دولت احیای دریاچه ارومیه را با جدیت ادامه می دهد

به گزارش وبلاگ گیت، احیای دریاچه ارومیه در دستور کار دولت است

با توجه به شرایط بدی که برای دریاچه ارومیه در سال های اخیر به وجود آمد، دولت و تمامی فعالان محیط زیست در صدد احیای مجدد این دریاچه زیبا هستند. و در سال 1392 این موضوع با جدیت بیشتری در دستور کار دولت نهاده شد و با راه اندازی ستاد احیای دریاچه ارومیه جزء نخستین مصوبه های دولت بود که مسئولیت آن به معاون اول رئیس جمهوری واگذار و تصمیم های مهم و تاثیرگذاری طی سال های اخیر در این ستاد اتخاذ شد. حال جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مورد دریاچه ارومیه گفته است که در دولت یازدهم هم نیز با قدرت و حسایت خاصی در پی احیای این دریاچه زیبای ایران هستیم؛ در ادامه خبرنگاران بیشتر درباره خبر احیای دریاچه ارومیه توضیح خواهد دارد.

دولت احیای دریاچه ارومیه را با جدیت ادامه می دهد

اسحاق دنیاگیری پس از بازدید از دریاچه ارومیه و آنالیز آخرین شرایط آن در این خصوص گفت: موضوع احیای دریاچه زیبای ارومیه جزء اولویت های دولت است و بعلاوه وی اضافه نمود طرح احیای دریاچه ارومیه با قدرت و حساسیت خاص از سوی دولت دنبال می گردد و حتی اگر میلیاردها تومان برای آن لازم باشد باید تامین گردد، چون نمی توانیم نسبت به خشک شدن و از بین رفتن این دریاچه زیبا بی تفاوت باشیم.

به گفته بسیاری از کارشناسان محیط زیست، احیای دریاچه ارومیه حدود 6 تا 7 میلیارد دلار هزینه برای دولت دارد، در صورتی که هزینه خشک شدن آن بیش از هزار میلیارد دلار است زیرا جابجایی شهرهایی مانند ارومیه و تبریز با این مبلغ امکان پذیر نیست.

در ادامه مصاحبه با معاون اول رئیس جهور درباره احیای دریاچه ارومیه گفت:

همانطور که احیای دریاچه ارومیه برای مردم ایران و علی الخصوص مردم استان آذربایجان شرقی و غربی مهم و حیاتی است، این موضوع برای دولت هم از اهمیت ویژه برخوردار است. بعلاوه وی اضافه نمود: بر همین اساس آنچه که برای احیای دریاچه لازم و مفید باشد در قالب اعتبارات ملی و استفاده از منابع خارجی، برای این منظور مورد توجه قرار گرفته است. البته ضروری است بگوییم که طرح های مختلف در بخش های جهاد کشاورزی، حفاظت از محیط زیست و نیرو در دست اجراست و آثار و نتایج خوبی تا به امروز بدست آورده ایم.

دنیاگیری، اقدام هایی که به منظور احیای دریاچه ارومیه درباره آنها صحبت کرد عبارت از:

بهره وری بهینه از منابع آبی حوضه آبریز، تغییر کاربری های اراضی کشاورزی، مسدودسازی چاه های غیرمجاز و کنترل شرایط چاه های مجاز در حوضه آبریز دریاچه هستند، که وی به آنها اشاره کر. بعلاوه او دنیاگیری در مورد کارهایی که برای بهبود شرایط دریاچه ارومیه انجام گرفته نیز لایروبی از مسیرهای رودخانه ای است که در استان های آذربایجان شرقی و غربی است، که این کار سبب شده تا آب های روان به راحتی وارد دریاچه ارومیه شوند و شرایط بهتری برای آن به وجود بیاید.

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه در سال گذشته 45 درصد از اعتبارات اختصاصی برای طرح احیای دریاچه ارومیه جذب شد، کمبود اعتبارات کلی در کشور را علت اصلی جذب پایین بودجه اختصاصی مطرح کرد.

دنیاگیری سطح آب دیاچه ارومیه را خوب توصیف کرد و در این مورد افزود: نسبت به برنامه های پیش بینی شده هنوز این اندازه از سطح آبی که در دریاچه وجود دارد کم است و باید دستگاه های اجرایی آذربایجان شرقی و غربی و کردستان کوشش نمایند تا در فرصت های به جای مانده و تا سرانجام امسال آب مورد احتیاج و پیش بینی شده تامین گردد. وی ابراز امیدواری کرد طی سال های 1397 و 1398 اعتبارات احیای دریاچه ارومیه تحقق یابد.

معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر عزم و اراده خاص دولت دوازدهم برای احیای دریاچه ارومیه، گفت: احیای این دریاچه مساله ملی بوده و تمام دولت ها باید به آن اهتمام ویژه ای داشته باشند.

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران واقع است و دارای مساحت 51 هزار و 876 کیلومتر مربع به عنوان یکی از 6 حوضه آبریز اصلی کشور به شمار می رود. این حوزه مهم بین استان های آذربایجان غربی و شرقی قرار گرفته است. دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین دریاچه داخلی ایران و از مهم ترین و با ارزش ترین زیست بوم های آبی ایران و دنیا به شمار می آید. زیست بومی که در این دریاچه وجود دارد نمونه ای شاخص و بازر از یک حوضه آبریز بسته است که کلیه رواناب های جاری در رودخانه های حوضه به آن تخلیه می شوند، علاوه بر زیست بوم فعال این دریاچه شامل دریاچه ها و حوضه های آبریزی هم می گردد. در نتیجه مرز حوضه آبریز دریاچه ارومیه، مرز دقیقی را برای مدیریت عوامل مؤثر بر دریاچه و زیستگاه های مهم در حوضه به وجود آورده است.

منبع: الی گشت

به "دولت احیای دریاچه ارومیه را با جدیت ادامه می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت احیای دریاچه ارومیه را با جدیت ادامه می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید