سندروم قوس دردناک و روشهای درمان آن

به گزارش وبلاگ گیت، طبنا نیوز/سندروم قوس دردناک یا تاندونیت سوپرااسپیناتوس که بسیار رایج است، شایع ترین مشکل التهابی است که در اطراف مفصل شانه اتفاق می افتد. در این مقاله به آنالیز این عارضه می پردازیم.

سندروم قوس دردناک و روشهای درمان آن

سندروم قوس دردناک

سندروم قوس دردناک (Shoulder impingement syndrome) یا تاندونیت سوپرااسپیناتوس شایع ترین مشکل التهابی است که در اطراف مفصل شانه اتفاق می افتد و به طور معمول در افراد 25 تا 60 ساله مشاهده می شود. سندروم قوس دردناک معمولاً ناشی از ساییدگی و پارگی مزمن تاندون سوپرااسپیناتوس است ممکن است در افراد ورزشکار و افرادی که کارهای سنگین زیادی انجام می دهند اتفاق بیفتد، هرچند ممکن است در هر فردی رخ دهد.

مسائل شانه و سندروم قوس دردناک

آناتومی شانه

شانه از 3 استخوان به هم پیوسته تشکیل شده است: هومروس، استخوان کلار/ ترقوه (که همچنین به نام کلاویکل شناخته می شود) و تیغه شانه (که همچنین به عنوان اسکاپولا نیز شناخته می شود).

آن ها در کنار هم 4 مفصل شانه را تشکیل می دهند:

مفصل گلنوهومرال- بین هومروس و تیغه شانه

مفصل آکرومیوکلاویکولار- بین زائده آکرومیون تیغه شانه و استخوان کلار/ ترقوه

مفصل استرنوکلاویکولار - بین استرنوم (جناغ سینه) و استخوان کلار/ ترقوه

مفصل اسکاپولوتوراسیک- بین تیغه شانه و دنده های قفسه سینه

فضای ساب آکرومیال (فضای بین سر هومروس و زائده آکرومیون تیغه شانه که بافت های نرم شانه فشرده می شوند). این مفاصل با هم کار می نمایند تا شانه تحرک بسیار خوبی داشته باشد. با این وجود، بدون تعادل مناسب عضلات که امکان حرکت این مفاصل را فراهم می نماید، شانه ناپایدار می شود و فرد ممکن است مستعد ابتلا به شرایطی مانند گیرافتادگی شانه شود.

اپیدمیولوژی

درد شانه سومین علت رایج مشاوره اسکلتی- عضلانی در مراقبت های اولیه است.

یک درصد از بزرگسالان مبتلا به شانه درد جدید، هر سال با پزشک معالج خود مشورت می نمایند.

شیوع خودگزارشی شانه درد بین 16 تا 26 درصد است.

سابقه و خطرات

سن

بیماران جوانتر از 40 سال معمولاً دچار ناپایداری گلنوهومرال و بیماری یا آسیب مفاصل آکرومیوکلاویکولار می شوند. بیماران بالاتر از 40 سال دچار سندرم گیرافتادگی گلنوهومرال، بیماری روتاتور کاف و دژنراتیو مفصل گلنوهومرال می شوند.

اشتغال

ورزشکاران (مثلاً شناکاران، ورزشکاران پرتاب، تنیس کاران و والیبالیست ها)، کارگران و کسانی که به کارهایی مشغولند که احتیاج به فعالیت های تکراری (در بالای سر) دارد بیشتر از همه در معرض گیرافتادگی شانه هستند.

سندروم قوس دردناک چیست؟

سندروم قوس دردناک بسیار رایج است، آن شایع ترین مشکل التهابی است که در اطراف مفصل شانه اتفاق می افتد و به طور معمول در افراد 25 تا 60 ساله مشاهده می شود.

عوامل خطر سندروم قوس دردناک

سندروم قوس دردناک معمولاً ناشی از ساییدگی و پارگی مزمن تاندون سوپرااسپیناتوس است - همانطور که از ساب آکرومیون می گذرد - ممکن است در افراد ورزشکار و افرادی که کارهای سنگین زیادی انجام می دهند اتفاق بیفتد، هرچند ممکن است در هر فردی رخ دهد.

عوامل آناتومیکی مانند شکل آکرومیون یا فضای محکم ساب آکرومیال به دلیل وجود رباط ضخیم، ممکن است عوامل پیشگویی نماینده باشند. پارگی در تاندون سوپرااسپیناتوس یا سایر عضلات روتاتور کاف (که معمولاً در کنار هم اتفاق می افتند) اغلب به سبب افتادن فرد بر روی شانه های خود و معمولاً در افراد مسن اتفاق می افتد. آن ها همچنین می توانند ناشی از سایش - انحطاط تدریجی با ساییدگی و پارگی، یا سایر اختلالات التهابی مانند آرتریت روماتوئید- باشند.

پیشروی سندروم قوس دردناک

حدود 30 درصد از موارد سندروم قوس دردناک ناشی از تروما (به عنوان مثال زمین خوردن و یا گاز دریافت سگ) است.

5 درصد موارد دو طرفه است (هر دو شانه را شامل می شود).

درد حرکت شانه را به شدت محدود می نماید و ممکن است باعث درد ثانویه عضلات گردن نیز شود.

سندروم قوس دردناک چگونه تشخیص داده می شود؟

در سندروم قوس دردناک کلسیفیه اشعه ایکس ممکن است کلسیفیکاسیون را نشان دهد. اشعه ایکس می تواند در معین آناتومی آکرومیال مفید باشد، اما به تشخیص مسائل بافت نرم مانند پارگی تاندون یا بورسیت یاریی نخواهد نمود.

پیش آگهی سندروم قوس دردناک

تقریباً 70 درصد بیماران مبتلا به تاندونیت در طی 5 تا 20 روز بهبود می یابند و خود مفصل، آغاز به حرکت می نماید، اگرچه درمان با فیزیوتراپی و تزریق استروئید نیز به فرد یاری بسیاری می نماید. عود تاندونیت و حتی پارگی جزئی یا کلی ممکن است در آینده رخ دهد.

در جوانان پارگی های کلی با جراحی درمان می شوند، هرچند ممکن است این مهم در افراد مسن یا بیمارانی که دارای علل دیگری همچون روماتیسم هستند سخت تر شود. آسیب مزمن و گیرافتادگی شانه ممکن است در طولانی مدت منجر به استئوآرتریت شانه شود.

سندروم قوس دردناک چگونه درمان می شود؟

استراحت در مرحله اولیه سندروم قوس دردناک برای رفع شدن التهاب، مهم است. مسکن هایی مانند NSAIDs ناپروکسن 250 میلی گرمی به میزان سه بار در روز را همراه با غذا مصرف کنید. تزریق کورتیکواستروئید (به عنوان مثال تریامسینولون استات 40 میلی گرمی) به همراه بی حسی موضعی به بورس ساب آکرومیال یا خود تاندون سوپرااسپیناتوس یاری خواهد نمود (اگرچه ممکن است در 48 ساعت اول باعث افزایش ناراحتی شود).

تاندونیت کلسیفیه ممکن است به آسپیراسیون و تزریق استروئید به مفصل یا حتی جراحی کریستال های کلسیم احتیاج داشته باشد.

عمل جراحی آرتروسکوپی

قرار دادن یک دوربین ریز در مفصل شانه به وسیله یک برش کوچک تحت بی حسی.

آکرومیوپلاستی

یعنی شکل دادن مجدد آکرومیون یا تقسیم رباط کوراکوآکرومیال اغلب برای جلوگیری از اپیزودهای بعدی مورد احتیاج است. در همان زمان می توان تاندون های روتاتور کاف را نیز ترمیم کرد البته اگر قدری دیر شود و تاندون جمع شود این کار ممکن است سخت شود.

مدیریت فیزیوتراپی سندروم قوس دردناک

هدف اصلی در فاز حاد (مرحله اولیه) کاهش درد، التهاب، جلوگیری از تشدید درد، کاهش ضعف عضلانی و نرمالیزاسیون آرتروکینماتیک کمربند شانه است. برای جلوگیری از تشدید بیشتر و ناراحتی سندروم قوس دردناک یک دوره باید استراحت کرد. برای جلوگیری از تشدید درد باید روش های منفعلانه در نظر گرفته شوند.

روش هایی مانند سونوگرافی، کرایوتراپی و تحریک الکتریکی عضلات می توانند در مرحله حاد باعث تسکین موقت درد شوند. تمرینات تقویتی مانند تمرین های ایزومتریک باید انجام گردند تا عضلات کمربند شانه به کار گرفته شوند. همچنین باید برنامه های ورزشی مناسب در منازل با ارگونومی مناسب آموزش داده شوند.

مدیریت سندروم قوس دردناک شامل تمرینات پیشرونده مختلف است. سه مرحله از درمان وجود دارد: عدم تحرک، دامنه حرکتی غیرفعال یا یاریی، تمرینات مقاومت پیشرونده. مدیریت اولیه شامل اجتناب از انجام حرکات تکراری است که درد را بیشتر می نمایند. بیماران باید از شرایط تحریک درد و حرکات خود آگاه باشند. کرایوتراپی، تکنیک های بافت نرم و پوشیدن زنجیر یا نوار بعضی از تکنیک های دیگر برای تسکین درد هستند.

تکرار حرکات آرام، مانند تمرین های کلاسیک پندولوم، دامنه حرکت را حفظ نموده و از ایجاد کپسولیت چسب جلوگیری می نماید. پس از کاهش درد، برای بهبود مجدد ROM احتیاج به موبیلیزاسیون مفاصل، ماساژ، کشش عضلات، تمرینات فعال یاریی و فعال است. موبیلیزاسیون فعال یاریی توسط خود بیمار و با استفاده از نوار تمرین انجام می شود. همچنین می توان از طناب استفاده کرد، به این ترتیب بازوی بدون تاثیر می تواند بازوی آسیب دیده را به سمت ثبات بکشاند.

تمرینات مقاومتی باید روی روتاتورهای خارجی، روتاتورهای داخلی، دوسر، دلتوئید و تثبیت نماینده های کتف کار نمایند تقویت این عضلات باعث حفظ ثبات مفصل شانه و جلوگیری از صدمات بیشتر می شود. همچنین تمرینات اسنتریک از تمرینات کانسنتریک مؤثرتر خواهند بود.

به عنوان مثال:

چرخش خارجی به سمت پهلو با دمبل برخلاف نیروی جاذبه زمین

دورشدگی افقی درازکش با دمبل برخلاف نیروی جاذبه زمین

ضد انعطاف پذیری درازکش در سطح کتف

پارو زدن درازکش با چرخش خارجی

چرخش خارجی با لوله ترا یا Thera-tubing (شرایط ایستاده)

دورشدگی افقی با Thera-tubing (شرایط ایستاده)

پارو زدن با Thera-tubing (شرایط ایستاده)

ترفیع در سطح کتف (شرایط ایستاده)

ستینگ کتف

پیش کشی (پروترکشن) و پس کشی (ریتراکشن) کتف:

موبیلیزاسیون مفصل ممکن است شامل کمربند تحتانی، قدامی و خلفی در سطح کتف باشد.

تمرینات کششی باید با 3 تکرار و حفظ این شرایط به مدت 30 ثانیه در هر نوبت انجام شود.

نمونه هایی از تمرینات کششی در خانه

در ابتدای کار تمرین های کنترل عصبی-عضلانی ممکن است امتحان شود. الگوهای PNF باعث افزایش قدرت در عضلات روتاتور کاف و افزایش پایداری شانه خواهد شد. ما می توانیم از چهار الگوی مختلف استفاده کنیم. روش هایی که ممکن است به عنوان یک روش یاریی نیز استفاده شوند شامل کرایوتراپی، هایپرترمی تحریک عصب الکتریکی از راه پوست و سونوگرافی می باشند. اولتراسوند تراپی شدید افزایش جذب کلسیم را نشان می دهد، اما این امر احتیاج به درمان مکرر دارد که ممکن است همیشه عملی نباشد.

خود تمرینی

شرایط آغاز بیمار

بنشینید، قبل از ظاهر شدن علائم بازوی تان را از مرکز بدن خود دور کنید، با نوک سه انگشت دست چپ خود حفره سوپرااسپیناتوس را لمس کنید.

آغاز حرکت

وارد اوردن فشار بر حفره سوپرااسپیناتوس، اظهار فعال بر مفصل گلنوهومرال راست، سپس رها کردن فشار بر حفره سوپرااسپیناتوس و بازگشت به موقعیت آغاز. بیمارانی که از سندروم قوس دردناک غیرکلسیفیه رنج می برند، ممکن است حداقل به مدت کوتاهی از موج درمانی فوق جسمانی کم انرژی استفاده نمایند. در سرانجام درمان باید تمرینات پلیومتریک و خاص ورزشی آغاز شود.

آموزش بیمار، حفظ حرکت مناسب، استحکام و انعطاف پذیری و درک خوب از آسیب شناسی همیشه مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین بیمار باید با استفاده از تکنیک های مناسب گرم کردن و قدرتی، درک درستی از برنامه ورزشی در خانه داشته باشد.

سندروم قوس دردناک و علامت گیر افتادگی شانه

سندرم گیرافتادگی شانه چیست؟

سندرم گیر افتادگی شانه یک بیماری شایع شانه است که در بزرگسالان فعال - به خصوص با افزایش سن - مشاهده می شود. این شرایط از نزدیک با بورسیت شانه و تاندونیت روتاتور کاف ارتباط دارد. این شرایط ممکن است به تنهایی یا به صورت ترکیبی رخ دهد.

استخوان ها در بیشتر قسمت های بدن، توسط عضلات احاطه شده اند. اما در ناحیه شانه، این ماهیچه ها و تاندون ها هستند که توسط استخوان ها احاطه شده اند. اگر به بالای شانه خود ضربه آهسته ای بزنید، سریعاً می توانید استخوان ها را در زیر پوست خود احساس کنید.

در زیر این استخوان، روتاتور کاف قرار گرفته است، یعنی گروهی از ماهیچه ها و تاندون هایی که برای بلند کردن بازو از ناحیه بالای سر به کار گرفته می شوند. روتاتور کاف بین استخوان بازو و قسمت بالایی شانه قرار گرفته است (آکرومیون). این آرایش بی نظیر عضله و تاندون بین استخوان ها منجر به ایجاد سندرم گیرافتادگی می شود (بورسیت شانه، تاندونیت روتاتور کاف).

وقتی روتاتور کاف آسیب ببیند متورم می شود- به همان طریقی که در پیچ خوردگی مچ پا اتفاق می افتد. اما، به دلیل این که روتاتور کاف توسط استخوان احاطه شده است، تورم آن باعث بروز تعدادی از وقایع می شود. افزایش فشار درون تاندون منجر به فشرده سازی و کاهش جریان خون در مویرگ ها (رگ های خونی کوچک) می شود. هنگامی که جریان خون کاهش یابد، بافت تاندون آغاز به سایش می نماید، مثل یک طناب.

همانطور که بافت متورم می شود، ممکن است احساس دردی مشابه با دندان درد داشته باشید. با رسیدن درد به کمر و پشت و قسمت های فوقانی اوضاع وخیم تر می شود و احساس درد بدتر می شود. درد ناشی از این شرایط شانه در طول شب ممکن است باعث بی خوابی شود. این همچنین می تواند نشانه ای از آسیب جدی تر در روتاتور کاف باشد، از جمله ایجاد پارگی یا سوراخ کوچکی در تاندون (که به آن پارگی روتاتور کاف گفته می شود).

علل سندروم قوس دردناک و گیرافتادگی شانه

به کارگیری بیش از حد شانه دلیل اصلی گیرافتادگی آن است. هر فعالیتی که فرد را به طور مکرر ملزوم دارد که بازویش را از بالا - بر روی شانه - و به سمت عقب حرکت دهد، ممکن است با گذشت زمان، فرد را در معرض خطر گیرافتادگی شانه قرار دهد.

نمونه هایی از این فعالیت ها عبارتند از:

شنا کردن

تنیس

سافت بال

بیس بال

نقاشی ساختمان

بسته بندی اشیا

بلند کردن اشیا

ساخت و ساز

گیرافتادگی شانه به دلیل استفاده بیش از حد از آن اتفاق می افتد، اما سن نیز عامل مهمی در این زمینه است. هرچه فرد، بیشتر از شانه های خود کار بکشد و یا فعالیت های از این قبیل بیشتری انجام داده باشد، احتمال بروز علائم در وی بیشتر می شود. صدماتی از قبیل دررفتگی شانه از دیگر دلایل مسائل شانه، از جمله گیرافتادگی و پارگی روتاتور کاف است.

چه کسی در معرض خطر گیرافتادگی شانه است؟

ورزش هایی که فرد را به طور مکرر ملزوم دارند که از شانه هایش برای حرکات بالای سر یا حرکات سنگین استفاده کند، عامل خطر مهمی برای ایجاد گیرافتادگی شانه هستند.

فعالیت های متداولی که می توانند باعث این مشکل شوند شامل موارد زیر هستند:

شنا کردن

تنیس

بیس بال

مشاغلی که به بلند کردن اشیای سنگین یا حرکت بازوی زیادی احتیاج دارند خطر گیرافتادگی شانه را افزایش می دهند.

این مشاغل شامل:

کار ساخت و ساز

جابجایی جعبه ها

و نقاش ساختمانی بودن است.

هم سن و هم آسیب های پیشین شانه مانند دررفتگی نیز از عوامل خطر گیرافتادگی شانه هستند. همچنین بعضی از افراد دارای آکرومیونی با شکل غیرمعمول هستند که خطر این مشکل را افزایش می دهد.

درمان و مدیریت شانه درد و سندروم قوس دردناک

درمان های شانه دردناک

این مشکل متداول مفصلی می تواند هر کسی را تحت تأثیر قرار دهد. شانه درد ممکن است غضروف رباط ها، عضلات، اعصاب یا تاندون ها را درگیر کند. همچنین می تواند شامل تیغه شانه، گردن، بازو و دست باشد. درمان به موقع مهم است. بهبود شانه درد محتمل است هشت هفته یا بیشتر طول بکشد. درمان های شانه درد در خانه ممکن است به بهبودی فرد یاری کند.

درمان های ساده در خانه

درمان شانه درد اغلب شامل تسکین دهنده التهاب (تورم و قرمزی) و تقویت عضلات است. در اینجا چندین روش برای مراقبت از خود و تسکین شانه درد وجود دارد.

داروهای ضد التهاب

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDS) به تسکین درد و کاهش التهاب فرد یاری می نمایند. داروهای بدون نسخه شامل آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن هستند. کاهش التهاب در آسیب های روتاتور کاف، تاندونیت و آرتریت (ورم مفاصل) و سایر آسیب های شانه بسیار مهم است.

کمپرس سرد

کمپرس سرد می تواند به کاهش تورم در شانه و همچنین بی حسی درد شدید یاری کند. یک بسته یخ را حداکثر 20 دقیقه، پنج بار در روز روی محل دردتان قرار دهید. از یک بسته ژل منجمد، مکعب های یخ در یک کیسه پلاستیکی یا یک کیسه کوچک یخ زده بهره ببرید. بسته سرد را در یک حوله نرم بپیچید و مستقیماً روی پوست بمالید.

فشرده سازی

برای یاری به کاهش درد و تورم، شانه را با یک باند پزشکی الاستیکی ببندید. از یک باند فشرده سازی سرد یا یک باند معمولی ACE بهره ببرید. همچنین می توانید یک شانه بند از داروخانه تهیه کنید. آن را بصورت ملایم به شانه تان بپیچید. شما طبعا نمی خواهید جریان خون را مسدود کنید. اگر بازو یا دست شما احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن کرد و کبود شد، بانداژ فشرده سازی را شل کنید.

گرما درمانی

گرما به آرامش عضلات تحت تنش و تسکین شانه سفت شده یاری می نماید. این می تواند به درد عضلات و آرتریت در شانه یاری کند. از یک بسته ژل گرم، پد گرمکن یا یک بطری آب گرم بهره ببرید.

شل نماینده های عضلانی

در صورت تنش عضلانی یا اسپاسم در اطراف مفصل شانه، شل نماینده های عضلانی ممکن است به درمان درد یاری نمایند. شل نماینده های عضلانی معمول شامل سیکلوبنزاپرین، تیزانیدین و باکلوفن هستند. شما برای مصرف این موارد به تجویز پزشک احتیاج خواهید داشت. شل نماینده های عضلانی باعث خواب آلودگی می شوند بنابراین به هنگام رانندگی و یا کار با ماشین آلات سنگین نباید از آن ها بهره ببرید.

داروهای ضد درد

داروهایی مانند استامینوفن و آسپرین می توانند به کاهش درد مقابله با آسیب دیدگی و خواب بهتر یاری نمایند. این داروها می توانند عوارض جانبی مانند ناراحتی و سوزش معده ایجاد نمایند. اگر بیشتر از چهار هفته آن ها را مصرف کردید با پزشک مشورت کنید.

همچنین می توانید ژل ها و کرم های ضد درد موضعی را امتحان کنید چراکه عوارض جانبی آن ها مثل داروهای ضد درد خوراکی نیست. دیکلوفناک دارویی است که به هر دو شکل، توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای درمان استئوآرتریت تأیید شده است. این دارو به عنوان ژل سدیم دیکلوفناک یک درصد و محلول سدیم دیکلوفناک 1.5 درصد موجود است.

استراحت و تغییر فعالیت

هر فعالیتی که ممکن است باعث درد شانه تان شود را متوقف نموده و یا تغییر دهید. مهم است که شانه را به آرامی و ملایمت حرکت دهید. این کار به تقویت و انعطاف پذیری عضلات شانه یاری می نماید.

داروهای گیاهی برای تسکین سندروم قوس دردناک

دردهای استخوانی و عضلات، از جمله: شانه درد، درد کمر، مفاصل و استخوان دلایل مختلفی دارند. دلایلی همچون بلند کردن اشیای سنگین، حالت بد نشستن و خوابیدن، انجام نادرست ورزش ها، فشار زیاد و غیره. این دردها مربوط به رباط، تاندون، ماهیچه یا آسیب استخوان است.

در حالی که این دردها تنها به یک سن تعیین مربوط نمی شوند، روش نادرست زندگی در دراز مدت باعث کمردرد، درد عضلانی- اسکلتی می شود، به طوری که بسیاری از افراد حداقل یک بار در زندگی خود آن را تجربه می نمایند. در مقاله حاضر، به طور خلاصه درمان های طبیعی شانه درد، سندروم قوس دردناک و همچنین محصولاتی که حاوی مواد طبیعی برای تسکین شانه درد و سندروم قوس دردناک هستند و همچنین محصولات تسکین دهنده کمر معرفی شده است.

اکالیپتوس

مدت هاست که به عنوان محصولی برای تسکین درد عضلانی- اسکلتی شناخته شده است و همچنین در محصولات تسکین دهنده کمر مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه به دلیل خاصیت ضد التهابی، دارای خاصیت تسکین دهندگی است. این گیاه همچنین به دلیل خاصیت خنک نمایندگی آن باعث کاهش درد می شود. با ماساژ دادن آن روی بدن می توانید از آن به عنوان تسکین دهنده درد بهره ببرید.

اسطوخودوس

اسطوخودوس خواص مختلفی برای سلامتی فرد دارد. این گیاه با داشتن خاصیت ضد التهابی، به تسکین درد اسکلتی- عضلانی یاری می نماید. همچنین، می تواند آرتریت را تسکین دهد و به کاهش درد و تورم مفاصل یاری کند. خاصیت آرام بخشی این گیاه می تواند به طور غیرمستقیم در درمان درد مفید باشد.

رزماری

گیاه رزماری و محصولات جانبی آن به وسیله مکانیسم های مختلف می توانند درد عضلانی و اسکلتی را کاهش دهد. این ماده دارای آنتی اکسیدان است و از طرف دیگر خاصیت ضد درد و ضد التهاب نیز دارد. از این رو، استفاده از محصولات حاوی این گیاه می تواند منجر به تسکین روماتیسم شود.

نعناع

گیاه نعناع ماده فعالی به نام منتول دارد که دارای خاصیت ضد درد است. محصولاتی که حاوی نعناع هستند می توانند برای تسکین شانه درد و درد عضلات و استخوان ها مفید باشند.

دارچین و روغن آن

دارچین دارای خواص ضد التهابی است که برای از بین بردن درد عضلانی- اسکلتی مفید است. درمان آرتریت با استفاده از روغن دارچین نیز ممکن است.

کاپسیکوم

این گیاه حاوی ماده مؤثری به نام کاپسایسین است که به سبب خواص ضد التهابی قوی آن برای کاهش درد مفاصل و عضلات موثر است. در حال حاضر محصولات گیاهی زیادی برای درمان درد عضلات و استخوان ها و همچنین برای تسکین شانه درد در دسترس اند. این محصولات می توانند بدون عوارض جانبی فرد را درمان نمایند و بر اساس مطالعات بالینی و همچنین منابع علمی معتبر و طی فرایند صنعتی فراوری می شوند.

در ادامه بعضی از محصولات گیاهی برگرفته از گیاهان طبیعی برای درمان درد آورده شده است:

ژل اتومیکس (مسکن درد عضلانی و اسکلتی)

این ژل حاوی 4 روغن لازم است:

روغن ضروری اسطوخودوس (Lavandula angustifolia)

روغن ضروری اکالیپتوس (Eucalyptus spp.)

روغن ضروری رزماری (Rosmarinus officinalis)

روغن ضروری نعناع (Mentha Piperita)

این محصول با دارا بودن این مواد می تواند به عنوان یک مسکن درد عضلانی و اسکلتی و همچنین شانه درد مورد استفاده قرار گیرد. این محصول دارای گواهینامه GMP از کاناداست.

کرم کاپسید (ضد درد عضله و استخوان)

این کرم حاوی عصاره کاپسیکوم (Capsicum annuum) است. این محصول نیز دارای مجوزGMP است.

اسپری روغن ضروری رزماری (ضد آرتریت روماتوئید)

این اسپری حاوی روغن ضروری رزماری است. می توانید این محصول را روی محل آسیب دیده بدن خود اسپری کنید و محل آن را ماساژ دهید.

روغن دارچین

این روغن به سبب کیفیت بالا و داشتن گواهی ارگانیک می تواند در درمان دردهای عضلانی و استخوانی استفاده شود.

منبع: همگردی

به "سندروم قوس دردناک و روشهای درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سندروم قوس دردناک و روشهای درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید