رجوع صنعت چاپ به مراکز علمی و دانشگاهی لازم است

به گزارش وبلاگ گیت، به گزارش خبرنگار خبرنگاران ، نشست علمی و تخصصی نقش تشکل های علمی، پارک های علم و فناوری و انستیتو تخصصی چاپ و بسته بندی و مراسم اختتامیه نهمین هفته نکوداشت صنعت چاپ به مناسبت روز ملی چاپ ایران، شنبه (11شهریورماه) با حضور جمعی از فعالان صنعت چاپ در پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر برگزار گردید.

رجوع صنعت چاپ به مراکز علمی و دانشگاهی لازم است

در این مراسم، محمد بیطرفان، رئیس انجمن علمی فناوری چاپ در سخنانی با اشاره به برگزاری هفت نشست علمی و تخصصی، مطرح کرد: در این نشست ها به مسائل گوناگونی نظیر هوش مصنوعی در صنعت چاپ، موضوع صدور مجوزها، موضوع حکمرانی و ... پرداخته شد. سال جاری نشست تخصصی درگاه ملی مجوزها در استان همدان و به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد این استان برگزار و از خانواده مرحوم طیب محرابی اختر پیشکسوت چاپ همدان تقدیر شد.

وی شکل گیری گفتمان مناسب در حوزه چاپ و توسعه این صنعت را ازجمله دستاوردهای این هفته برشمرد و ادامه داد: در این میان معتقدم که ارتباط میان دانشگاه و صنعت ضرورت دارد، یکی از مسئولیت های انجمن های علمی برقراری ارتباط میان دانشگاه و صنعت است. به عقیده من انجمن علمی فناوری چاپ ایران توانسته در حد توان به خوبی این ارتباط را ایجاد کند. معتقدم صنعت چاپ تا حدودی جایگاه خود را پیدا نموده است، برای هفت تفاهم نامه علمی پژوهشی با دانشگا ه ها و مراکز پژوهشی مختلف مانند دانشگاه صنعتی امیرکبیر به امضا رسیده که قدم مهمی است.

بیطرفان بعلاوه به کوشش ها و پشتیبانی دفتر امور چاپ و نشر و معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد اشاره نمود و گفت: در آینده نزدیک شاهد عملیاتی شدن تفاهمنامه بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه صنعتی امیرکبیر که به پیشنهاد و همت انجمن صورت پذیرفت، هستیم.

وی با اشاره به جایگاه ویژه دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه تراز اول در سطح کشور در سطح بین المللی نیز از رنکینگ بالایی برخوردار است. از ایجاد این ارتباط بین انجمن علمی فناوری چاپ و دانشگاه خوشحالیم و امیدواریم که این همکاری ها با این دانشگاه به وقوع اتفاقات خوبی در صنعت چاپ منجر گردد.

لزوم برطرف وابستگی در صنعت چاپ

در ادامه این نشست، فرهنگ فصیحی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در سخنانی گفت: انجمن علمی فناوری چاپ از ظرفیت های بالفعل و بالقوهای در خلق تحولات جدی در صنعت چاپ کشور برخوردار است و امیدوارم صنعت و دانشگاه و همین طور تشکل ها و متولیان امر این فرصت را مغتنم شمرده و از آن به طور عملی حمایت نمایند.

وی با بیان اینکه حوزه های محدودی در کشور وجود دارند که بتوانند رسالتی به دوش بگیرند و ماموریتی در کشور به انتها برسانند تا به معنای واقعی صنعت محسوب شوند، ادامه داد: صنعت حوزه ای است که گستره وسیعی از موضوعات را دربر می گیرد، این ویژگی ها برای صنعت چاپ صدق می نماید و این صنعت جزو معدود صنایعی است که می توان نام واقعی صنعت را به آن اطلاق کرد.

فصیحی یادآور شد: صنایع دیگری مانند صنعت نفت و صنعت دفاعی وجود دارند اما به عقیده من حتی چنین صنعت هایی نیز نمی توانند نقش ویژه ای در اقتصاد کشور ایجاد نمایند. صنعت چاپ هم از نظر گستردگی موضوع و هم از لحاظ عمومی شدن، صنعتی کامل است و ظرفیت بالایی برای سرمایه گذاری دارد.

به گفته وی، اگر صنعت چاپ مالی گردد و عموم مردم نیز از آن بهره ببرند، نوآوری اتفاق خواهد افتاد. این ظرفیت در صنعت چاپ به شکل ویژه ای دیده می گردد. صنعت چاپ از نظر کاربرد های وسعی دارد و اگر از آن به درستی استفاده گردد، می توان از ظرفیت آن در حوزه های دیگر نیز استفاده کرد.

فصیحی در بخش دیگر صحبت های خود با بیان اینکه متاسفانه با همه این توصیفات همچنان 80 درصد وابستگی فناورانه در حوزه چاپ به خارج از کشور داریم، گفت: البته این از جهتی خبر خوبی است؛ چراکه جای کار در این صنعت وجود دارد. این موضوع تنها درباره صنعت چاپ نیست و حتی در صنعتی مانند صنعت نفت نیز هنوز جای کار وجود دارد و به تکامل نرسیده است.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به ظرفیت های پارک علم و فناوری گفت: ماموریت دانشگاه معین است. حل مسئله و توسعه فناوری اولیه و آموزش از مسئولیت های دانشگاه است. پارک های علم و فناوری و مراکز رشد برای توسعه کسب و کار ایجاد شده اند، تعدادی از نهادها و سازمان ها نیز پارک علم و فناوری تاسیس نموده اند که اتفاق خوبی است.

وی با اشاره به بعضی امتیازات پیش بینی شده، گفت: این پارک ها تقریبا امتیازات مشابه منطقه آزاد دارند تا بتوانند برای صنعت راهبردی مثل چاپ نیز یاری نمایند. امیدواریم بتوانیم از ظرفیت علمی، فناوری دانشگاه امیرکبیر و پارک علم و فناوری این دانشگاه به خوبی استفاده کنیم. دانشگاه امیرکبیر ویژگی های به خصوصی دارد که اغلب در دیگر دانشگاه ها دیده نمی گردد. ارتباط قدرتمندی که میان دانشکده علوم پایه با رشته شیمی، دانشکده مهندسی شیمی، رشته مهندسی پلیمر و رشته مهندسی نفت وجود دارد این امکان را می دهد که بتوانیم همکاری های خوب و مثمرثمری با صنعت چاپ داشته باشیم.

وی افزود: در پارک، میزبان 200 واحد فناور هستیم که بسیاری از آن ها تبدیل به شرکت های دانش بنیان شده اند. این شرکت ها از مزایای گوناگون عضویت در پارک بهره می برند و ایده های خود را می پرورانند و فرایند فناورانه خود را توسعه می دهند. بعلاوه قرار است پردیس های مشترکی با نهاد ها، دانشگاه ها و شرکت های دیگر نیز شکل بگیرد و آن ها نیز از مزایای و امتیازات پارک های علم وفناوری بهره ببرند.

فصیحی با اشاره به ارتباط بسیار خوب میان پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر با صنعت چاپ کشور گفت: فکر می کنم دانشگاه امیرکبیر یکی از نزدیک ترین دانشگاه ها به حوزه فعالیت صنعت چاپ است. درهای پارک پارک علم و فناوری و نیز دانشگاه امیرکبیر همیشه به روی فعالان و کنشگران این صنعت باز است و آماده ایم تا به وسیله انجمن علمی فناوری چاپ ایران، نیازها و مسایل فناورانه و سایر موضوعات این صنعت را مرتفع کنیم.

لزوم ارتباط صنعت و دانشگاه

علی مغانی، رئیس اتحادیه چاپخانه داران خراسان رضوی، دیگر سخنران این نشست با انتقاد از نبود یک ارتباط موثر و نزدیک بین دانشگاه و صنعت، افزود: صنعت چاپ نیازمند رجوع به دانشگاه ها و مراکز علمی است و شرکت تعاونی چاپخانه داران این استان آمادگی دارد تا به وسیله انجمن قراردادهای پژوهشی را برای برطرف نیازهای این صنعت راهبردی با پارک علم وفناوری دانشگاه منعقد کند.

بعلاوه مجید محبی، رئیس اتحادیه چاپخانه داران آذربایجان غربی و رئیس اتاق اصناف شهر ارومیه علاوه بر تقدیر از مجموعه فعالیت های انجمن علمی فناوری چاپ ایران، بر ضرورت برطرف نیازهای فناورانه این صنعت به وسیله مراکز علمی و پژوهشی تاکید نمود.

غلامرضا شجاع، مدیر عامل شرکت تعاونی لیتوگرافان ایران نیز در سخنانی از ایجاد یک ارتباط موثر و تنگاتنگ با دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پارک و علم وفناوری استقبال کرد و خواهان استفاده صنعت چاپ کشور از ظرفیت ها، امکانات و خدمات و تسهیلات این پارک در ایجاد شرکت های فناور و دانش بنیان شد.

احمدی، مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این نشست با اشاره به تفاهم نامه علمی، آموزشی و پژوهشی بین دانشگاه امیرکبیر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نقش سازنده و محوری انجمن علمی فناوری جاپ ایران در تحقق آن، تاکید نمود: این تفاهم نامه نقشه راه ارزشمندی در تربیت نیروی انسانی، برطرف نیازهای پزوهشی و شکل گیری شرکت های دانش بنیان در حوزه صنعت چاپ است و با عملیاتی شدن آن می توان در ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین دانشگاه و صنعت و کنشگران ریل گذاری موثری انجام گردد.

به گزارش ایبنا؛ در انتها این مراسم مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی لیتوگرافان تهران و جمعی از روسای تشکل های صنعت چاپ استان های سراسر کشور از خدمات محمد بیطرفان، رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران و هیئت مدیره این انجمن در ارتقای جایگاه صنعت راهبردی چاپ کشور، ترویج علم و دانش، معرفی و تبیین ظرفیت های این صنعت، پرداختن و تبیین موضوعات مغفول مانده و ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت تقدیر کردند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "رجوع صنعت چاپ به مراکز علمی و دانشگاهی لازم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رجوع صنعت چاپ به مراکز علمی و دانشگاهی لازم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید