چرا برای انتشار خبر فوت رقابت می کنیم؟

به گزارش وبلاگ گیت، بار ها پیش آمده که رسانه ها به اصطلاح از هول در دیگ می افتند و برای پیشی دریافت در انتشار زودهنگام خبر فوت چهره های مشهور و محبوب مردمی، چشمشان را به روی اصل صحت خبر در قبال سرعت انتشار آن می بندد؛ اما چرا؟!

چرا برای انتشار خبر فوت رقابت می کنیم؟

به گزارش ایسنا، انتشار خبر درگذشت محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران آن هم برای چندمین بار در ماه های اخیر، از جمله همین موارد است که به باور بسیاری از کارشناسان رسانه، هیچ آورده ای جز افزایش بی اعتمادی ندارد.

حمید شکری خانقاه، کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی نیز از جمله افرادی است که فدا کردن سرعت بر صحت را یکی از مهمترین آسیب های رسانه های رسمی می داند و در همین زمینه به ما می گوید: تا به امروز چندین بار خبر فوت آقای محمدرضا شجریان به اشتباه منتشر شده است که حتی عذرخواهی بعضی از رسانه ها را نیز به دنبال داشته است. این در حالی است که آقای همایون شجریان چند ماه پیش گفت که شرایط جسمانی ایشان را خودشان اطلاع رسانی می نمایند و خواهش کردند که کسی به صورت فردی و بدون داشتن منبع موثق در این زمینه اطلاع رسانی نکند.

او ادامه می دهد: به طور کلی در موضوع رسانه و خبر، سه مفهوم کلیدی دقت، صحت و سرعت وجود دارد که رعایت آن ها منجر به کارآمدی یک رسانه می گردد. این در حالی است که گاهی بعضی از سازمان ها و ارگان های خبری غیرحرفه ای، دقت را فدای سرعت و گاهی هم سرعت را فدای دقت می نمایند. این رسانه ها تصور می نمایند که اگر خبری را سریع و شتابزده منتشر نمایند که البته یکی از مهمترین امتیاز های بنگاه های خبری محسوب می گردد، اعتماد عمومی بیشتر به دست می آوردند؛ اما زمانی این اتفاق می افتد که همزمان دقت و صحت نیز در نظر گرفته شده باشد. رسانه ها رسمی نباید خبری که منبع درست و موثقی ندارد را صرفا به خاطر مولفه سرعت منتشر نمایند.

این کارشناس رسانه خاطرنشان می نماید: عملکرد اینچنینی این سازمان های خبری نشان می دهد که خودشان منبع موثقی نیستند و خودشان کپی نماینده اخبار هستند و نه تولیدنماینده. این رسانه ها تصور می نمایند که می توانند با اخباری که دایره مخاطبان گسترده ای دارد، میزان مخاطبانشان را افزایش دهند؛ این در حالی است که به دلیل نگاه غیرحرفه ای بحث صحت نادیده گرفته یا کمتر مورد توجه قرار می گیرد و در نتیجه بیشتر منجر به کاهش مخاطب می گردد تا افزایش آن.

در این میان بعضی از افراد حقیقی و حقوقی نیز در شبکه های اجتماعی و با هدف کسب شهرت و اعتبار دست به هرکاری می زنند و بعضی از رسانه های رسمی نیز خودشان را درگیر این ماجرا ها می نمایند.

شکری خانقاه با بیان اینکه رسانه ها باید کوشش نمایند که اعتبار منبع خودشان با انتشار چنین اخباری اشتباهی از دست ندهند، تاکید می نماید: به طور کلی می توان گفت که دیگر بسیاری از سازمان های خبری کارآمدی سابق را ندارند و عملکرد های اینچنین در انتشار اخبار اشتباه فقط منجر به از بین رفتن بیشتر اعتماد عمومی به رسانه ها می گردد.

منبع: فرارو

به "چرا برای انتشار خبر فوت رقابت می کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا برای انتشار خبر فوت رقابت می کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید