پارکینسون قبل از تولد آغاز می شود

به گزارش وبلاگ گیت به نقل از اسکای نیوز، طبق تحقیقی جدید افرادی که قبل از سن 50 سالگی به پارکینسون مبتلا می شوند، احتمالا با سلول های مغزی نامنظم متولد شده اند.

پارکینسون قبل از تولد آغاز می شود

محققان معتقدند ممکن است بی قاعدگی و بی نظمی سلول ها تا سال های متمادی ناشناخته بماند. تحقیقات آنها نشان می دهد این افراد را می توان با داروهایی که تولید شده، درمان کرد.

در بیشتر افراد علائم ابتلا به پارکینسون بعد از 50 سالگی ظهور می کند. اما میان هر 20 نفر، در یک فرد علائم ابتلا به بیماری قبل از 40 سالگی نمایان می شود.

بیماری زمانی اتفاق می افتد که عصب هایی که در مغز دوپامین تولید می کنند، آسیب می بینند. دوپامین مانند پیامرسان میان مغز و سیستم عصبی عمل و مغز با کمک آن حرکات را تنظیم می کند.

هنوز کاملا تعیین نیست چرا اعصاب آسیب می بینند یا می میرند اما در نتیجه فقدان دوپامین، حرکات افراد کندترشدن می شود یا با لرزش خواهد بود.

اکنون کلایو اسوندسن محقق رشته بیوپزشکی و پزشکی در مرکز درمانی سدار-سینای لس آنجلس چگونگی فعالیت اعصاب آسیب دیده را قبل از ابتلای بیماران به پارکینسون بررسی کرده است.

او می گوید: این روش چشم اندازی از زمان گذشته فراهم کرد تا عملکرد اعصاب دوپامین را در آغاز حیات بیمار بررسی کنیم.

در این پژوهش، محققان یک نوع خاص از سلول بنیادی به نام pluripotent یا (iPSCs) را از سه بیمار تولید کردند. این 3 نفر قبل از 50 سالگی به پارکینسون مبتلا شده بودند.

در مرحله بعد از این سلول های بنیادین برای تولید اعصاب دوپامین قبلا از ابتلا بیمار به پارکینسون استفاده شد تا عملکرد آنها بررسی شود. محققان هنگام بررسی متوجه دو بی قاعدگی در اعصاب دوپامین شدند که در بیشتر اشکال بیماری پارکینسون اتفاق می افتد.یکی از آنها تجمیع پروتئینی به نام alpha-synuclein بود که در اشکال مختلف پارکینسون دیده می شود. بی قاعدگی دیگر در لیزوزوم ها مشاهده شد. در این اختلال لیزوزوم ها اجازه تجمیع alpha-synuclein را می دهد. لیزوزوم بخشی از سلول است که پروتئین های دورریز را حذف می کند.

اسوندسن می گوید: به نظر می رسد اعصاب دوپامین در این افراد احتمالا در بازه ای 20تا 30 ساله پروتئین alpha-synuclein را کنترل نمی کند و همین امر به ظهور علائم پارکینسون می شود.

محققان در مرحله بعد چند دارو را آزمایش کردند تا تعیین شود این بی قاعدگی ها قابل بررسی هستند یا خیر. آنها متوجه شدند دارویی به نام PEP500که هم اکنون نیز در بازار وجود دارد سطح alpha-synuclein را در اعصاب دوپامین سلول های بنیادی و همچنین موش ها می کاهد. این دارو برای درمان سرطان پوست به کار می رود.

در مرحله بعد آنها قصد دارند چگونگی تاثیرگذاری این دارو بر درمان پارکینسون را بررسی کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "پارکینسون قبل از تولد آغاز می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارکینسون قبل از تولد آغاز می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید