بعد از ابراز تأسف ، آمریکا هم مدعی شد که از کودتاچی لیبی حمایت نمی کند

به گزارش وبلاگ گیت، سفارت آمریکادر لیبی بعد از محکومیت بین المللی اقدام ژنرال حفتر در اعلام خودمختاری و معین خود به عنوان حاکم جدید لیبی، مدعی شد مخالف این اقدام اوست. این درحالی است که پیشتر صرفاً به ابراز تأسف اکتفا نموده بود.

بعد از ابراز تأسف ، آمریکا هم مدعی شد که از کودتاچی لیبی حمایت نمی کند

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ گیت، سفارت ایالات متحده آمریکا در طرابلس، پایتخت لیبی مدعی شد که واشنگتن تنها از دولت وفاق ملی لیبی حمایت می نماید.

سفارتخانه آمریکا در لیبی امروز چهارشنبه اعلام نمود که سفیر آمریکا امروز با فایز السراج، رئیس دولت وفاق ملی تلفنی گفت وگو نموده است.

به گزارش الجزیره، سفیر آمریکا در لیبی طی این تماس تلفنی مدعی شده است که واشنگتن، با اقدام یکجانبه ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای شرق لیبی در مشخص آینده سیاسی جدید برای این کشور مخالفت است.

این دیپلمات آمریکایی مدعی شده است نهادهای مرتبط با توافق سیاسی در لیبی (توافق الصُخیرات 2015) از جمله دولت وفاق ملی (که برآمده از این توافق است)، تنها چارچوبی است که برای حکومت در لیبی مورد تأیید و حمایت جامعه بین الملل است.

ژنرال خلیفه حفتر که فرمانده نیروهای شرق لیبی موسوم به ارتش ملی لیبی را فرماندهی می نماید، بعد از نزدیک به یک سال و یک ماه حملات مداوم به شهر طرابلس و کوشش برای سرنگونی دولت وفاق ملی، دوشنبه شب این هفته (هشتم اردیبهشت) اعلام نمود که حاکم این کشور است. او طی این مدت نتوانست پایتخت رسمی و محل استقرار این دولت را به دست بگیرد.

او طی نطق تلویزیونی خود توافق صخیرات را عامل نابودی لیبی دانست و گفت که این توافق دیگر منسوخ شده و او حاکم لیبی خواهد بود.

سفارت آمریکا در لیبی پیشتر در واکنش به اقدام حفتر که نوعی کودتا بشمار می رود، ابراز تأسف نموده بود. با این حال، سازمان ملل و بعضی از کشورهای جهان از همان ابتدا تأکید نموده است که دولت وفاق ملی، تنها طرفی است که به رسمیت شناخته می گردد و اقدام حفتر را محکوم می نماید (جزئیات بیشتر).

طی چند سال گذشته و با شروع حملات نیروهای حفتر برای اشغال طرابلس در پانزدهم فروردین 1398، بجز یکی دو کشور، عموم کشورهای اروپایی و آمریکا موضع ثابتی در قبال این حملات نداشته اند و حتی در بحبوحه حملات مداوم حفتر به طرابلس، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در تماس با حفتر، از او حمایت نموده است (جزئیات بیشتر).

این در حالی است که دولت وفاق ملی لیبی با نظارت مستقیم سازمان ملل بر گفت وگوهای طرف های متخاصم لیبی و مشارکت کشورهای آمریکا و انگلیس و فرانسه، بر اساس توافق صخیرات (منطقه ای در مغرب) به وجود آمده است.

ص

منبع: خبرگزاری فارس

به "بعد از ابراز تأسف ، آمریکا هم مدعی شد که از کودتاچی لیبی حمایت نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بعد از ابراز تأسف ، آمریکا هم مدعی شد که از کودتاچی لیبی حمایت نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید