باورتان می گردد این خانه های جالب برای پرندگان باشد؟

به گزارش وبلاگ گیت، خانه هایی با طراحی زیبا برای پرندگان!

ترک ها به حیوانات اهمیت زیادی می دهند مخصوصا اگر آن حیوان پرنده باشد! چون فکر می نمایند که پرنده ها برایشان خوش شانسی می آورند. عشق ترک ها به پرنده ها را می توانید در لانه های زیبایی که برای گنجشک ها و کبوترها درست کردند ببینید لانه هایی که محیطی گرم و راحت و در عین حال زیبا را برای پرنده ها ایجاد می نمایند تا در آنجا زندگی و جوجه هایشان را بزرگ نمایند. امروز در شهرهای مختلف ترکیه لانه هایی وجود دارد که شبیه قصرند و با دیدنشان باورتان نمی گردد که این لانه ها با این جزئیات باورنکردنی برای پرنده ها ساخته شده اند. با خبرنگاران همراه باشید تا با لانه های پرندگان در ترکیه بیشتر آشنا شوید.

باورتان می گردد این خانه های جالب برای پرندگان باشد؟

حتما می خواهید بدانید این لانه ها را باید در کجای ترکیه پیدا کنید. این لانه های کوچک در نمای بیرونی مسجد ها، مدرسه ها، کتابخانه ها، خانه ها، مقبره ها، پل ها و قصرها بر روی بلندی ساخته می شوند تا دست انسان یا حیوانی به آن ها نرسد. ترک ها برای ساخت این لانه ها دلایل جالبی دارند؛ در واقع این لانه ها به غیر از اینکه پناهگاهی برای پرنده ها ست فایده دیگری هم دارد و آن این که با این لانه ها دیگر پرنده ها هر جا که دوست دارد لانه درست نمی کند و در نتیجه محیط اطراف از کثیفی های فضولات آن ها در امان است! از طرفی ساختن این لانه ها یک جور کار مذهبی هم هست چون ترک ها باور دارند که اگر انسانی یک لانه پرنده درست کند و به پرنده سرپناه دهد برایش اتقاق های خوبی می افتد.

اما این لانه های زیبا و قصر مانندی که از آن ها حرف می زنیم برای دوره عثمانی ست. در دوره عثمانی به زیبایی خانه ها و بناهایی که درست می کردند اهمیت زیادی می دادند به خاطر همین لانه هایی که در این دوره ساخته شدند شبیه قصرهای کوچکند! قصرهای دو یا سه طبقه که در هر طبقه بالکن های زیبا با کنده کاری ها و گچ بری ها و در و پنجره های تزئین شده واقع شده است و بر روی لانه سقفی گنبدی شکل جای گرفته است. شیوه معماری این لانه ها دقیقا شبیه همان روشی بود که با آن بناهای بزرگ را درست می کردند.

الان در ناحیه آناتولی لانه هایی را می بینید که قدمت طولانی آن ها به قرن 13 برمی شود؛ در شهرهای مختلف این ناحیه سه مدرسه وجود دارد که قدیمی ترین لانه ها در آنجا پیدا می شوند. هر چند که لانه هایی که از آن موقع به جای مانده تزئینات آنچنانی ندارند و به نظر ساده می رسند چون ساخت لانه های قصر مانند و زرق و برق دار در حدود قرن 18 آغاز شد. امروز اگر به مسجد آیازما، مسجد ینی والده در استانبول، مسجد سلیمیه در شهر ادیرنه بروید می توانید این لانه های کمیاب و زیبا را ببینید و به این فکر کنید که در پشت طراحی زیبای این لانه ها چه ذوق و نیت پاکی قرار داشت.

منبع: amusingplanet.com

منبع: الی گشت

به "باورتان می گردد این خانه های جالب برای پرندگان باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باورتان می گردد این خانه های جالب برای پرندگان باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید