مامور سرکش؛ معما های پیچیدۀ عشق و جاسوسی

به گزارش وبلاگ گیت، داستان های جاسوسی و قصه های عاشقانه با وجود همۀ تفاوت هایی که دارند، خیلی خوب می توانند با هم ترکیب شوند؛ چون اصل موضوع در هر دوی آن ها جلب اعتماد است. قبلا فیلم های زیادی دیده ایم که از این ترکیب برای ایجاد داستان هایی رازآلود و معماگونه استفاده نموده اند. در اغلب این فیلم ها، آدم ها از روابط عاشقانه استفاده می نمایند تا به اهداف جاسوسی خودشان دست پیدا نمایند. فیلم مامور سرکش هم تقریبا از همین جنس است، اما با یک تفاوت بزرگ و مجذوب کننده: در اینجا یک نفر از عنوان جاسوسی استفاده می نماید تا به اهداف دیگری برسد.

مامور سرکش؛ معما های پیچیدۀ عشق و جاسوسی

به گزارش وبلاگ گیت؛ داستان این فیلم (که بر اساس یک ماجرای واقعی ساخته شده) از دهۀ 90 میلادی و در ایرلند شمالی شروع می گردد. شخصی به نام رابرت فریگارد که در یک کافه مشغول به کار است، اعتماد سه دانش آموز دبیرستانی را به خودش جلب می نماید و به آن ها می گوید که در واقع مامور سرویس جاسوسی انگلستان است. او می گوید وظیفه اش به دست آوردن اطلاعاتی دربارۀ شورشیان ایرلندی است و از آن ها می خواهد که یاریش نمایند. او به دانش آموزان وعده می دهد که در ازای این یاری بعدا در سرویس جاسوسی استخدام خواهند شد.

سال ها بعد رابرت را می بینیم که در یک فروشگاه خوردرو های لوکس در انگلستان کار می نماید. این بار او خودش را به زنی به نام آلیس نزدیک می نماید و داستان مشابهی را برای او تعریف می نماید. آلیس ابتدا به او مشکوک می گردد، اما هر بار نهایتا قانع می گردد که آنچه موجب شک و تردیدش شده در واقع بخشی از برنامۀ جاسوسی رابرت است.

بهتر است که چیز بیشتری دربارۀ داستان ندانید، چون بخش بزرگی از جاذبه و کشش فیلم در پیچیدگی و معماگونگی داستان آن است. اگر از قبل دربارۀ داستان فیلم چیزی ندانید تقریبا غیرممکن است که موقع تماشای آن بتوانید جهت ماجرا را حدس بزنید. هر بار که یک راز تازه آشکار می گردد شما فکر می کنید دیگر همه چیز روشن شده است، اما بلافاصله دوباره به تردید می افتید که نکند قضیه طور دیگری باشد. کارگردانی و بازی ها واقعا حرفه ای و درجه یک هستند و به مخاطب اجازه نمی دهند که از فیلم جلو بیافتد و اتفاقات بعدی را پیش بینی کند.

فیلم تقریبا به دو بخش تقسیم می گردد. بخش اول بیشتر متمرکز بر جاسوس بازی ها و معما هایی است که فکر ما را به بازی می گیرند و بخش دوم تقریبا یک جور داستان انتقامی است که آن هم هیجان و گیرایی خودش را دارد. نمی گردد گفت که فیلمنامۀ مامور سرکش بدون اشکال است. مثلا برخی جا ها رفتار شخصیت ها ممکن است نامعقول یا زیاده از حد ساده لوحانه به نظر برسد. اما برگ برندۀ فیلم این است که با وجود همۀ این اشکالات هرگز از ریتم نمی افتد و بیننده را تا آخرین لحظه مشتاق و منتظر نگه می دارد که ببیند ادامۀ داستان چه خواهد شد.

  • کارگردانان: دیکلان لاون (Declan Lawn)، آدام پترسون (Adam Paterson)
  • بازیگران: جما آرترتون (Gemma Arterton)، جیمز نورتون (James Norton)، سارا گلدبرگ (Sarah Goldberg)
  • امتیاز: 6.4/10
منبع: فرارو

به "مامور سرکش؛ معما های پیچیدۀ عشق و جاسوسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مامور سرکش؛ معما های پیچیدۀ عشق و جاسوسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید