غذاهای محلی تهران ، تعامل غذاهای سنتی و ملی

به گزارش وبلاگ گیت، اگر فکر می کنید که هر چه غذاهای محلی تهران در مرکز هست را می شناسید، بهتر است بیشتر فکر کنید. تهران یک شهر قدیمی است که از زمان قاجاریه تا به امروز، مرکز سیاسی و مالی کشور بوده و هر سال، مهاجران زیادی برای سفر به تهران اقدام نموده اند. فرهنگ های مختلفی در شهر تهران زندگی می نمایند و شاید همین فرهنگ و سنت های فرق دارد که باعث شده غذاهای سنتی تهران بیشتر وجود داشته باشند. نه تنها غذای محلی منطقه ها مختلف کشور، بلکه غذای سنتی دیگر کشورها هم در تهران طالب دارند و می گردد آنها را پیدا کرد. در این بین پیدا کردن غذاهای محلی تهران از دیگر شهرها و کشورها سخت می گردد. پس بهتر دیدیم که با سفر به تهران ، نگاهی به این غذاهای تهران بیاندازیم. برای آشنایی با انواع غذاهای تهران با خبرنگاران همراه باشید.

غذاهای محلی تهران ، تعامل غذاهای سنتی و ملی

غذاهای محلی تهران از گذشته تا به امروز

در بین مردم اصلی تهران و غذاهای تهران ، چند غذای محلی خاص وجود دارد. دمپختک، سرگنجشکی، اشکنه و برخی از خورش ها، غذای سنتی تهران به حساب می آیند و به مرور زمان در دیگر فرهنگ ها حل شدند. برخی از آنها دیگر چندان پخته نمی شوند و شناخته شده نیستند و برخی دیگر هم هنوز در هر خانه ای طبخ می شوند. در سفر به تهران این غذاها را با هم مرور می کنیم.

غذاهای سنتی تهران: سرگنجشکی تهران

سرگنجشکی یک نمونه از غذاهای محلی تهرانی است که پخت نسبتاً ساده ای هم دارد. مواد اولیه آن، گوشت چرخ نموده، پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی است. پیاز را با گوشت چرخ شده مخلوط می شوند و برای این که بعد از پخت، حالت پف نموده داشته باشند، با برنج و سیب زمینی رنده شده آسیاب می شوند. مخلوط به دست آمده را به میزان کافی ورز می دهند. بعد از آن، پیازداغ، آب و نمک و زردچوبه را در یک قابلمه می ریزند، گلوله های کوچک گوشت چرخ نموده را اضافه می نمایند و بعد هم سیب زمینی ها را که به شکل مکعب بزرگ خرد شده اند روی آن می ریزند. زمان پخت این غذا از غذاهای سنتی تهران حدوداً 45 دقیقه است.

غذاهای سنتی تهران: دمی بلغور جو

در سفر به تهان بدانید که این غذا از غذاهای محلی تهران، بیشتر در منطقه لواسان تهران پخته می گردد و یک غذای سنتی از غذاهای سنتی تهران هم به شمار میرود. مواد لازم برای پخت این غذا، بلغور جو، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، نخود، نخود، عدس، تره، جعفری، گشنیز، اسفناج، نعنا و برنج است. برای پخت دمی بلغور جو، نوعی سبزی محلی به نام تبله نیز درون آن می ریزند. همه این حبوبات را غیر از عدس، شب قبل باید خیسانده شده باشند و هنگام استفاده، آب ظرفشان را خالی شوند. حبوبات را با آب تازه روی گاز قرار می دهیم تا جوش بیاید. عدس و سبزی ها را در این مرحله اضافه می کنیم و اجازه می دهیم حبوبات به طور کامل پخته شوند. برنج شسته و خیس خورده را هم بعد از پختن حبوبات به مواد اضافه می کنیم و این بار تا تمام شدن آب، صبر می کنیم. بعد از پخت نیز، پیازداغ و نعناداغ را روی آن می ریزیم.

غذاهای سنتی تهران: اشکنه اسفناج

این غذای سنتی از غذاهای تهران ، در همه جای ایران پخته می گردد و مختص تهرانی ها نیست. اما جزو غذاهایی به حساب می اید که تهرانی ها از قدیم می پخته اند. پخت این غذا به تخم مرغ، سیب زمینی، پیاز، اسفناج، آب سماق و ادویه احتیاج دارد. اولین قدم برای پخت اشکنه، تفت دادن پیاز است. بعد آرد، اسفناج، فلفل و زردچوبه را به آن اضافه می نمایند، مقداری آب روی می ریزند و اجازه می دهند که آب به دمای جوش برسد. این جا وقتی است که باید سیب زمینی های خرد شده را افزود. سیب زمینی ها هم که نیم پز شدند، تخم مرغ را می شکنیم و می ریزیم، کمی نمک می ریزیم تا طعم آن بهتر گردد. یک تخم مرغ نشکسته هم درون آب در حال جوش می اندازیم و وقتی که خوب پخت، آب سماق را اضافه می کنیم. این غذای سنتی، مزه خاصی دارد که بیشتر ما ایرانی ها، حتماً آن را چشیده ایم.

غذاهای سنتی تهران: آش رشته

آش رشته، احتیاج به تعریف ندارد. در سفر به تهران بدونید که این غذا از غذاهای تهران یک غذای سنتی ایرانی است که در همه جا هوادار دارد و پخته می گردد و همه مزه آن را در طعم های مختلف چشیده اند. مواد اولیه اش، لوبیا چیتی، نخود، عدس، لوبیا سفید، رشته آش، پیازداغ، سیرداغ، نعناداغ، کشک است. برای این غذای محلی باید سبزی آش تهیه کنید که همه سبزی فروشی ها آن را عرضه می نمایند. برای آغاز، کمی پیاز را سرخ می نمایند، نخود و لوبیا را که قبلاً خیسانده شده اند و آب ظرفشان تخلیه شده، اضافه می نمایند. سپس عدس و سبزی خرد شده را درون مخلوط در حال پخت می ریزند. زمانی که سبزی ها پخت، رشته را اضافه می نمایند و آش را آن قدر هم می زنند تا رشته ها به همدیگر نچسبند. این غذا به همراه کشک و پیازداغ و سیرداغ جدا هم سرو می گردد و طعم بسیار دلنشینی دارد.

غذاهای سنتی تهران: خورش قیمه

خورش قیمه هم باید یک غذای سنتی ملی ازغذاهای تهران به حساب آورد. اما این خورش با رفتن به منطقه ها مختلف، طبخ متفاوتی هم پیدا نموده است. اما شیوه کلی این غذای سنتی که تهرانی ها می پزند، به این شکل است. ابتدا مواد لازم شامل لپه، گوشت قرمز، رب گوجه فرنگی، لیمو امانی و سیب زمینی سرخ شده را تهیه می نمایند. گوشت خرد شده را به همراه پیاز در ظرفی جدا تفت می دهند و می پزند. وقتی که به میزان کافی نیم پز شد، رب گوجه فرنگی را اضافه می نمایند. لپه را در ظرفی دیگر کمی سرخ می نمایند و بعد به همراه دو لیوان آب روی گوشت ها اضافه می نمایند. در این مرحله، ادویه، نمک و لیمو امانی به خورش می ریزند و صبر می نمایند تا خورش حسابی لعاب بیاندازد و قوام بیاید. خوردن این خورش به همراه برنج، یکی از لذت های زندگی به شمار میرود.

غذاهای سنتی تهران: خورش قورمه سبزی

همه ما نام این غذای سنتی را شنیده ایم و دیگر از یک غذای محلی فراتر رفته است. در سفر به تهران این غذاهای لذت بخش از غذاهای تهران را از دست ندهید. خورش قورمه سبزی یکی از غذاهای معمول در تمام عروسی ها و جشن ها است و خوردن آن در مهمانی ها، عادت شده است. حتی در نذری های مختلف هم از خورش قورمه سبزی و حتی خورش قیمه استفاده می نمایند و همه این ها نشان می دهد که این غذای سنتی چه اهمیتی از دیرباز داشته اند.برای پخت قورمه سبزی، گوشت خرده شده را با پیاز تفت می دهند تا زمانی که رنگ گوشت عوض گردد. بعد از آن زردچوبه و فلفل اضافه می نمایند. سپس آب و لوبیاها را اضافه می نمایند و اجازه می دهند که نیم پز شوند و سپس سبزی های خرد شده را قبلاً خرد و سرخ شده اند، اضافه می نمایند. بعد هم لیمو امانی و کمی دیگر آب اضافه می کنیم و مثل خورش قیمه اجازه می دهیم حسابی قوام بیاید و جا بیافتد.

منبع: همگردی

به "غذاهای محلی تهران ، تعامل غذاهای سنتی و ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای محلی تهران ، تعامل غذاهای سنتی و ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید