لزوم بهره گیری از ظرفیت نخبگان برای حل معضل آلودگی هوای تهران

به گزارش وبلاگ گیت، استاندار تهران بر لزوم بهره گیری از ظرفیت نخبگان برای حل معضل آلودگی هوای تهران تاکید نمود.

لزوم بهره گیری از ظرفیت نخبگان برای حل معضل آلودگی هوای تهران

به گزارش وبلاگ گیت، محسن منصوری در انتها جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران در جمع وبلاگ گیت گفت: ششمین جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران در استانداری تهران تشکیل شد و بنا بر این بود که محدودیت هایی جهت کاهش آلودگی هوا اعمال و تصمیماتی در این حوزه اتخاذ گردد اما به لطف خداوند با وزش باد شاخص های آلودگی هوا کاهش پیدا کرد و در حال حاضر به حدود عدد 80 رسیده است که در این شرایط احتیاج به اعمال محدودیت نیست.

وی اضافه نمود: اعمال محدودیت ها هنگامی اتفاق می افتد که شاخص کیفیت هوا عددی بالای 100 باشد. اگر به این سمت حرکت کنیم قطعا اعمال محدودیت ها انجام خواهد شد. این محدودیت ها شامل ممنوعیت تردد خودروهای دودزا به ویژه خودروهای سنگین گازوئیلی که در شب تردد می نمایند، خواهد بود.

منصوری ادامه داد: از دیگر محدودیت های اعمالی در شرایطی که شاخص کیفیت بالاتر از عدد 100 باشد، محدودیت برای خودروهای فاقد معاینه فنی است که با آنها برخورد می گردد. بعلاوه فعالیت صنایع به ویژه صنایع آلاینده و کارگاه های شبانه متوقف می گردد. در صورت ادامه شرایط اضطرار در آلودگی هوا محدودیت بازگشایی مهدهای کودک و مدارس در مقطع ابتدایی اعمال می گردد و ورزش در فضای باز متوقف خواهد شد. باز هم با ادامه شرایط اضطرار تعطیلی مدارس در سایر مقاطع نیز اعمال خواهد شد.

وی تاکید نمود: کمیته اضطرار آلودگی هوا امروز تصمیماتی را اتخاذ کرد اما اعمال آن در شرایط فعلی ضرورتی ندارد.

استاندار تهران درخصوص نحوه نظارت بر اجرای مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا نیز گفت: تکالیف دستگاه های ذی ربط در حوزه کاهش آلودگی هوا به روشنی معین است. این تکالیف در قانون هوای پاک مورد تاکید نهاده شده است. مستمراً جلسات برگزار و نظارت ها اعمال می گردد البته گاهی کاستی هایی در این حوزه وجود دارد که باید مورد پیگیری قرار گیرد. استانداری تهران ارتباط و تعامل سازنده و نظارت بر عملکرد سازمان ها را بر عهده دارد که این موضوع در معاونت عمرانی به درستی انجام می گردد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص استفاده از مازوت به وسیله صنایع در شرایط محدودیت تامین گاز برای آنها نیز گفت: کشور با کمبود منابع گاز روبرو است و بعضی صنایع گازسوز هستند. بی تردید فعالیت بعضی از آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است لذا قطع گاز آنها موجب بروز اختلال در بازار و عرضه و تقاضا می گردد که از جمله این صنایع می توان به سیمان تهران اشاره نمود که 50 درصد سیمان تهران را تامین می نماید که گاهی محدودیت تامین گاز برای آن اتفاق می افتد. در چنین شرایطی باید سوخت مایع به آنها برسد اما در بعضی نقاط همانند اطراف کلانشهر تهران ممنوعیت وجود دارد لذا اجازه استفاده مازوت نمی دهیم حتی اگر این کار به قیمت تعطیلی صنایع تمام گردد.

استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به نشست با نخبگان و صاحب نظران حوزه محیط زیست درباره راهکارهای کاهش آلودگی هوا اشاره نمود و اضافه نمود: پس از تاکید رهبر معظم انقلاب برای استفاده از ظرفیت نخبگان برای حل مسائل شهر تهران با هدف بهره گیری از ظرفیت نخبگان، یکی از موضوعات که مساله اصلی تهران است یعنی آلودگی هوا مقرر شد با جمعی از نخبگان و افراد موثر در این حوزه این معضل را مورد بحث و آنالیز قرار دهیم.

منصوری اضافه نمود: معتقدیم بنا به تاکید رهبری تمام مسائل و مسائل تهران را می توان با راهکارهای علمی حل و فصل کرد. بر همین اساس با راهکارهای نوآورانه و علمی کوشش خواهیم کرد هزینه و زمان حل مسائل را کاهش دهیم. در این راستا از دانش و تجربه نخبگان برای کاهش آلودگی هوا استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در این جلسه نظرات خوبی مطرح شد؛ از جمله طراحی داشبورد مدیریت جامع آلودگی هوا و بعلاوه تجارب پیروز سایر شرکت ها نیز مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

وی تاکید نمود: در نظر داریم این سبک نشست ها را در موضوعات مختلف شهر تهران برگزار و از ظرفیت نخبگان استفاده کنیم. یک ظرفیت کارشناسی در بدنه دستگاه ها داریم که باید به کار گرفته گردد اما باید از ظرفیت نخبگان کشور نیز استفاده کنیم؛ چراکه در میان نظرات آنها پیشنهادات خوبی با پشتوانه های مطالعاتی و تحقیقاتی و علمی مطرح می گردد که قابلیت های اجرا نیز دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "لزوم بهره گیری از ظرفیت نخبگان برای حل معضل آلودگی هوای تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم بهره گیری از ظرفیت نخبگان برای حل معضل آلودگی هوای تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید