پرینت حسگرهای پوشیدنی روی بدن انسان

به گزارش وبلاگ گیت، حسگرهای پوشیدنی شامل ساعت ها، الکترودها و دستگاه های قابل انعطاف بیومتریک می گردد که فاکتورهای زیستی بدن انسان را اندازه گیری می نماید. حالا یک تیم بین المللی از دانشمندان با چاپ مستقیم حسگرها روی بدن انسان قدم جدیدی در توسعه این فناوری برداشته اند.

پرینت حسگرهای پوشیدنی روی بدن انسان

محققان پیش تر مدارهای چاپی مورد استفاده در حسگرهای پوشیدنی را فراوری نموده بودند. اما فرایند اتصال قطعات فلزی در چاپ مستقیم روی پوست با مشکل روبه رو می شد. این فرایند به دمای حدود 300 درجه سانتی گراد احتیاج دارد تا اتصال نانوذرات نقره برقرار گردد. در ادامه این مطلب از وبلاگ گیت درباره راه چاره دانشمندان برای استفاده از این حسگرها بخوانید.

بدیهی است که پوست نمی تواند چنین دمایی را تحمل کند. برای برطرف این مشکل از یک لایه کمکی استفاده شده است تا به پوست آسیب نرسد. با اضافه شدن این لایه، دمای فرایند به 100 درجه سانتی گراد کاهش یافت. چنین دمایی برای چاپ روی لباس و کاغذ مناسب است؛ اما هنوز برای چاپ روی پوست بالاست. حالا دانشمندان با تغییر فرمول لایه کمکی و مواد چاپی توانستند به دمای اتاق دست پیدا نمایند.

برای انجام فرایند در دمای اتاق در لایه کمکی از پلی وینیل الکل استفاده می گردد که ماده اصلی ماسک های صورت است. همچنین دیگر ماده این لایه کلسیم کربنات است که در پوست تخم مرغ وجود دارد. این لایه ناهمواری های سطحی که روی آن چاپ انجام می گردد را کاهش می دهد. به این ترتیب لایه فوق العاده نازک الگوهای فلزی که قابلیت انعطاف دارد به خوبی روی پوست چاپ گردد. همچنین در هنگام چاپ، از یک دمنده هوا (مانند سشوار) استفاده می گردد تا آبی را که به عنوان حلال در جوهر استفاده می گردد را از بین ببرد.

این حسگرهای پوشیدنی قابلیت ثبت دقیق دما، رطوبت، سطح اکسیژن خون و سیگنال های قلب را دارد. به علاوه این حسگرها روی بدن با یک دیگر شبکه ای را تشکیل می دهند که امکان نظارت و انتقال اطلاعات بی سیم را فراهم می نماید.

همچنین این حسگرها سازگار با محیط زیست هستند و برای چند روز در آب ولرم مقاومت می نمایند؛ اما دوش آب گرم به راحتی آن ها را از بین می برد. مهم ترین نکته درباره حسگرهای پوشیدنی این است که به پوست آسیب نمی رساند و برای افراد حساس، مسن و نوزادان نیز قابل استفاده است.

محققان قصد دارند تا در مرحله بعدی از این حسگرها برای برنامه های خاصی استفاده نمایند: مانند یک شبکه دقیق از حسگرها که علائم خاص مرتبط با کووید-19 را ثبت می نماید.

بیشتر بخوانید: محققان دریافتند که مغز 100 برابر ظرفیت بیشتری برای محاسبه اطلاعات نسبت به آنچه قبلا تصور می شد را دارد. برای مطالعه بیشتر به مقاله کشف جدید درباره عملکرد سلول های مغز بروید.

منبع: پیام دلتا

به "پرینت حسگرهای پوشیدنی روی بدن انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرینت حسگرهای پوشیدنی روی بدن انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید