توسعه بخش حمل و نقل عمومی در اولویت است، افزایش حوزه نفوذ مترو در شهر

به گزارش وبلاگ گیت، خبرگزاری خبرنگاران- شهردار تهران گفت: برغم محدودیت در اختصاص منابع اقتصادی کوشش نموده است حداکثر تخصیص اعتبار را به بخش حمل و نقل عمومی اختصاص دهد.

توسعه بخش حمل و نقل عمومی در اولویت است، افزایش حوزه نفوذ مترو در شهر

به گزارش خبرگزاری وبلاگ گیت، پیروز حناچی شهردار تهران، در حاشیه مراسم افتتاح ایستگاه های متروی مرزداران و اقدسیه در جمع وبلاگ گیت درباره چگونگی رسیدن به راندمان 144 درصدی عملکرد مترو در چهار سال گذشته گفت: محصول نهایی فعالیت مترو در این مدت محدود بهره برداری از 30 ایستگاه مترو تا انتهای دوره و اضافه شدن چهل کیلومتر خطوط مترو است.

او افزود: امروز ایستگاه اقدسیه آخرین ایستگاه در خط سه است که به بهره برداری رسید و ایستگاه مرزداران هم در خط شش افتتاح شد.

حناچی گفت: ایستگاه مرزداران در خط شش مترو نزدیک تقاطع عظیمراه یادگار امام با خیابان مرزداران قرار گرفته است و شهروندانی که سوار این قطار شوند می توانند به سمت خیابان کوهسار در شمال غرب شهر یا به سمت شاه عبدالعظیم در جنوب تهران مسافرت نمایند.

وی افزود: ایستگاه اقدسیه به عنوان آخرین ایستگاه بهره برداری شده از این خط هم در محله اقدسیه در شمال شرق تهران قرار گرفته است و مسافرانی که وارد این ایستگاه شوند می توانند تا شهرک قائم در شمال شرق یا ایستگاه آزادگان در جنوب غرب شهر سفر نمایند.

حناچی در مراسم افتتاح ایستگاه های اقدسیه و مرزداران در خطوط سه و شش مترو در ابتدا با تبریک عید فطر و روز فردوسی گفت: افتتاح ایستگاه باقرخان در جنب بیمارستان امام و ایستگاه شهرک آزمایش را در دستور کار داریم و به زودی آن ها را بهره برداری می کنیم و با افتتاح این ایستگاه ها حوزه نفوذ مترو در شهر افزایش می یابد، جز این توسعه برای حل مشکل ترافیک و آلودگی وجود ندارد و راه های مکمل هم در همین جهت است.

شهردار تهران با بیان اینکه مترو در زمان پول داری کشور باید توسعه پیدا می کرد؛ گفت: حوزه نفوذ مترو در شهر افزایش می یابد.

وی ادامه داد: زمانی منابع زیادی داشتیم که فرصت ساخت و توسعه مترو را فراهم می کرد روز هایی که سالانه کشور صد ها میلیارد دلار درآمد داشت گذشته است و این پروژه باید در همان زمان به عنوان اصلی ترین پروژه عمرانی تامین منابع می شد، اما این فرصت از دست رفت و امیدواریم در افق پیش رو گشایش هایی ایجاد گردد و از این شرایط سخت تحریم خارج شویم و گشایش های مالی شامل مگا پروژه مترو در تهران و سایر کلانشهر ها هم گردد.

شهردار تهران افزود: ما برغم شرایط سخت کرونایی و تحریم و کاهش شدید ارزش پول و منابع مالی مان به قول هایی که به مردم داده بودیم، پایبند ماندیم. توسعه مترو و فضای سبز و جلوگیری از تخریب باغات و همین طور ایجاد انضباط کالبدی و مالی در شهرداری تهران از اقداماتی بود که در دستور کار قرار دادیم و در این شرایط سخت به خود سخت گرفتیم، چون باید به قول های خود عمل می کردیم.

آقای حناچی گفت: اصلی ترین طرح ما در این دوره از مدیریت شهری به خصوص از نیمه 97 به این سو جلوگیری از فروش شهر بود اتفاقی که به خاطر آن عارضه های سنگینی در کالبد شهر ایجاد شده بود، اما در این دوره مدیریت شهری در اقداماتی که در شهر انجام دادیم از طرح تفصیلی و برنامه هایی که برای تهران مصوب شده بود تخطی نکردیم. در واقع مگا پروژه ما شهر نفروشی بود به این معنا که ما از شرایط و ضوابط طرح تفصیلی عبور نکردیم و برای ساخت یک پروژه عارضه سنگینی به جا نگذاشتیم و باید این روش ادامه یابد.

حناچی با بیان اینکه میگویند اگر شما شهر نفروشی کردید چرا خانه تهران را فروختید؟ گفت: شهرفروشی این نیست که شهرداری املاک خود را واگذار نکند. بلکه شهرفروشی یعنی عبور از طرح تفصیلی که ما از آن عبور نکردیم و به عهد خود با مردم پایبند ماندیم و برای اثبات این ادعا می توانید به فهرست پروانه های ساختمانی که صادر شده است مراجعه کنید.

او درباره توسعه حمل و نقل عمومی گفت: حمل و نقل تهران حاکمیتی است و موضوعی که اصلی ترین نگرانی مردم تهران است و بعضا هم گفته می گردد که نه شهرفروشی ادامه می یابد. توسعه حمل و نقل و مترو اصلی ترین موضوع شهر است.

شهردار درباره کاهش آلودگی هوا هم گفت: فقط با جلوگیری و کنترل آلاینده هاست که می توانیم هوای پاک را به مردم بدهیم که حق شان است و این جز با توسعه حمل و نقل پاک میسر نیست و حد اعلای حمل و نقل پاک هم مترو و اتوبوس برقی و خودروی برقی و موتور برقی است. سهم موتور های دوچرخ بنزینی از آلودگی هوای تهران بیش از ده درصد است و به تبع آن دوچرخه و اسکوتر برقی می تواند جایگزین مناسبی باشد هر چند استفاده از این ها در تهران مانوس نیست و در این دوره 170 کیلومتر به راستا های دوچرخه در شهر افزودیم و راهی جز گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه نداریم.

او افزود: استفاده از دوچرخه از منزل تا اولین ایستگاه حمل و نقل عمومی هدف ما برای دوچرخه است و این اتفاق می تواند در شهر بیفتد و ما در حال برنامه ریزی آن هستیم و با بهره برداری از خطوط مترو و ایستگاه هایی که به بهره برداری می رسد می توانیم شرایط سخت تری برای تردد آلاینده های شخصی در سطح شهر ایجاد کنیم. اما تا وقتی این زیرساخت فراهم نیست این کار با اختلال می گردد.

حناچی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از نظر مالی در شرایط سختی هستیم جنگ مالی در کشور وجود دارد و این عظیمترین تهدید برای اقتصاد و حاکمیت ملی ماست و ما کوشش نموده ایم این تهدید را به یک فرصت تبدیل کنیم. به این معنا که خط هفت مترو وقتی اجرا شد شرکت های خارجی و سوئدی میانه کار رها کردند و رفتند و همکاران ما در متروی تهران آن را تکمیل کردند و در ادامه خط شش به طور کامل داخلی اجرا شد. هواکش ها و سیگنالینگ خطوط که قبلا وارد می شد و در داخل ساخته شد مثال اعلای داخلی سازی قطار ملی بوده است و ما چرخه کامل ایجاد قطار شهری را داریم و امیدوارم با حمایت دولت محترم برای کشور های همسایه هم این را به ارمغان ببریم.

او در سرانجام گفت: در سرانجام سخنانم از پیمانکاران تشکر می کنم که این کار سخت را با وجود مسائل ما در تامین منابع انجام دادند و امیدوارم در پروژه های بعدی کمی متفاوت تر عمل کنیم. از همکاران می خواهم در ساخت مترو محیط های داخلی مترو را مثل سایر مترو های عظیم جهان تبدیل به گالری باشکوهی از هنر نمایند و زیبایی های هنری را در مترو بیشتر ببینیم.

منبع: خبرگزاری آریا

به "توسعه بخش حمل و نقل عمومی در اولویت است، افزایش حوزه نفوذ مترو در شهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه بخش حمل و نقل عمومی در اولویت است، افزایش حوزه نفوذ مترو در شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید