تعداد کاربران فضای مجازی در کشور به 40 میلیون نفر رسید
به گزارش وبلاگ گیت، رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر، آمار مصرف فضای مجازی در کشورمان را 40 میلیون نفر بیان کرد و گفت: بینندگان تلویزیون در کشورمان در ماه های اخیر چندین برابر شده است.
به گزارش وبلاگ گیت، صادق امامیان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما اضافه نمود: یکی از استفاده های مهم فضای مجازی، عملکرد شبه رسانه ای آن است، زیرا از محصولاتی، چون صوت و تصویر استفاده می نماید.
او ادامه داد: پیغام رسان ها جزو رسانه های فضای مجازی محسوب نمی شوند، زیرا پیغام رسان ها مبتنی بر متن و نوشتار هستند و از صوت و تصویر بهره ای نمی برند.
امامیان توضیح داد: حجم وسیعی از اینترنت مصرفی جهان به تماشا یا دانلود ویدئو مربوط می گردد، از این رو طبق آمارهای جهانی، تا سال 2021 بیش از 80 درصد ترافیک اینترنت جهان به ویدئو اختصاص خواهد یافت.
او اضافه نمود: بر اساس آمارهای گوناگون، مصرف مردم جهان از رسانه های مجازی در هفت ماه اخیر به دو برابر افزایش یافته که البته علت اصلی آن را می توان افزایش اوقات فراغت و در خانه ماندن اجتماعی مطرح کرد.
رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر، آمار مصرف فضای مجازی و رسانه های کاربرمحور در کشورمان را 40 میلیون نفر گفت و ادامه داد: بر اساس نظرسنجی های صدا و سیما، بینندگان تلویزیون در کشورمان هم در ماه های اخیر چندین برابر شده به گونه ای که در حال حاضر صدا و سیمای کشورمان حدود 90 درصد جمعیت کشور را تحت پوشش خود قرار داده است.
رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر گفت: رسانه های تصویر محور اجتماعی، سلاطین اطلاعات در جهان محسوب می شوند.
صادق امامیان اضافه نمود: رسانه های مجازی صوت و تصویر محور با جمعیت کاربر بیش از دو میلیارد نفر در جهان امروزه به عنوان پایگاه قوی و پر قدرت اطلاعات از سراسر جهان محسوب می شوند که طبق قانون مصوب سال 2018 اروپا که البته هفته پیش لازم الاجرا شد، این رسانه ها باید نزد سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر هر کشور به ثبت برسند.
او با پرداختن به خبرساز شدن رسانه های مجازی تیک تاک در آمریکا گفت: رئیس جمهور آمریکا ظهور یک رسانه مجازی با بیش از 100 میلیون کاربر را نوعی خط و تهدید می داند زیرا برای ترامپ مهم است که چرا یک رسانه مجازی با این حجم از اطلاعات دقیق و بستر مناسبی برای تبلیغات میلیاردی، چرا تحت اختیار دولت آمریکا نیست، از این رو رسانه های مجازی امروز به نوعی به جنگ دو ابرقدرت جهان (آمریکا و چین) رفته اند.
امامیان ادامه داد: دارا بودن یک رسانه مجازی بومی و ملی جزو ابعاد جدید حکمرانی ملی یک دولت قرار می گیرد، از این رو در آمریکا و اروپا شاهد هستیم که رسانه؛ دیگر تنها در ابعاد یک فعالیت فرهنگی محدود تعریف نمی گردد.
او از پالایش محتواهای غیرقابل دفاع در فضای مجازی توسط واحد نظارت بر محتوای سازمان تنظیم و مقررات اطلاع داد و اضافه نمود: با تمام نظارت های دقیقی که در حال اجرا است، متأسفانه مسائل محتوایی حل نخواهد شد زیرا در فضای مجازی و رسانه های جمعی مجازی فیلم ها و سریال هایی وجود دارد که با فرهنگ ایرانی ما مغایرت دارد اما با چسباندن زیرنویس نامتعارف بر روی آنها به خورد فکر و ذهن مردم داده می گردد اما با این حال مردم می توانند شکایات خود از این نوع محتواها را اعلام کنند. در بعضی موارد یک ساعته و در مواردی هم حداکثر یک هفته ای به شکایات آنها رسیدگی و اعمال قانونی صورت می پذیرد.
امامیان گفت: در حال حاضر هیچ مجموعه غیرمجاز و غیرقانونی جهت ارائه محتوا و فیلم و سریال در کشور فعال نیست البته ممکن است بعضی با تغییر آدرس وبگاه خود برای مدتی کوتاه فعالیت غیرمجاز داشته باشند اما در میان مدت و بلندمدت امکان فعالیت آنها وجود ندارد.
منبع: خبرگزاری دانشجو