رمزگشایی سازمان برنامه و بودجه از حساب خاص

به گزارش وبلاگ گیت، خبرنگاران : سازمان برنامه و بودجه در گزارشی به تشریح هزینه کرد از منابع هدفمندی یارانه ها براساس اولویت های خاص پرداخت.

رمزگشایی سازمان برنامه و بودجه از حساب خاص

به گزارش وبلاگ گیت به نقل از فارس، سازمان برنامه و بودجه به جزئیات هزینه کرد درآمدهای متفرقه بودجه عمومی که پیشتر در رسانه ها به حساب خاص رئیس جمهور مطرح شد، پرداخت.

هرچند این پاسخ به طور کامل شفاف نیست و هنوز بسیاری از سوالات بدون جواب می ماند اما نشان می دهد حساب خاصی که سازمان برنامه و بودجه 120 میلیارد از آن برای دانشکده دانشگاه شهید بهشتی اختصاص داده بود ردیف های متفرقه بودجه است.

در توضیحات سازمان برنامه و بودجه آمده است: سراسر قانون بودجه 1399 و ردیف های آن را که بگردید ردیفی به عنوان حساب خاص نخواهید یافت چرا که اساسا چنین ردیفی وجود ندارد و این عبارت صرفا یک عبارت مصطلح در میان دست اندرکاران امر بودجه است.

دولت در آخرین نشست خبری خود عنوان نموده است این اصطلاح، فقط یک بیان لفظی و مبتنی بر اولویت بندی است. هدف از بیان آن هم یعنی اجرای طرح ها و پروژه های نیمه تمام که از منظر دولت دارای اولویت هستند و تا انتها سال 99 به اتمام خواهند رسید. به عبارت دیگر، این لفظ مربوط به بعضی مصارف خاص حائز اولویت است و نه یک حساب خاص یا پولِ در اختیار نهاد ریاست جمهوری.

از سوی دیگر لازم به یادآوری است که تمامی درآمدهای دولت از محل فروش نفت و ... همیشه به حساب خزانه ریخته شده و می گردد. از این رو طرح عناوینی همچون ایجاد خزانه دوم و سوم برای دولت؛ ادعایی بی اساس بوده و هست.

علی حیدر نوری رئیس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه منشاء درآمد پرداخت های اجرا شده از محل حساب خزانه، درآمد حاصل از فروش (صادرات) فرآورده های نفتی سال 1398 است؛ عنوان نمود: این درآمدها در سال 99 تا کنون طی دو مرحله جمعا به مبلغ 4000 میلیارد تومان به حساب خزانه داری کل کشور واریز شده است.

به گفته وی، از مجموع 4000 میلیارد تومان واریزی، مبلغ 3756 میلیارد تومان برای تامین نقدینگی تخصیص طرح ها و ردیف های مصوب قانون بودجه سال 1399 کل کشور به توضیح جدول ذیل اختصاص یافته است.

اگرچه مبلغ 120 میلیارد تومان برای احداث دانشکده فناوری های نوین از میان مبلغ 3756 میلیارد تومان مبلغ مذکور طی روزهای گذشته خبرساز شده است اما این جدول نشان می دهد که عمده این بودجه صرف مهار آبهای مرزی در مناطق گرمسیری و یاری به دانشگاه های علوم پزشکی جهت ارائه خدمات بیشتر به بیماران در دوره شیوع ویروس کرونا شده است. علاوه بر این 600 میلیارد تومان برای کارانه معوق پرستاران و 500 میلیارد تومان اعتبارات مقابله با کرونا نیز از همین منبع تامین شده است.

منبع: اقتصادنیوز

به "رمزگشایی سازمان برنامه و بودجه از حساب خاص" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمزگشایی سازمان برنامه و بودجه از حساب خاص"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید