بازتاب سفر امیرعبداللهیان به باکو در رسانه های جمهوری آذربایجان

به گزارش وبلاگ گیت، ایرنا نوشت: سفر روز گذشته (چهارشنبه) حسین امیر عبداللهیان و هیات همراه به باکو و ملاقات با الهام علی اف رییس جمهوری و دیگر مقامات جمهوری آذربایجان بازتاب گسترده در رسانه های این کشور داشته است.

بازتاب سفر امیرعبداللهیان به باکو در رسانه های جمهوری آذربایجان

رسانه های چاپی، تصویری و مجازی جمهوری آذربایجان با انعکاس گسترده سفر وزیر امور خارجه ایران به باکو و ملاقات با مقامات جمهوری آذربایجان، در گزارش های خود به تاثیر مثبت این سفر در روابط آینده باکو و تهران و تعاملات ایران و جمهوری اذربایجان در قالب فرمت های همکاری منطقه ای و نیز اجرای طرح های مالی مشترک پرداختند.

خبرگزاری رسمی آذرتاج در گزارشی در باره ملاقات وزیر امور خارجه ایران با رییس جمهوری آذربایجان نوشت: الهام علی اف ملاقات اخیر با سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد را یادآور شد و گفت که در جریان ان موضوعات زیادی آنالیز شد و روابط دوستی ایران و جمهوری آذربایجان بار دیگر مورد تاکید نهاده شد.

بنا به این گزارش، وزیر امور خارجه ایران نیز ملاقات الهام علی اف و سید ابراهیم رئیسی در عشق آباد را نقطه عطفی در روابط دو کشور دانست.

آذرتاج اضافه نمود: در این ملاقات بر اهمیت تداوم کوشش های مشترک برای تعمیق همکاری ها در زمینه های سیاسی، مالی، انرژی، حمل و نقل، بشردوستانه و غیره تاکید شد.

این منبع خبری جمهوری اذربایجان در گزارش دیگری سخنان وزیر امور خارجه ایران مبنی بر این که ایران و جمهوری آذربایجان را یکی از نزدیک ترین دوستان خود می داند، عنوان گزارش خود انتخاب کرد و نوشت: وزیر امور خارجه ایران با اشاره چند ملاقات حضوری و تماس های مرتب با همتای آذربایجانی خود در چهار ماه اخیر، حصول توافقات مهم در ملاقات با رییس جمهوری آذربایجان در این سفر به باکو را مورد اشاره قرار داد و گفت که این توافقات موجب تقویت روابط فیمابین می گردد و در ادامه نزدیک شاهد نتایج مثبت ان خواهیم شد.

خبرگزاری توران نیز در گزارشی بعنوان فرمت همکاری که در آن منافع باکو و تهران مطابقت داشت نوشت، وزیر جه ایران در سفر به باکو اعلام نمود که فرمت 3 + 3 (آذربایجان - ارمنستان - گرجستان + روسیه، ترکیه - ایران) به ثبات و صلح در منطقه یاری می نماید. نیروهای فرامنطقه ای حق دخالت در امور منطقه را ندارند و کشورهای منطقه می توانند مسائل خود را حل نمایند.

بنا به این گزارش، رییس جمهوری آذربایجان در ملاقات وزیر امور خارجه ایران گفت، باکو خواهان توسعه روابط در حوزه های سیاسی، مالی و فرهنگی است و باید پروژه های مهم بین دو کشور تکمیل گردد.

توران با نقد و آنالیز موضوع دخالت بیگانگان در امور منطقه، اضافه نمود: در این صورت حضور یا دخالت نیروهای خارجی در فرایند منطقه در مناقشه ارمنستان و جمهوری آذربایجان امکان پذیر است و اگر واضح تر گفته گردد، بحث در خصوص دخالت احتمالی فرانسه و ایالات متحده می باشد و در این زمینه، باکو و تهران ممکن است متحد باشند. مشارکت ایران در پروژه های بازسازی سرزمین های آزاد شده و گشایش ارتباطات تازه موجب تقویت روابط باکو و تهران خواهد شد. بعلاوه موضوع مهم دیگر برای ایران که کریدور های تجاری به شمال و دریای سیاه حل می گردد.

پایگاه خبری روسی زبان حقین. آذ نوشت : حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در سفر پیروزیت آمیز خود به باکو گفت، ایران از فرمت همکاری های منطقه ای 3 + 3 حمایت می نماید و معتقد است که مسائل منطقه ای با یاری سازوکارهای درون منطقه ای قابل حل است.

این گزارش اضافه نمود : جیحون بایراموف وزیر امور خارجه آذربایجان نیز علناً اذعان کرد که دولت باکو بی صبرانه منتظر مشارکت شرکت های ایرانی در امور بازسازی در سرزمینهای آزاد شده در قره باغ است.

این گزارش به نقل از محمد فرازمند سفیر ایران در آنکارا، ابتکار همکاری منطقه ای 3+3 با اصول اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران یعنی حل مسائل منطقه ای به وسیله کشورهای منطقه، به حداقل رساندن منطقه ها درگیری، توسعه همکاری ها، مطابقت دارد.

خبرگزاری آپا نیز سخنان وزیر امور خارجه ایران مبنی بر این که کشورهای منطقه می توانند مسائل خود را خودشان حل نمایند، عنوان گزارش خود انتخاب کرد و نوشت : در نشست روسای جمهور ایران و آذربایجان در عشق آباد، سران دو کشور در باره تشکیل یک فرمت همکاری منطاق ای چهارجانبه توافق کردند و این فرمت متشکل از کشورهای ایران، آذربایجان، روسیه و ترکیه می باشد.

بنا به این گزارش، وزیر امور خارجه ایران گفت، ما برای پیروزیت این فرمت همکاری کوشش خواهیم کرد. کشورهای منطقه می توانند مسائل خود را به تنهایی حل نمایند، نیازی به دخالت کشورهای خارج از منطقه نیست، ما به یاری آنها نیازی نداریم، آنها نمی توانند در منطقه ما جایی داشته باشند، کشورهای منطقه اراده دارند تا مسائلشان را حل نمایند. ما از تقویت همکاری های منطقه ای حمایت می کنیم. بسترهایی که با مشارکت کشورهای منطقه ایجاد شده است برای ما دریچه ای است. تقویت این بسترها باعث کاهش نفوذ کشورهای خارجی در منطقه می گردد.

آپا در گزارش دیگری به نقل از وزیر امور خارجه آذربایجان نوشت : روابط تجاری و مالی در مناسبات ما با ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.

بایرام اف گفت :اگرچه وزیر امور خارجه ایران اولین سفر رسمی خود را به جمهوری آذربایجان داشت، اما در ماه های اخیر سه بار با هم ملاقات و گفت و گو کردیم و هدف اصلی این ملاقاتها بحث در خصوص روابط چند جانبه بین کشورهایمان بود. اساس روابط ما ریشه های عمیق تاریخی، پیوندهای فرهنگی و مذهبی است.

وزیر امور خارجه آذربایجان با اشاره به فعالیت فشرده کمیسیون بین دولتی همکاری های مالی دو کشور گفت: پس از تشکیل دولت تازه در ایران، نتایج ملموسی در اجرای پروژه های تازه وجود دارد.

خبرگزاری رپورت نیز در گزارشی به ملاقات وزیر امور خارجه ایران با صاحبه غفاراوا رییس مجلس ملی جمهوری آذربایجان پرداخت و نوشت، رییس مجلس ملی آذربایجان ابراز امیدواری کرد که اولین سفر وزیر امور خارجه ایران به آذربایجان تحرک تازهی به تقویت بیشتر روابط دو کشور خواهد بخشید.

رئیس مجلس ملی اظهار داشت، شرایط خوبی برای تعمیق بیشتر همکاری ها بین ایران و آذربایجان وجود دارد. ملاقاتها و سفرهای متقابل سران کشورها و اراده سیاسی آنها نقش مهمی در توسعه روابط ما دارد. گفت و گوهای اجرا شده در جلسات سطح بالا و اسناد امضا شده بین کشورهای ما، مبنای حقوقی روابط فیمابین را تشکیل می دهد.

خبرگزاری ترند نیز با اشاره به ملاقات وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان و ایران نوشت : در این ملاقات همکاری های پیروز جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مالی، تجاری و بشردوستانه مورد بحث و آنالیز نهاده شد. فعالیت کمیسیون دولتی در این زمینه مورد توجه نهاده شد. طرفین بعلاوه درباره شرایط کنونی منطقه، منظره همکاری های منطقه ای، مزایای باز کردن ارتباطات در منطقه و موضوعات دیگر گفتگو کردند.

شبکه های تلویزیونی آذ تی وی ، ای تی وی ، ای آربی اسپیس و خزر نیز در برنامه های خبری روز گذشته (چهارشنبه) و پنجشنبه به انعکاس سفر وزیر امور خارجه ایران به جمهوری آذربایجان پرداختند.

23311

منبع: خبرآنلاین

به "بازتاب سفر امیرعبداللهیان به باکو در رسانه های جمهوری آذربایجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازتاب سفر امیرعبداللهیان به باکو در رسانه های جمهوری آذربایجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید