عمارت خسرو آباد در کردستان، خانه ای باشکوه و تاریخی

به گزارش وبلاگ گیت، عمارت خسرو آباد در کردستان

مطمئنا استان کردستان در غرب ایران یکی از مهمترین قطب های گردشگری ست، استانی سرسبز و مجذوب کننده که با طبیعتی بکر، فرهنگی غنی و البته جاذبه های تاریخی متنوع گردشگران زیادی را شیفته خود نموده است. این استان شهرهای زیادی دارد که هر کدام از آن ها مملوء از جاذبه های تاریخی و فرهنگی اند. در میان آثار تاریخی استان کردستان بنایی باشکوه به نام عمارت خسرو آباد به چشم می خورد که قدمت آن به زمان قاجار برمی شود و با معماری مجذوب کننده به جاذبه ای گردشگری تبدیل شده است. در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا با عمارت خسرو آباد بیشتر آشنا شوید.

عمارت خسرو آباد در کردستان، خانه ای باشکوه و تاریخی

امروز عمارت ها به خوبی فرهنگ اعیان نشینی زمان گذشته را نشان می دهند، خانه هایی تاریخی که بیشتر آن ها امروز در مالکیت میراث فرهنگی و گردشگری در آمده و جاذبه ای گردشگری شده اند. عمارت ها خانه های بسیار بزرگ و آینه تمام نمای تاریخ و فرهنگ گذشتگان اند و معماری هر دوره و منطقه را به زیباترین شکل ممکن به نمایش می گذراند. عمارت خسرو آباد نمونه ای از خانه های باشکوه و تاریخی استان کردستان و شهر سنندج است که امروز گردشگران زیادی از آن تماشا می نمایند. این بنا که در فهرست آثار ملی قرار گرفته است با 6 هزار مترمربع مساحت مملوء از ظرافت های معماری و تزئیناتی است که تماشای معماری مجذوب کننده آن برایتان جالب خواهد بود.

برای ساخت این عمارت از سبک ایرانی استفاده شده و بنای اصلی در میان باغی بزرگ و سرسبز قرار گرفته است. این باغ اهمیت زیادی دارد و در گذشته در احاطه خندق ها و درختان مختلف بود. قدمت عمارت خسرو آباد به زمان قاجار و سال 1223 هجری قمری برمی شود درآن زمان حاکم کردستان تصمیم به ساخت این عمارت گرفت، با این حال، عده ای ساخت قصر این بنا متعلق به دور زندیه می دانند. استان کردستان در گذشته محل زندگی تعدادی از حاکمان ثروتمند بود و اینجا گاهی به مرکز حکومتی تبدیل می شد اما کاربرد اصلی اش انجام مرنام تشریفاتی و استقبال از شاهان بود و حتی جشن عروسی دختر فتحعلی شاه هم در آن برگزار شده است.

احتمالا قبل از ورود به عمارت تحت تاثیر طراحی درب آن قرار می گیرید، این درب از 4 تکه بزرگ تنه درخت گردو به سبک دروازه های قلعه های حکومتی ساخته شده است. با وارد شدن به داخل حیاط این عمارت، اول از همه حوض مرمرین مربعی و درختان گردو نظرتان را جلب می نمایند. چون درب ورودی درست در روبروی حوض قرار گرفته است. این عمارت بزرگ شامل حمام، آشپزخانه، قصر، اسطبل، اتاق خدمتکاران و … است و برای طراحی نمای ظاهری آن از آجرکاری ها و گچ بری های مجذوب کنندهی استفاده شده که در کنار فواره و حوض چشم اندازی تماشایی ایجاد نموده اند. قسمت اصلی این عمارت قصر سلطنتی است که با تزئینات زیبایی طراحی شده است.

در تزئین بنا با به کار بردن گچبری، آجرکاری، روسی های زیبا و حوض چلیپا شکل، معماری ایرانی به مجذوب کننده ترین شکل ممکن به نمایش در آمده است. در این عمارت مدت ها سرگرم تماشای تاریخ و معماری ایران می شوید به طوری که بازدید از این عمارت یکی از برترین راه ها برای تماشای روح معماری ایرانی در زمان قاجار است. بافت و ترکیب مصالح برای ساخت قسمت های مختلف عمارت کاملا ساختاری مشترک دارند و در سال های بعد هم قسمت های دیگری به این بنا اضافه شده است. برای تامین آب عمارت مجموعه ای قنات بر روی کوه آبیدر تعبیه شده که آب شرب و جاری از آن جا نشات می گیرد.

در گذشته در سردر عمارت طاق بزرگی وجود داشت که امروز اثری از آن نیست. در طبقه سوم این بنا حوض و فواره آب جاری هست که از ویژگی های با ارزش این بنا به حساب می آیند. در داخل باغ کتیبه ای هست که نام فتحعلی شاه قاجار و امان الله خان (حاکم وقت کردستان) بر روی آن حک شده است.

بازید از عمارت خسرو آباد

عمارت خسرو آباد امروز متعلق به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است و بعد از بازسازی های سال 1373 امکان بازدید از بیشتر بخش های آن وجود دارد. ورود به این عمارت نیازی به هیچ هزینه ورودی ندارد و برای تماشای آن باید به بلوار خسرو آباد شهر سنندج بروید. چگونه؟ کافیست بعد از ورود یه سنندج و رسیدن به میدان 12 فروردین به سمت غرب بروید و بعد از 600 متر و گردش به راست به بلوار کردستان وارد شوید. حدود 2 کیلومتر بروید و بعد از تماشا اولین میدان با پیچیدن به سمت چپ به خیابان مستوره اردلان بروید. بعد از طی 700 متر و عبور از خیابان کشاور، خیابان خانقاه را در مقابل خود می بینید، از اینجا بعد از طی 200 متر بخ عمارت خسرو آباد می رسید.

در نزدیکی این عمارت جاذبه های دیگری هم هست که می توانید بعد از بازدید از آن تماشای ان ها را هم جزو برنامه های خود قرار دهید. از جاذبه های نزدیک این بنا می توان به تفرجگاه هفت آسیاب، حمام صلاحی، پارک امیریه، امام زاده پیرمحمد عمارت سالار سعید و حمام شیشه اشاره نمود. می توانید برای بازدید از این عمارت یک روز کامل زمان کنار بگذارید تا از جاذبه های اطراف هم بازدید کنید.

منبع: الی گشت

به "عمارت خسرو آباد در کردستان، خانه ای باشکوه و تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمارت خسرو آباد در کردستان، خانه ای باشکوه و تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید