آب در تهران از خط قرمز عبور کرد ، وزیر نیرو : 60 درصد ظرفیت سدهای کشور خالی است

به گزارش وبلاگ گیت، در حال حاضر مخازن سدهای پنجگانه تهران نسبت به سال گذشته 76 میلیون متر مکعب کسری دارند که این عدد گویای شرایط نامناسب منابع آبی تهران و به صدا در آمدن زنگ خطر است.

آب در تهران از خط قرمز عبور کرد ، وزیر نیرو : 60 درصد ظرفیت سدهای کشور خالی است

به گزارش وبلاگ گیت، حجم مخازن سدهای پنجگانه تهران در 23 آذرماه 1401، معادل 283 میلیون مترمکعب بوده در حالی که در روز مشابه سال 1400 این عدد معادل 359 میلیون مترمکعب ثبت شده است که اختلاف آن 76 میلیون مترمکعب کسری مخزن را نشان می دهد.

در سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو به ترتیب با کاهش حجم 14، 5، 4، 24 و 28 میلیون مترمکعبی نسبت به سال قبل روبرویم. پیش بینی بارش ها نیز تا امروز کمتر از میانگین و زیر نرمال بوده و همانطور که شاهدیم بعد از سامانه بارشی هفته گذشته تا به امروز بارش قابل توجهی نیز اتفاق نیفتاده است.

اندازه بارش ها از ابتدای سال آبی تا به امروز 31 میلی متر ثبت شده که این اندازه در سال گذشته 47.5 میلی متر بوده، بر این اساس اندازه بارش ها نسبت به سال آبی قبل آن 34 درصد و نسبت به بلندمدت 55.5 درصد کاهش یافته است.

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه ای تهران در این رابطه اظهار داشت: سال گذشته نیز شرایط مناسبی از نظر ذخیره سدهای پنجگانه تهران نداشتیم، در تمام سدهای تحت پوشش با کاهش در ورودی مخازن سدها روبرویم، در مجموع شرایط برای هر پنج سد زیر حد نرمال و کمتر از میانگین است و تمام سدها شرایط مشابهی را نسبت به سال های قبل از نظر کاهش اندازه آورد و بارندگی تجربه می نمایند.

به گفته علیرضا ارسطویی شرکت های آب منطقه ای تهران و آبفای استان تهران از سال گذشته برنامه ریزی هایی را در سطح دو شرکت و وزارتخانه انجام دادند برای اینکه بتوانیم سال های خشک را پشت سر بگذاریم، برای این منظور برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین شده است.

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه ای تهران اظهار کرد: مدیریت مخازن سدها و استفاده از تمام پتانسیل های آبی به وسیله شرکت آب منطقه ای تهران در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده بتوانیم روزهای پایانی پاییز و زمستان را نیز پشت سر بگذاریم. البته این شرایط تنها منوط به تهران نمی گردد چراکه اوضاع منابع آبی کشور نیز چندان مطلوب نیست.

آنطور که علی اکبر محرابیان - وزیر نیرو اخیرا اعلام نموده هم اکنون بیش از 60 درصد ظرفیت سدهای کشور خالی است، در چنین شرایطی مدیریت مصرف آب بیش از پیش مورد تاکید قرار می گیرد.

وی تاکید نمود: به منظور بهبود این شرایط، منتظر افزایش بارش ها در ماه های آینده هستیم و امید است با تحقق این مهم، حجم سدهای کشور افزایش یابد.

وزیر نیرو با بیان اینکه موجودی آب سدهای کشور 39 تا 40 درصد است، اضافه نمود: با این اندازه موجودی منابع آبی کشور، مدیریت مصرف آب بیش از پیش مورد تاکید قرار می گیرد؛ بر همین اساس از ملت شریف ایران درخواست داریم همچون گذشته و بسیار جدی تر به این مهم توجه نمایند.

به اعتقاد کارشناسان، به نظر می رسد که شرایط منابع آبی در کشور زنگ خطر را به صدا درآورده، هرچند در این شرایط نیازمند همکاری تمام مشترکان هستیم اما انتظار می رود وزارت نیرو نیز مدیریت جدی تری در این بخش داشته باشد تا با چالش های بیشتر روبرو نشویم.

  • اینفوگرافیک | شرکت آب و فاضلاب تهران اعلام خطر کرد | مصرف آب مرکز در مرز هشدار
منبع: همشهری آنلاین

به "آب در تهران از خط قرمز عبور کرد ، وزیر نیرو : 60 درصد ظرفیت سدهای کشور خالی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب در تهران از خط قرمز عبور کرد ، وزیر نیرو : 60 درصد ظرفیت سدهای کشور خالی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید