اختصاص 186 هکتار از اراضی شهربابک به کشت گیاهان داروئی

به گزارش وبلاگ گیت، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک گفت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در شهرستان 186 هکتار است.

اختصاص 186 هکتار از اراضی شهربابک به کشت گیاهان داروئی

به گزارش خبرنگار از، غلامرضا منگلی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گیاهان دارویی شهرستان 186 هکتار است، گفت: از این اندازه سطح زیر کشت 160 هکتار زعفران، 21 هکتار گل محمدی و 5 هکتار سایر گیاهان دارویی است.

او اضافه کرد: از هر هکتار بطور میانه، زعفران 4 ونیم تا 5 کیلوگرم، گل محمدی 4ونیم تن گل تر وسایر گیاهان دارویی یک تا یک ونیم تن خشک برداشت می گردد.

منگلی توضیح داد: زعفران، گل محمدی، گاوزبان، نعناع، ترخون، چای ترش و پنیرک از گیاهان داروئی کشت شده در این شهرستان است و در سال های پر بارش با توجه شرایط اقلیمی مناسب در مراتع و منطقه ها کوهستانی انواع گیاهانی مانند پونه، آویشن، زیره و.. دارویی بصورت خودرو سبز شده که کشاورزان نسبت به جمع آوری گیاهان اقدام می­ نمایند.

او گفت: برخی از انواع گیاهان دارویی با توجه به کوتاه بودن دوره رشد مدت زمان کمتری احتیاج به آبیاری دارند و احتیاج آبی گیاه زعفران در زمانی است که سایر گیاهان احتیاج آبی چندانی ندارند.

منگلی بیان داشت: در کل در منطقه ها کوهستانی به علت خنک تر بودن دمای هوا گیاهان کشت شده در مقابل کم آبی مقاومت بیشتری دارند.

او توضیح داد: در سال های اخیر با توجه به پیشرفت صنعتی فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی بعلاوه تغییر رویکرد جامعه از مصرف دارو های شیمیایی به سمت دارو های گیاهی، بطبع قیمت این محصولات افزایش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک گفت: این مدیریت با تهیه و توزیع برگه های ترویجی انواع گیاهان دارویی و توزیع بین کشاورزان، ارائه مشاوره به متقاضیان، آموزش چهره به چهره و آموزش به وسیله فضای مجازی، برگزاری بازدید ترویجی از مزارع کشت گیاهان دارویی در شهرستان های همجوار از کشاورزان حمایت نموده است.

منگلی گفت: مهمترین علت استقبال نکردن کشاورزان دراین شهرستان از کشت گیاهان دارویی کاهش شدید دبی برخی از قنوات، وجود نداشتن زنجیره فراوری تا فروش محصولات شهرستان و آگاهی نداشتن کشاورزان است.

منگلی بیان نمود: در مورد برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت این مدیریت برای رونق کشت گیاهان دارویی مواردی از جمله تغییر و اصلاح الگوی کشت در منطقه ها کم آب، اطلاع رسانی به کشاورزان برای استفاده از تسهیلات بانکی، آموزش و بازدید ترویجی متقاضیان، جذب و حمایت سرمایه­ گذار برای تکمیل زنجیره کاشت، برداشت، فرآوری، بازاریابی داخلی و خارجی با ارائه تسهیلات بلند مدت و کم بهره اجرا شده است.

س

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "اختصاص 186 هکتار از اراضی شهربابک به کشت گیاهان داروئی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص 186 هکتار از اراضی شهربابک به کشت گیاهان داروئی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید