کارنامه هفته پیش سهامداران حقیقی- حقوقی بورس تهران زیر ذر ه بین

به گزارش وبلاگ گیت، خبرنگاران: بورس تهران معاملات هفته منتهی به 2 بهمن ماه را با رشد 3 درصدی شاخص کل به خاتمه رساند.

کارنامه هفته پیش سهامداران حقیقی- حقوقی بورس تهران زیر ذر ه بین

به گزارش وبلاگ گیت در این هفته نیز خودنمایی معامله گران خرد سهام در سمت خرید سبب ثبت خالص تغییر مالکیت سهام برای دومین هفته متوالی به نام این دسته از معامله گران شد. به این ترتیب در جریان هفته مورد بررسی، در مجموع یک هزار و 480 میلیارد تومان نقدینگی در جهت حقوقی به حقیقی جابه جا شد.

تداوم محسوس جریان نقدینگی در بازار سهام و در کنار آن انتشار صورت های مالی ضعیف پاییزی سبب شده تا بار دیگر گروه هایی که پیش تر به واسطه اخبار مربوط به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها مورد اقبال واقع شده بودند، بار دیگر در کانون توجه بورس بازان قرار گیرند. از این رو بیشترین خالص خرید حقیقی طی معاملات هفته گذشته به دو گروه خودرو و بانک اختصاص پیدا کرد؛ به طوری که در مجموع این دو گروه 371 میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی معامله گران عمده به سبد سهام حقیقی ها افزوده شد.

تغییر مالکیت ها در روزهای هفته

شنبه: نخستین روز از هفته گذشته با رشد بیش از 10 هزار و 500 واحدی شاخص بورس همراه شد. به موازات آن سهامداران حقیقی نیز با افزایش فعالیت خود، خالص خرید 615 میلیارد تومانی را ثبت کردند. در این میان بررسی جزئیات جابه جایی های روز شنبه نشان از اختصاص بیشترین ارزش دادوستدها به سهام بانک تجارت به میزان 137 میلیارد تومان داشت. در این میان به دنبال تقاضای بالای سهامداران خرد به خرید سهام مزبور، حقوقی شرکت به عرضه سهم پرداخت. عرضه های سنگینی که صف خرید این سهم را در خاتمه معاملات به 6/ 2 میلیون سهم رساند و در نهایت خالص خرید 51 میلیارد تومانی را برای بازیگران حقیقی آن به دنبال داشت. در این میان بخش عمده ای از عرضه ها توسط صندوق سرمایه گذاری بازارگردانی تجارت ایران صورت گرفت. به طوری که این حقوقی 601 میلیون سهم وتجارت را به فروش رساند.

در میان نمادهای فلزی نیز مس شهید باهنر با عرضه یک میلیون و 500 هزار سهم از سوی سرمایه گذاری صباتامین روبرو شد. شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا نیز درحالی 2 میلیون سهم فولاد مبارکه را عرضه کرد که شرکت توسعه سرمایه رفاه به عنوان دیگر حقوقی فعال در فولاد، 2میلیون سهم را خریداری کرد. خودرویی ها نیز از دیگر صنایع موردتوجه سهامداران خرد در بازار شنبه بودند که خالص خرید 107 میلیارد تومانی را تجربه کردند. در این میان بخش عمده ای از خریدها به جمع آوری سهام ایران خودرو تعلق داشت که در نهایت 37 میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقوقی خودرو به سبد سهامداران خرد منتقل شد. در این میان 3 میلیون سهم را گروه مالی پارسیان عرضه کرد.

یکشنبه: روز یکشنبه، روزی پرنوسان برای شاخص سهام بود. در این روز شاخص کل که در همان دقایق ابتدایی معاملات، با تشدید فشار عرضه رو به کاهش گذاشته و بیش از 2900 واحد افت کرده بود، در ادامه صعودی شد و حدود 3700 واحد از کف روزانه خود فاصله گرفت و در نهایت به رشد 732 واحدی بسنده کرد. با این حال همچنان سهامداران خرد حضوری فعال در سمت خرید سهام داشتند و در نهایت 232 میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد منتقل شد. در این میان بیشترین خالص خرید حقیقی ها به جمع آوری سهام پتروشیمی جم و کشتیرانی تعلق داشت و خالص خرید بیش از 36 میلیارد تومانی در هر کدام از دو نماد مزبور شکل گرفت. جزئیات خرید و فروش های اجرا شده نشان می دهد که در نماد جم، موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر به عنوان حقوقی فعال اقدام به خرید 5 میلیون سهم کرد. در نماد حکشتی نیز شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی که سهامدار عمده و مالک 6/ 11 درصدی سهم است، اقدام به عرضه 30 میلیون سهم کرد.

در مقابل بازیگران عمده بیشترین حمایت را از سهام سرمایه گذاری بهمن داشتند. به طوری که خالص خرید حقوقی ها در وبهمن به 4/ 20 میلیارد تومان رسید. در این نماد نیز 31 میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه گذاری سامان مجد خریداری شد. در گروه فلزی نیز آلومینیوم ایران درحالی خرید 5/ 11 میلیون سهم از سوی معامله گران حقوقی را تجربه کرد که 9 میلیون و 600 هزار سهم مذکور توسط شرکت روان گداز پردیس جمع آوری شد.

دوشنبه: آخرین روز دی ماه با افت 2/ 0 درصدی شاخص کل بورس تهران همراه شد. در این روز 345 میلیارد تومان نقدینگی در جهت پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه جا شد. در این میان بخش عمده ای از خریدهای سهامداران خرد به جمع آوری سهام های وب تعلق داشت. به طوری که خالص خرید حقیقی ها در این نماد به بیش از 112میلیارد تومان رسید. درحالی حدود 195میلیون سهم مزبور در بازار روز دوشنبه دادوستد شد که 165میلیون سهم یعنی حدود 85درصد از سوی سهامداران خرد خریداری شد. با این حال در خاتمه معاملات نیز صف خرید بیش از 15میلیون سهمی برای آن باقی ماند. در این میان به دنبال تقاضای بالای سهامداران خرد در خرید سهام های وب، سهامدار عمده این شرکت که یک شخص حقیقی است، اقدام به عرضه یک میلیون و 600هزار سهم کرد. این سهامدار عمده درحال حاضر 9/ 63 درصد سهام های وب را در اختیار دارد. سرمایه گذاری توکافولاد نیز از دیگر نمادهای موردتوجه سهامداران خرد در این بازار بود که خالص خرید 39میلیارد تومانی را از سوی این گروه از بازیگران تجربه کرد. در این نماد نیز شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی نیروهای مسلح عرضه سنگینی را رقم زد. این حقوقی با فروش 52میلیون سهم معادل 2درصد از کل سهام وتوکا، درصد مالکیت خود در این نماد را به 5/ 2درصد کاهش داد.

سه شنبه: بورس تهران نخستین روز کاری بهمن ماه را با کاهش حدود 3800واحدی شاخص کل پشت سرگذاشت. در این میان سهامداران خرد برخلاف فرایند همیشگی خود که در روزهای مثبت بازار، بیشتر خریدار بوده و در روزهای منفی به عرضه سهم می پردازند، در بازار سه شنبه بیشتر از آنکه فروشنده باشند، خریدار بودند. این سنت شکنی سبب شد تا در نهایت 112میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی معامله گران حقیقی منتقل شود. در این روز بار دیگر بیشترین توجه سهامداران خرد به جمع آوری سهام های وب معطوف شد. به طوری که سهامدار عمده های وب مطابق با روز دوشنبه به عرضه سهم پرداخت و 25میلیون سهم دیگر را واگذار کرد. البته های وب در جریان معاملات روز سه شنبه شاهد جابه جایی بلوکی سهم میان سهامداران عمده بود. به طوری که 5/ 39 میلیون سهم مزبور به ارزش 8/ 40 میلیارد تومان دادوستد شد که در این راستا شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران فروشنده سهام مزبور بود. پالایشی ها نیز از دیگر نمادهای موردتوجه معامله گران در این بازار بودند. درحالی پالایش نفت اصفهان در کانون توجه سهامداران عمده قرار داشت و حقوقی ها توانستند خالص خرید 31میلیارد تومانی را در این نماد ثبت کنند که سهامداران خرد به جمع آوری سهام پالایش نفت تبریز تمایل نشان دادند. به طوری که خالص خرید حقیقی ها در نماد شبریز به 5/ 25 میلیارد تومان رسید.

چهارشنبه: آخرین روز معاملاتی هفته گذشته با رشد 5200 واحدی شاخص کل دنبال شد. در این روز شاهد جابه جایی 185 میلیارد تومان نقدینگی در جهت حقیقی به حقوقی بودیم. سهامداران خرد بیشترین خرید را در نماد مپنا داشتند. به طوری که خالص خرید 3/ 47 میلیارد تومانی را در این نماد ثبت کردند. در ادامه این فرایند خریدهای سنگین در سهام کشتیرانی قرار داشت. به طوری که تقاضای بالای سهامداران خرد به خرید سهام حکشتی سبب شد سهامدار حقوقی به عرضه بیش از 63 میلیون سهم بپردازد. در این میان 30میلیون سهم مزبور توسط سهامدار عمده یعنی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به فروش رفت. بانک ملت نیز با ثبت خالص خریدی در حدود 20میلیارد تومان از دیگر نمادهای موردتوجه بازیگران خرد در این روز بود.

منبع: اقتصادنیوز

به "کارنامه هفته پیش سهامداران حقیقی- حقوقی بورس تهران زیر ذر ه بین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارنامه هفته پیش سهامداران حقیقی- حقوقی بورس تهران زیر ذر ه بین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید