نشست نقد کتاب بچه ها و جهان افسانه برگزار شد

به گزارش وبلاگ گیت، کتاب بچه ها و جهان افسانه سعی دارد صدای یکی از گروه های خاموش جامعه یعنی بچه ها را در بازخوانی منابع هویت ایرانی نشان دهد.

نشست نقد کتاب بچه ها و جهان افسانه برگزار شد

به گزارش وبلاگ گیت به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا حسن زاده عضو هیئت علمی پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه در نشست نقد کتاب بچه ها و جهان افسانه این نکته را در پاسخ به بازخوانی و نقد این کتاب که با حضور منتقدان نگار داوری اردکانی، مرجان فولادوند، محمد نجاری، افشین نادری و یحیی ساسانی برگزار شد، بیان کرد.

نویسنده کتاب بچه ها و جهان افسانه گفت: افسانه های این کتاب به طور عمده بر اساس افسانه های زندگان انتخاب شده و هدف من از نگارش آن این بود تا بفهمم که تفاسیرم تا چه حد در مقایسه با یکی از مخاطبان افسانه ها یعنی بچه ها درست است.

او با بیان این که این کتاب سعی دارد صدای یکی از گروه های خاموش جامعه یعنی بچه ها را در بازخوانی منابع هویت ایرانی نشان دهد افزود: در این کتاب ما با گفت و گویی شدن هویت بچه ها ایرانی رو به رو هستیم و اصل توافق عام هابرماس به خوبی در تاکید انتقادی بچه ها بر مفاهیمی چون عشق، برابری، عدالت، آزادی و... خود را نشان می دهد.

رئیس پژوهشکده مردم شناسی شرح داد: در اینجا افسانه با حوزه عمومی گره می خورد و در دیالوجیک کردن هویت و فرهنگ به طور مثال با نقد تصورات و کلیشه های منفی در مورد کولی ها رو به رو هستیم، با این حال رابطه بین الذهانی این کتاب در قالب اقتصاد حقیقت یا بازار استدلالی قابل فهم است.

حسن زاده گفت: در این کتاب یک مفهوم کلیدی اهمیت برخورد خیر و شر در واقعیت گرایی فولکلوریک افسانه های ایرانی است و نشان می دهد که تا چه حد قصه های عامیانه منجر به اخلاق جنسی، خودآگاهی جنسی و خودآگاهی مرتبط با بدن یعنی خودآگاهی کالبدی می شود.

نگار داوری اردکانی دانشیار دانشگاه شهید بهشتی نیز این کتاب را در چارچوب تحلیل گفتمان در تحلیل افسانه های ایرانی دانست و مطرح ساخت که به کمک این کتاب که اثری شاخص در تحلیل گفتمان بر مبنای نقش مخاطب است می توان به برنامه ریزی های زبانی پرداخت و نهادهای سیاست گذاری می توانند از این کتاب استفاده های فراوانی ببرند.

مرجان فولادوند محقق ادبیات کودک نیز در خوانش اثر شرح داد: گفت و گوهای موجود در این کتاب برای نویسندگان حوزه ادبیات کودک بسیار مفید است و آنها می توانند با خواندن آن تصور درستی از نگاه بچه ها ایرانی به افسانه ها و حماسه های خود داشته باشند.

او گفت: افسانه با بازسرایی اثر متفاوت است و باید در استفاده از افسانه دقت لازم را در پرهیز از گسترش خشونت در نظر گرفت.

افشین نادری کارشناس پژوهشکده مردم شناسی و محقق فرهنگ عامه سخنان خود را با خوانش متنی از سهراب شهید ثالث آغاز کرد و اهمیت اثر را در ورود به جهانی ذهنی بچه ها ایرانی دانست.

او افزود: این کتاب بدون سانسور نگاه بچه ها را ظاهر می کند.

در ادامه یحیی ساسانی مدیر نشر افکار بیان داشت: اهمیت این اثر در آن است که شما می توانید صدای همه بچه ها ایران را در آن بشنوید نه گروهی خاص از آنان را.

محمد نجاری کارشناس ارشد مرکز اسناد فرهنگی آسیا نیز گفت: ما نباید برای بچه ها تعیین و تکلیف کنیم و آنان را فاقد بلوغ فکری تصور کنیم.

این نشست توسط گروه مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری پژوهشکده مردم شناسی در این پژوهشگاه برگزار شد.

منبع: میراث آریا

به "نشست نقد کتاب بچه ها و جهان افسانه برگزار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست نقد کتاب بچه ها و جهان افسانه برگزار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید