رقابت چین و آمریکا زیر پرچم هند، پای رایانه های کوانتومی هزار کیوبیتی در میان است

به گزارش وبلاگ گیت، چین اکنون به شکلی جدی در پروژه ساخت رایانه های کوانتومی هزار کیوبیتی فعال است. در مقابل، آمریکا که شرکت آی بی ام در آن تا سال جاری به رایانه کوانتومی هزار کیوبیتی خواهد رسید، به هندی ها برای دستیابی به این هدف یاری خواهد نمود.

رقابت چین و آمریکا زیر پرچم هند، پای رایانه های کوانتومی هزار کیوبیتی در میان است

به گزارش تجارت نیوز، هند دیرتر از چین وارد عرصه رایانه های کوانتومی شد. دولت هند در آوریل امسال بودجه ای معادل 730میلیون دلار برای مأموریت ملی کوانتوم (NQM) تصویب کرد که هدف آن فراوری رایانه های کوانتومی مقدار میانه 50 تا 1000 کیوبیت فیزیکی تا سال 2031 است.

در ژوئن امسال، آمریکا و هند برنامه مشترکی را با عنوان سازوکار هماهنگی کوانتومی هند-آمریکایی برای تسهیل همکاری های بین صنعت، دانشگاه ها و نهاد های دولتی و بعلاوه کار دو کشور در جهت توافق نامه جامع علم و فناوری اطلاعات کوانتومی شروع کردند.

اما علاوه بر آن، در حال حاضر، سازمان تحقیقات و توسعه دفاعی هند، مؤسسه تحقیقات بنیادی تاتا و خدمات مشاوره تاتا نیز در حال توسعه یک رایانه کوانتومی 7 کیوبیتی در هند هستند.

سرمایه گذاری گسترده چین برای ساخت رایانه های کوانتومی

در مه 2021 بود که یک دانشمند چینی به نام پان جیان وی و تیمش در دانشگاه علوم و فناوری چین در شهر هفی توانست یک رایانه کوانتومی به نام زوچونگ ژی 66 کیوبیتی را راه اندازی نمایند که سریع ترین رایانه کوانتومی چین تا به امروز به شمار می رود.

در سپتامبر همان سال، اوریجن کوانتوم (origin Quantum) که یک شرکت فراورینماینده رایانه کوانتومی مستقر در شهر هفی در چین است، وعده داد تا سال 2025 رایانه ای بسازد که سرعتش از مرز 1000 کیوبیت عبور کند. با این حال، تا به امروز در امسال پیروز به راه اندازی رایانه کوانتومی 72 کیوبیتی خود به نام ووکانگ (Wukong) که الهام گرفته از اسطوره های چینی میمون شاه (Monkey King) است، نشده است. آخرین محصول این شرکت، بنیوان وویوان 2 (Benyuan Wuyuan 2) نام دارد که در سال 2021 راه اندازی شده و فقط 24 کیوبیت سرعت دارد.

ژانگ هویی، مدیرعامل اوریجن کوانتوم، در مصاحبه اخیر با هفی دیلی گفت: تحقیق و فراوری ووکانگ تا به امروز به شکلی کُند و تدریجی پیش می رود. این محصول تا سرانجام امسال راه اندازی رسمی خواهد شد. پس از آن، ادامه توسعه رایانه های کوانتومی با سرعت بالای 72 کیوبیت را پیگیری خواهیم کرد.

ژانگ گفت اوریجن کوانتوم در سال 2017 با هدف تبدیل دستاورد های پژوهش های علمی چین به محصولاتی که کاربرد عملی دارند، تأسیس شده است. او گفت شرکت سه سال صرف تأمین خودکفایانه تمام قطعات محصولاتش نموده است.

او در خصوص دشواری هایی که شرکت در طول توسعه ووکانگ با آن روبرو بوده جزئیاتی ارائه نکرد.

در سپتامبر سال گذشته، ژانگ گفته بود که شرکت تا سرانجام سال 2022 ووکانگ را رونمایی خواهد نمود. در ژوئن امسال نیز گفت رونمایی در ژوئیه خواهد بود. اما شرکت نتوانست به این برنامه زمانی عمل کند.

تحریم های آمریکا در ارسال چیپ و رایانه های کوانتومی

در اکتبر سال گذشته، دولت بایدن صادرات نیمه رسانا های پیشرفته، تجهیزات فراوری چیپ، رایانه های کوانتومی و ابررایانه ها به چین را ممنوع نمود تا از استفاده این محصولات به وسیله ارتش چین، به ویژه در ساخت موشک های فراصوت و سیستم های راهنمایی به وسیله هوش مصنوعی، جلوگیری کند.

در اوت امسال، جو بایدن فرمان اجرایی امضا کرد که از سال 2024 سرمایه گذاری شرکت ها و صندوق های آمریکایی در بخش های نیمه رسانا، هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی چین را ممنوع می نماید.

بعید است تحریم های سرمایه گذاری آمریکا روی اوریجن کوانتوم تأثیری بگذارد، زیرا این شرکت هیچ سرمایه خارجی دریافت ننموده است. علاوه بر این، فراوری تراشه فوق هادی آن به شرکت نکس چیپ (Nextchip) سپرده شده است که 52.99 درصد سهامش متعلق به دولت هفی و 27.44 درصد آن متعلق به شرکت پاورچیپ تکنولوژی (Powerchip Technology) تایوان است؛ بنابراین فراوریات این شرکت باید از کنترل صادرات و تحریم های آمریکا در امان باشد.

در این میان، کارشناسان چینی از اوریجن کوانتوم می خواهند هرچه سریع تر ووکانگ را راه اندازی کند.

یک کارشناس اهل شهر شانشی چین در مقاله ای می نویسد: تراشه های کوانتومی نسبت به نیمه رسانا های سنتی از قدرت محاسباتی بسیار بالاتری برخوردارند. وقتی که فناوری تراشه های کوانتومی به بلوغ برسد، می توانیم وابستگی مان به لیتوگرافی پیشرفته را کاهش دهیم و چیپ های پیشرفته را خودمان تامین کنیم.

او می گوید این پیشرفت معنایی راهبردی برای زنجیره تأمین دنیای بخش تراشه خواهد داشت. او می گوید راه اندازی پیروز گوشی میت 60 پرو هواوی اثبات نموده است که چین از محدودسازی و ممانعت فناورانه خارجی نمی ترسد.

در عین حال، اوریجن کوانتوم روی کاربرد های رایانه های کوانتومی خود نیز متمرکز است.

دو منگ، معاون اوریجن کوانتوم، در سخنانی در رسانه ها در روز سه شنبه گفت که این شرکت استفاده از رایانه های کوانتومی خود را در تجزیه و تحلیل داده های پزشکی بهره گیری خواهد نمود.

دو گفت: محاسبات کوانتومی مزیت آشکاری در پردازش تصاویر دارد. برای آنالیز کاربرد ها در تجزیه و تحلیل داده های پزشکی، ما از الگوریتم خودپیشرفته برای پردازش تصاویر بیماران سرطانی که به وسیله دانشکده پزشکی بنگبو آنهوآ پیشرفته استفاده کردیم و با پیروزیت توانستیم از توان محاسباتی کمتری نسبت به شیوه های معمول رایانه ای استفاده کنیم.

هند در حال رسیدن به چین است

در نوامبر گذشته، آی بی ام از سریع ترین رایانه کوانتومی دنیا تا به امروز یعنی اوسپری (Osprey) 433 کیوبیتی رونمایی کرد. این غول فناوری برنامه ای نیز برای رونمایی از یک رایانه کوانتومی دیگر با نام کندور (Condor) 1121 کیوبیتی برای امسال نیز دارد.

بعضی از کارشناسان فناوری می گویند هنگامی که یک رایانه کوانتومی بیش از هزار کیوبیت فیزیکی داشته باشد، می تواند بیش از 50 کیوبیت منطقی یا قابل استفاده داشته باشد که برای انجام محاسبات مختلف و ایجاد ارزش تجاری کافی است.

در 22 ژوئن، آمریکا اظهار داشت که از مشارکت هند در برنامه تبادل درهم تنیدگی کوانتومی (Quantum Entanglement Exchange) و کنسرسیوم توسعه اقتصاد کوانتومی برای تسهیل تبادلات تجاری و تخصصی با کشور های پیشرو همفکر در زمینه کوانتوم استقبال می نماید. در ملاقات 8 سپتامبر، جو بایدن و نارندرا مودی (نخست وزیر هند) گفتند دو کشور همکاری های علمی خود را از جمله در زمینه های اکتشاف فضایی، زیست فناوری و محاسبات کوانتومی تقویت خواهند کرد.

یک روزنامه نگار اهل شهر گانژو (چین) می گوید بودجه 730 میلیون دلاری ممکن است برای مأموریت ملی کوانتوم هند کافی نباشد که نه تنها محاسبات کوانتومی بلکه ارتباطات کوانتومی، حس گری و مترولوژی کوانتومی و مواد و دستگاه های کوانتومی را نیز پوشش می دهد.

او می گوید هند در مقایسه با چین از نظر پژوهش در ارتباطات کوانتومی که نیازمند بودجه هنگفتی است، بسیار عقب تر است.

منبع: فرارو

به "رقابت چین و آمریکا زیر پرچم هند، پای رایانه های کوانتومی هزار کیوبیتی در میان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت چین و آمریکا زیر پرچم هند، پای رایانه های کوانتومی هزار کیوبیتی در میان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید