور XU7 به 155 نیوتن متر رسید که در میان دورهای 3500 تا 4500 در دسترس راننده واقع شده است.

گیربکس به کار رفته در این محصول مانند تمامی انواع سمند، از نوع 5 سرعته دستی است. شتاب صفر تا صد سمند LX معمولی 13 ثانیه است و حداکثر سرعت آن 185 کیلومتر بر ساعت اعلام شد.

ایران خودرو مصرف سوخت ترکیبی سمند LX با موتور EF7 را در حدود 7.5 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام نمود. البته مصرف سوخت در سمند LX بسته به شرایط مختلف می تواند زیادتر یا کمتر باشد. این در حالی است که مصرف سوخت ترکیبی موتور XU7 حدوداً 8.4 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شد.

شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو با موتور بنزینی و دوگانه سوز EF7 حدود 12 ثانیه و با موتور XU7 قدیمی 13.1 ثانیه است. LX با موتور XU7 در نهایت به سرعت 185 کیلومتر در ساعت می رسد و مالکان نمونه EF7 (بنزینی و دوگانه) می توانند تجربه سرعت 190 کیلومتر در ساعت را بدست آورند.

بسیاری از مالکان سمند LX بیان می نمایند که در زمان استفاده از سوخت گاز طبیعی افت توان را در موتور EF7 احساس می نمایند. اما از آنجایی که مصرف این سوخت مالی تر از بنزین است، بسیاری از این افت توان چشم پوشی می نمایند.

مسائل موتور EF7

در مقایسه با موتور XU7، قوای محرکه EF7 در زمان خرابی هزینه بالاتری برای تعمیرات و نگهداری را از مالک طلب می نماید. بسیاری از مالکین سمندهایی که مجهز به موتور EF7 هستند بر این باورند که لوازم یدکی این موتور بسیار کم است.

علاوه بر این موارد، تعمیرکاران کمی از این موتور سر در می آورند و تنها مکانیک های حرفه ای قادر هستند این موتور را به فزونین نحو ممکن تعمیر نمایند.

موتور EF7 مشکل روغن ریزی از اویل ماژول را داشت که ایران خودرو می گوید در سری های نو این مشکل بر طرف شد. به غیر از این موارد، دسته موتورهای این قوای محرکه کیفیت بسیار پایینی دارند و هزینه تعویض آنها هم بالا است.

برخی از مشتریان معتقداند که کیت تعویض تسمه تایم EF7 در مقایسه با XU7 گران تر است. به بیان بسیاری از مشتریان، موتور XU7 در سمند جان سخت تر از موتور EF7 است.

یکی دیگر از فزونی های موتور XU7 نسبت به این موتور گشتاور آن است که 500 دور پایین تر (در دور 3000) از موتور EF7 در اختیار راننده قرار می گیرد. این بدان معناست که موتور XU7 کشش نسبتاً بهتری در مقایسه با موتور نوتر دارد.

چرا موتور EF7 شاتون می زند؟

علت اصلی شاتون زدن موتور EF7 ضعیف بودن یاتاقان های متحرک بین میل لنگ و شاتون این خودرو است. البته این ضعف یک ایراد طراحی موتور نیست.

بلکه برخی تامین نمایندگان قطعات یدکی ایران خودرو یاتاقان های ضعیفی فراوری می نمایند که در زمان قرارگیری در موتور، در دورهای بالا دمای یاتاقان ها افزایش پیدا می نماید. همین موضوع موجب می گردد تا یک یا چند یاتاقان ذوب گردد و موتور اصطلاحاً قفل کند.

زمانی که چنین اتفاقی رخ می دهد، میل لنگ که دور بالایی دارد شاتون را به سمت دیوار سیلندر هل می دهد و همین امر باعث شکسته شدن دیوار سیلندر یا شاتون می گردد. به همین علت است که بسیاری از مالکین توصیه دارند به موتور EF7 نباید فشار زیادی وارد گردد.

اگر بد شانس باشید و موتور EF7 سمند شما به یاتاقان های ضعیفی مجهز باشد و شما هم به طور مداوم به موتور فشار بیاورید، امکان دارد حتی در کیلومترهای پایین هم موتور EF7 شاتون زدن را تجربه کند.

برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است سرویس های دوره ای را با روغن های بسیار مرغوب انجام دهید. از فشار بیش از مقدار به موتور EF7 خودداری کنید و اطمینان داشته باشید که فیلتر روغن در سرویس ها به درستی تمیز گردد.

امکانات رفاهی سمند LX

نسخه LX سمند نسبت به مدل های SE و معمولی هم امکانات بیشتری دارد و هم به بیان ایران خودرو از نظر فرمان پذیری بهبود پیدا کرد.

از جمله امکانات رفاهی این محصول می توان به تنظیم برقی صندلی های سرنشینان جلو، رینگ های 15 اینچی فولادی، سنسور دنده عقب، سیستم قطع کن سوخت، شیشه بالابرهای برقی برای تمامی درب ها، آیینه های جانبی برقی، چراغ های مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان داخل اتاق، ایرکاندیشن دستی، فرمان هیدرولیک، ایربگ های راننده و سرنشین کناری، ترمزهای ABS و EBD و بعلاوه دیسک های ترمز خنک شونده در محور جلو و دیسکی در محور عقب اشاره نمود.

همانطور که مشاهده شد، فهرست امکانات و آپشن های سمند LX در مقایسه با خودروهای به روز جهان چندان هم طویل نیست. اما هدف ما هم مقایسه این خودرو با سدان های روز جهان نیست. چرا که می دانیم جایگاه صنعت خودرو کشورمان با بازارهای جهانی فاصله بسیار زیادی دارد.

LX از سال 1383 روی خط فراوری واقع شده است. این محصول ایران خودرو از سال 1387 با موتور EF7 بنزینی و از سال 1388 تا 1399 در هر سه مدل EF7 بنزینی، EF7 دوگانه و XU7 فراوری می گردد.

قیمت کارخانه سمند LX با موتور XU7 رقمی برابر با 160.715.000 میلیون تومان اعلام شد که تقریباً با مدل EF7 برابر است. اما در بازار این خودرو 310 میلیون تومان ارزش دارد که از EF7 بسیار مقرون به صرفه تر است.

سمند EL خودرویی برای خدمت

سمند EL در حقیقت دارای همان طراحی ظاهری و مشخصات فنی سمند X7 است. نسخه EL سمند، در واقع با هدف استفاده در ناوگان حمل و نقل تاکسی رانی فراوری و از سال 84 روانه خیابان ها و جاده های کشور شد. در بین سال های 1388 تا 1391 تعداد بسیار محدودی از سمند EL برای استفاده شخصی نیز فراوری و به بازار عرضه شد.

لامبورگینی Urus S با 666 اسب بخار قدرت معرفی گردید

سیتروئن Oli ، خودرو مفهومی برقی با لوگوی نو سیتروئن

فراری SP51 شاهکاری منحصر به فرد بر پایه 812 GTS / مشخصات فنی

ب ام و آلپینا B7 دیگر فراوری نخواهد شد / خداحافظی با سدان لوکس ALPINA

ب ام و XM نخستین خودرو پلاگین هیبرید با برند اختصاصی M / مشخصات فنی

منبع: بیت ران

به "سمند LX و تفاوت های آن با سمند SE ، آنالیز خانواده سمند ایران خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سمند LX و تفاوت های آن با سمند SE ، آنالیز خانواده سمند ایران خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید