در 1402 شاهد افزایش 17 درصدی سفرهای دریایی نسبت به سال گذشته آن بودیم

به گزارش وبلاگ گیت، ایلنا و ایسنا/ براساس گزارشات بدست آمده، در 1402 شاهد افزایش 17 درصدی سفرهای دریایی نسبت به سال گذشته آن بودیم.

در 1402 شاهد افزایش 17 درصدی سفرهای دریایی نسبت به سال گذشته آن بودیم

علی اکبر مرزبان در نشست خبری امروز درباره تشریح اقدامات و برنامه های طرح تسهیل سفرهای نوروزی با بیان اینکه به چیزی حدود 6.5 میلیون نفر جهانگرد دریایی خدمات ارائه داده ایم، گفت: از این عدد 3.5 میلیون مربوط به سفرهای دریایی بوده است.

وی ادامه داد: در سال 1402 شاهد 17 درصدی سفرهای دریایی نسبت به سال گذشته آن بودیم و طبق پیش بینی های اجرا شده نوروز 1403 چیزی حدود 3 تا 5 درصد در همه شیوه های حمل و نقل از جمله بخش دریا افزایش تردد و آمار مسافران خواهیم داشت.

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه از مهر کمیته حمل و نقل دریایی فعال شد، گفت: در بحث جستجو و نجات خود را محدود مبادی مجاز سفرهای دریایی نمی کنیم. برای ارتقای هماهنگی ها مکاتبات لازم با تمام مبادی ذی ربط را انجام دادیم و توصیه و تأکید کردیم که تمام مسافران از تمام مبادی مجاز و از ایستگاه های مجاز جهانگردی استفاده کنند.

مرزبان افزود: در طول چند هزار کیلومتر سواحل ممکن است قایق های غیرمجاز فعالیت داشته و به شدت توصیه می کنیم، مسافران برای تفریح و سفر و جابجایی بین جزایر از این قایق ها استفاده نکنند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در سال گذشته حتی یک سانحه منجر به فوت نداشتیم، گفت: 1378 مسافران دریایی را توانستیم نجات دهیم و به 276 نفر هم خدمات درمانی ارائه داده ایم.

سرپرست معاونت امور دریایی بنادر و دریانوردی ادامه داد: تمام شناورهای تجسس و نجات در تمام بنادر فعال هستند و از ظرفیت های ناجی استفاده کردیم، همچنین در صورت لزوم از ناوگان نظامی هم برای مواقع اضطراری استفاده خواهیم کرد.

مرزبان با بیان اینکه در سال آینده 20 فروند شناور نجات نو به ناوگان اضافه خواهد شد، گفت: در سال جاری شاهد افزایش 20 فروند کشتی باری در خزر و 3 فروند در دریای خلیج فارس تحت پرچم کشورمان بودیم که این اندازه فروند 760 تن به ظرفیت بخش باری افزود و همچنین با این تعداد فروند از رتبه 17 جهانی به 16 ارتقا پیدا کردیم.

وی درباره عمر ناوگان دریایی ایران گفت: سن ناوگان ایران در حال حاضر حدود 20 سال است و هر چند عمر بالایی محسوب نمی شود اما باید به فکر نوسازی ناوگان باشیم، چراکه باید ناوگان همواره زیر 20 سال بماند.

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره سرنوشت کروزها در بنادر جنوبی گفت: طبقه بندی شناورها و اهداف بکارگیری آنها با هم فرق دارد ، در حال حاضر دو شناور کروز در سواحل جنوب کشور دارای مجوز هستند اما درباره فعالیت آنها، موضوع بحث تقاضا و عرضه مطرح است و سازمان بنادر هیچ محدودیتی برای بکارگیری کشتی های کروز و پذیرش و ترددهای این کشتی ها در مسیرهای خارجی ندارد.

وی همچنین درباره نرخ بلیت ناوگان دریایی گفت: تعیین نرخ در اختیار سازمان بنادر نیست اما ورود بخش خصوصی در این حوزه باید توجیه مالی داشته باشد، در حال حاضر سرمایه گذاری در این حوزه نیاز به حدود 200 میلیارد تومان دارد و اگر توجیه پذیر نباشد این سرمایه را در بخش دیگری استفاده می کند.

وی افزود: به صورت غیر رسمی گفته شده 20 تا 40 درصد نرخ بلیت ناوگان دریایی افزایش پیدا کرده است.

مرزبان با بیان اینکه شماره تماس 1550 برای هر گونه امداد پیش بینی شده، افزود: مسافران توجه داشته باشند که بیش از 70 درصد سوانح دریایی به سفرها و جهانگردی های تفریحی با قایق های غیرمجاز و از مبادی غیر مجاز است.

همچنین در ادامه این نشست الله مراد عفیفی پور، سرپرست اداره کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ظرفیت ناوگان دریایی کشور گفت: تعداد شناورهای مسافری 58 فروند با 6441 صندلی و 47 شناور برای حمل خودرو و 95 فروند شناور تفریحی و 6 هزار 751 صندلی در بخش قایق های مسافری فعال هستند.

وی با اشاره به ایمنی سفرهای نوروزی ادامه داد: شناور، ترمینال و مسیر تردد سه مولفه ایمنی هستند و پایانه های مسافری و اسکله ها برای سفرهای نوروزی در آمادگی کامل هستند و در حوزه شناورها بازرسی ها مستمر اجرا شده و همچین شناورهای دارای نواقص توقیف شدند و بعد از رفع نواقص به ناوگان برگشتند و همچین مسیرهای جهانگردی دریایی نشانه سازی و پاکسازی شده اند.

الله مراد عفیفی پور هم با تاکید بر ایجاد آمادگی کامل در ایستگاه های مسافری با کنترل بازرسی فنی و ایمنی همه شناورها گفت: درحوزه شناورها بازدید و بررسی لازم اجرا شده و هرچه به پایان سال نزدیک می شویم، بازرسی ها برای رفع نواقص رو به افزایش است تا آمادگی نسبی در شناورهای جهانگردی انجام شود.

وی ادامه داد: برای این ایام در حوزه شناورهای مسافری 58 فروند با ظرفیت 6441 صندلی در جا و 47 فروند لندیکرافت با ظرفیت 1932 دستگاه حمل خودرو و همچنین 95 فروند شناور با کاربری تفریحی با ظرفیت های متفاوت و 6751 فروند قایق تفریحی 5 تا 7 نفره با ظرفیت 41 هزار و 380 نفر آماده شده است. البته پیش از این عنوان شده بود که 12 هزار قایق تفریحی آماده شده که منظور قایق های صیادی هم هست که امکان اضافه شدن آنها به ظرفیت مسافری وجود دارد، اما آنچه امروز در طرح تدارک دیده شده، 6751 فروند قایق تفریحی است.

سخنگوی سفرهای دریایی نوروزی سازمان بنادر و دریانوری با بیان اینکه 13 مسیر دریایی مجاز در هرمزگان وجود دارد، گفت: این مسیرها شامل بندر شهید حقانی در بندرعباس به هرمز، لارک، قشم، هنگام و بوموسی و در غرب هرمزگان از بندر چارک به کیش، از بندر لنگه به کیش و از بندر آفتاب به کیش همچنین از بند پل به لافت، سی دراز به هنگام، کندلو به هنگام، باهنر به بهمن و ذاکری است. این مسیرها به صورت رسمی اعلام شده و هر مسیری غیر از اینها غیرمجاز است.

عفیفی پور ادامه داد: البته ما ساحل گسترده ای در جنوب کشور داریم و جمعیت زیادی از این ظرفیت استقبال می کنند و به دلیل ناآگاهی مردم، برخی افراد سودجو در پی ارائه خدمات به مردم هستند. کنندگان سازمان بنادر در تمامی مبادی رسمی و مبدا جهانگردی حضور دایم دارند و از مردم تقاضا داریم از نقاط و مبادی مجازی استفاده کنند که کننده سازمان بنادر در آنجا حضور دارد.

وی درباره سفرهای دریایی به خارج از کشور هم توضیح داد: در حال حاضر از بندر چابهار به عمان، از بندر باهنر و لنگه به امارات و از بندر خرمشهر به کویت مسیر دریایی وجود دارد که به فراخور تقاضا برای آنها ظرفیت قرار می گیرد.

منبع: همگردی

به "در 1402 شاهد افزایش 17 درصدی سفرهای دریایی نسبت به سال گذشته آن بودیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در 1402 شاهد افزایش 17 درصدی سفرهای دریایی نسبت به سال گذشته آن بودیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید