معرفی قره قاط سیاه یا قره قاط اروپایی و خواص درمانی آن

به گزارش وبلاگ گیت، درختچه ای است به ارتفاع حدود 50 سانتی متر با برگ هایی بیضی شکل، سبزِروشن و دندانه دار، گل های آن سفیدِ مایل به سبز و میوه اش سَته، کروی شکل به ابعاد یک نخود، به رنگ سیاهِ مایل به آبی و طعم آن شیرینِ مایل به ترش می باشد.

معرفی قره قاط سیاه یا قره قاط اروپایی و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Vaccinium myrtillus L.، نام فرانسه Airelle myrtille و نام انگلیسی آن Bilberry می باشد.

تیره گیاه:

خلنگ Ericaceae.

نوع گیاه:

درختچه.

مشخصات ظاهری:

درختچه ای است به ارتفاع حدود 50 سانتی متر با برگ هایی بیضی شکل، سبزِروشن و دندانه دار، گل های آن سفیدِ مایل به سبز و میوه اش سَته، کروی شکل به ابعاد یک نخود، به رنگ سیاهِ مایل به آبی و طعم آن شیرینِ مایل به ترش می باشد.

طبیعت میوه:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن سرد و خشک است.

رویش جغرافیایی:

اغلب در منطقه ها کوهستانی اروپا بخصوص در کشورهای شرق و جنوب اروپا انتشار دارد و به صورت پراکنده در ترکیه، قفقاز و سیبری هم یافت می گردد. ضمناً این درختچه در ایران رویت نشده است.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در میوه: اسیدهای آلی و انواع قند در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

میوه (قره قاط سیاه)

نحوه مصرف:

معمولاً قره قاط سیاه را به صورت دم نموده یا جوشانده استفاده می نمایند و در طب سنتی برای درمان بیماری ها نحوه و اندازه مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می نماید.

خواص درمانی:

کاهنده قند و فشار خون، محرک گردش خون و گشادنماینده رگ ها، محرک و اشتهاآور، نشاط آور و تقویت نماینده، قابض و ضد عفونی نماینده، تقویت نماینده بینایی و ضد میکروب، رقیق نماینده خون و حفاظت نماینده از کبد، برطرف نماینده یبوست و ادرارآور، دفع نماینده سنگ کلیه و برطرف نماینده خستگی چشم می باشد. ضمناً برای برطرف نزدیک بینی های شدید، شب کوری، اسهال های حاد، التهاب مخاط دهان و گلو و اختلالات عروقی هم مفید است. در استعمال خارجی جوشانده قره قاط به صورت تنقیه، تسکین دهنده درد بواسیر و بندآورنده خونریزی آن می باشد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی قره قاط سیاه یا قره قاط اروپایی و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی قره قاط سیاه یا قره قاط اروپایی و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید