دانشگاه ها احتمالا اواسط یا اواخر ترم جاری بازگشایی می شوند
به گزارش وبلاگ گیت، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری زمان برگزاری کلاس های حضوری را بعد از تزریق دو دوز واکسن دانشجویان گفت و گفت: دانشگاه ها احتمالا اواسط یا اواخر ترم جاری بازگشایی می شوند.
به گزارش ایلنا، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره زمان بازگشایی دانشگاه ها گفت: بازگشایی دانشگاه ها در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تابع سیاست کلی ستاد ملی مبارزه با کروناست و برای عملیاتی شدن آمورش حضوری، تابع این است که واکسیناسیون دو دوز دانشجویان، هیئت علمی و کارکنان به صورت کامل انجام گردد.
وی اضافه نمود: در حال حاضر واکسیناسیون دو دوز بیشتر قریب به اتفاق اعضای هیئت علمی و کارکنان صورت گرفته، زیرا دانشگاه ها واکسیناسیون را از مرداد آغاز نموده اند، در حالی که واکسیناسیون دانشجویان هنوز تکمیل نشده و تا زمانی که دوز دوم واکسیناسیون تکمیل نگردد بازگشایی کلاس ها به صورت حضوری فعلا در دستور کار نیست و همان آموزش الکترونیکی را خواهیم داشت.
خاکی صدیق در پاسخ به این سوال که آغاز حضوری کلاس ها از آبان یا آذر چقدر احتمال دارد؟ گفت: این موضوع برای شرایط خاصی است، به اسم مثال بعضی دانشگاه ها یا موسسه های آموزش عالی عمدتا از دانشجویان بومی تشکیل شده که هم کارگاه و آزمایشگاه دارند و هم نیازی به خدماتی مثل خوابگاه و سلف سرویس ندارند که بخواهد مشکل ایجاد گردد، در این حالت می توانند با تصویب ستاد کرونا در آن منطقه، کلاس حضوری برگزار نمایند.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اگر قرار باشد همین رویه هم محقق گردد احتمالا برای اواسط و اواخر ترم است و در کل قاعده کلی آموزش الکترونیکی است.
وی در واکنش به مدیریت دانشجویانی که قرار است با آموزش حضوری از شهر های مختلف به تهران بیایند، گفت: یکی از دغدغه های اصلی از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه هایی که بیش از 50 تا 60 درصد دانشجویانشان غیربومی هستند، مساله سکونت در خوابگاه ها و بحث خدمات رفاهی است.
خاکی صدیق اشاره نمود: طبیعتا با توجه به شرایط شنماینده ای که بیماری کرونا و شیوع آن در کشور دارد، اینکه بتوانیم به صورت صددرصد همه دانشجویان را به دانشگاه بیاوریم و به آن ها آموزش حضوری بدهیم فعلا کمی بعید است، لذا این اقدام به صورت برنامه ریزی شده به وسیله دانشگاه ها انجام خواهد شد.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: دانشگاه ها شرایط متفاوتی دارند، زیرا امکانات خوابگاهی، امکانات غذاخوری و رفاهی آن ها با هم فرق می نماید. در دانشگاه ها درصد دانشجویان بومی و غیربومی، ترکیب دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با هم فرق دارد، از این رو کلاس ها با جمعیت بیشتر و کمتر روبرو است، به همین دلیل نیازمند برنامه ریزی در داخل خود دانشگاه ها برای این موضوع هستیم.
وی گفت: برنامه ریزی از جهت اینکه با چه کلاسی، آموزش حضوری آغاز گردد و چند درصد از دانشجویان را می توان برای آموزش حضوری پوشش داد، در هر دانشگاهی فرق دارد. نکته کلیدی این برنامه ریزی ها حفظ سلامت دانشجویان، کارکنان و استادان دانشگاه هاست.
خاکی صدیق در پاسخ به این سوال که حدود 17 ماه از شیوع کرونا می گذرد، در این مدت دانشجویان کاردانی و کارشناسی ارشد که دو سال دوره آموزشی دارند، چه اندازه آموزش مطلوب را کسب کردند؟ گفت: تا کنون که آموزش ها الکترونیکی بوده، ولی کلاس حضوری برای بعضی کارگاه ها و آزمایشگاه ها به صورت محدود در بعضی از دانشگاه ها برگزار شده است.
معاون وزیر علوم گفت: در تابستان 1399 یک سری دوره های حضوری برای کارگاه ها و آزمایشگاه ها داشتیم و دانشجویان کاردانی اگر کارگاه یا آزمایشگاه داشته باشند، ممکن است این دوره ها را حضوری شرکت نموده باشند، اما برای درس های نظری کلاس حضوری نداشتیم و به صورت الکترونیکی آموزش دیدند. قطعا این یک مشکل بوده و به این موضوع اذعان می کنیم، ولی نمی توانستیم بگوییم دانشجویان کاردانی با وجود شرایط کرونا در دانشگاه حضور یابند.
وی شرح داد: طبق برنامه ریزی که هر دانشگاه دارد؛ دانشجویان کارشناسی ارشد سال 1398 که دانشگاه ها را ندیدند و همین طور دانشجویان کاردانی در اولویت حضور خواهند بود. واقعا راه دومی وجود نداشته مگر این که بگوییم علی رغم تمام مخاطرات حضور، دانشجویان کاردانی حتما حضور پیدا می کردند که این سیاست وزارت علوم نبود.
خاکی صدیق در پاسخ به این سوال که آیا گزارش افت تحصیلی از دانشجویان کاردانی و کارشناسی ارشد ورودی 98 دارید؟ گفت: وقتی آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری می گردد، در حالی که زیرساخت ها به صورت کامل آماده نیست، باید انتظار افت را داشته باشید و قطعا این افت تحصیلی وجود دارد.
معاون آموزشی وزارت علوم تاکید نمود: در کشور ما و سایر کشور های دنیا حتی در برترین دانشگاه های دنیا به این خاطر افت آموزش وجود داشته است، کسی نمی تواند این را کتمان کند و یک امر بدیهی است که راهکارش اصلا راهکار ساده ای نیست. وقتی سلامت دانشجویان و استادان از اولویت برخوردار است طبیعتا این خط قرمز هم برای آموزش حضوری وجود خواهد داشت، لذا باید درصدی از افت در آموزش را بپذیریم.
خاکی صدیق گفت: کاری که در ستاد وزارت علوم صورت گرفته، این است که ما در سه نوبت ارزیابی و نظرسنجی راجع به آموزش الکترونیکی از دانشجویان و استادان را داشتیم. ارزیابی های کلان ما نشان می دهد شرایط آموزش الکترونیکی در سطح کشور به صورت کلی رشد مثبت داشته است.
وی درباره آمار ارزیابی آموزش مجازی گفت: رضایتمندی از آموزش الکترونیکی در بهار 1399 تا سال 1400 خیلی با هم متفاوت بود، به این علت که همه دانشگاه ها در سال 1400 زیرساخت های نسبتا قابل قبولی داشتند. بعلاوه اعضای هیئت علمی با ابزار های آموزشی آشنا شده و کارشناس های خوبی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی تربیت شدند.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: طبیعتا تا آموزش مطلوب خیلی فاصله داریم، ما زمان زیادی برای این که روی آموزش الکترونیکی کار کنیم نداشتیم، اما این نقیصه در سال های آینده رفع خواهد شد. اگر آموزش الکترونیکی در کنار آموزش حضوری داشته باشیم و تقویتش کنیم، ترم به ترم بر کیفیت آموزش الکترونیکی اضافه نموده می گردد.
منبع: فرارو