نگاهی به برنامه اعجوبه ها؛ هرکودک ایرانی یک اعجوبه است

به گزارش وبلاگ گیت، اعجوبه ها نامی آشنا برای مخاطبان شبکه سوم سیما بویژه پدران و مادران جوان است، برنامه ای که اکنون فصل دوم آن درحال پخش است و به شدت مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.

نگاهی به برنامه اعجوبه ها؛ هرکودک ایرانی یک اعجوبه است

به گزارش وبلاگ گیت، فصل دوم اعجوبه ها در حالی مورد استقبال قرار گرفته که فصل اول آن چندان نتوانست نظر مخاطبان را جلب نماید، فصل نخست این برنامه کپی برابر اصل برنامه خارجی کله گنده های کوچک؛ little big shots با اجرای استیو هاروی شومن معروف هالیوودی بود.

برنامه ای که بدون هیچ خلاقیتی حتی از لحاظ دکور و شکل طراحی و استفاده از نور و رنگ بنفش هم از آن نمونه، بهره برداری کامل نموده بود. در فصل نخست برخلاف برنامه های استعدادیابی نظیر عصرتازه امکانات و فضای لازم نیز برای نمایش استعدادها و مهارت های بچه ها وجود نداشت و این مشکل برنامه را فاقد هرگونه هیجانی می کرد و اعجوبه ها عملا به یک برنامه گفت و گو محور تبدیل شده بود.

تغییرات مثبت در فصل تازه اعجوبه ها

گروه برنامه سازی شبکه سه با هوشمندی فصل تازه این برنامه را با تغییرات متعددی در فرم و محتوا روانه آنتن کردند؛ از هیچ سلبریتی در سری تازه بعنوان مجری خبری نیست. انگار دست اندرکاران به این باور رسیده اند که خلاقیت، نوآوری و محتواست که برنامه را سرپا نگه می دارد نه استفاده از سلبریتی.

قبلاً شاهد یک برنامه اصطلاحاً استعدادیابی بودیم به معنای اینکه بچه های که کاری بلد بودند، سری در سرها داشتند روی جایگاه برنامه می رفتند اما در این فصل به هویت ذاتی بچه ها بها داده می گردد. اعجوبه های این فصل با شعار یک ایران اعجوبه سعی دارد برخلاف روند پیشین که صرفاً در پی مهارت های ویژه بین بچه ها بود، نشان دهد که همه بچه ها ایرانی قابلیت های ویژه ای دارند و هر فرزند ایرانی برای خودش یک اعجوبه است. چراکه یکی از خطراتی که برنامه های استعدادیابی می تواند برای بچه ها و خانواده های آن ها ایجاد کند، خوردن برچسب روی این بچه هاست؛ از یکسو انتظار عموم مردم از یک اعجوبه خیلی بیشتر از یک کودک معمولی است و از سوی دیگر یک کودک که او را اعجوبه خطاب می نمایند، خودش هم انتظاری بالاتر از حد معمول از خودش دارد و این وضع می تواند بر فشار و اضطراب روی جسم و روح او بیفزاید.

در فصل تازه در هر قسمت 4 کودک در کنار مجری برنامه قرار می گیرند و به بازی های مختلف می پردازند. با وجود مسابقه های رقابتی که باعث هیجان میان بچه ها می گردد، اما خبری از امتیاز بندی و اعلام برنده نیست و مجری با یاری های خود کوشش می نماید تا همه بچه ها برنده باشد. بخش هایی مانند حضور روان شناس، شناخت مادران با چشم بسته، تعامل بچه ها با پدران، ازمون های روانشناسی در اتاق و ... سبب شده اند که اعجوبه ها صرفاً یک برنامه کودک نباشد و طیف وسیعی از مخاطبان را شامل گردد.

  • برخی به قهر با تلویزیون انتها دهند | صدا و سیما نتوانسته روایت اول را با شفافیت منعکس کند | شیوه بی طرف است؛ نه بی هویت | دچار سطحی زدگی در سیاستیم
  • فساد دیگران را دوست نداریم اما فساد خودمان را دوست داریم | چطور می توان در فیلم و سریال درباره فساد افشاگری کرد؟ | بی نشان با زخم کاری قابل قیاس نیست

بعلاوه در فصل تازه سازندگان کوشش نموده اند تا با نمایش لطافت و شیرینی های بچه ها خود واقعی بچه ها را بیشتر به مخاطبان نشان دهند و از این طریق بسیار زیرکانه رسالت بزرگ خود یعنی ترغیب به فرزندآوری را در دستور کار خود قرار دهند.

نقاط ضعف برنامه

باوجود تمام نکات مثبت از آنجا که رشد و تربیت بچه ها بعنوان آینده سازان کشور اهمیت ویژه ای دارد، فصل دوماعجوبه هاخالی از ایراد نیست. مثلا در قسمت هایی از این برنامه اگر کودک اشتباهی کند والدینش در بازی مجازات می شوند و این حس عذاب وجدان به کودک انتقال داده می گردد و یا در بازی پیداکردن مادر با چشم بسته، روبه رو کردن بچه ها و مادران با این چالش های عاطفی درست نیست و این مساله در دوطرف استرس ایجاد می نماید.

بعلاوه در بازی هایی که طراحی شده، مشخصا بازی پدرها در برخی از قسمت های عکس هایی از مکان های تاریخی به کودک نشان داده می گردد که کودک زمانی می تواند آن را به درستی تصویر کند تا پدر نام مکان را حدس بزند که لغات تقریبا سختی مثل، گنبد، منحنی و... را بلد باشد. این خود عدم تناسب بین رشد شناختی بچه ها و نوع بازی را نشان می دهد.

کلام آخر

در سرانجام باید گفت کودک مخاطبی خاص خویش است که از منظر خود به دنیا و پدیده های آن می نگرد، بر همین اساس برنامه ای که برای این مخاطب می بایستی فراوری گردد، برنامه ای خاص است.

به طور کلی بچه ها دنیای خاص خودشان را دارند. آنها شبیه ما بزرگترها به دنیا نگاه نمی نمایند. دنیای کودک دنیایی است که به سبب شناخت محدود وی از پیرامونش خیلی با منطق بزرگسالی همخوانی ندارد. تلویزیون بعنوان رسانه ملی در این هجوم برنامه های بچه هاه خارجی که گاه هیچ تناسبی با فرهنگ و عرف و شرع ما ندارند رسالتی خطیر و مهم برای ساخت برنامه های بچه هاه برعهده دارد و باید از تمام ظرفیت های موجود برای ساخت برنامه هایی مجذوب کننده و در عین حال آموزنده برای بچه ها استفاده نماید.

منبع: همشهری آنلاین

به "نگاهی به برنامه اعجوبه ها؛ هرکودک ایرانی یک اعجوبه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به برنامه اعجوبه ها؛ هرکودک ایرانی یک اعجوبه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید