ارائه یک جایگزین ارزان برای باتری های لیتیوم، یونی
به گزارش وبلاگ گیت، پژوهشگران آمریکایی در آنالیز نو خود، یک جایگزین ارزان را برای باتری های لیتیوم-یونی ارائه نموده اند.
به گزارش وبلاگ گیت ، باتری های لیتیوم-یونی در حال حاضر برای تامین انرژی خودروهای الکتریکی ترجیح داده می شوند اما این باتری ها برای سیستم های ذخیره سازی انرژی در بلندمدت، بسیار گران هستند و دسترسی به لیتیوم نیز به نوبه خود چالش برانگیز است.
اگرچه لیتیوم مزایای زیادی مانند انرژی بالا و ظرفیت ترکیب شدن با منابع انرژی تنوپذیر برای پشتیبانی از ذخیره انرژی در سطح شبکه را دارد اما قیمت کربنات لیتیوم در بالاترین حد خود است. علاوه بر این، بسیاری از دولت ها به علت پیامدهای زیست محیطی و احتمال نقض حقوق بشر، در خصوص استفاده از معادن لیتیوم مردد هستند.
ایسنا و به نقل از ساینس دیلی نوشت، از آنجا که دولت ها و صنایع در سرتاسر دنیا مشتاق یافتن گزینه های ذخیره سازی انرژی برای تامین انرژی پاک هستند، پژوهش نوی در دانشگاه هیوستون(University of Houston) آمریکا صورت گرفته است که باتری های گوگرد-سولفور را به عنوان یک جایگزین مناسب پیشنهاد می نماید.
یان یائو(Yan Yao)، استاد مهندسی برق و رایانه دانشگاه هیوستون و همکارانش، یک الکترولیت شیشه ای ابداع نموده اند که آبکاری برگشت پذیر سدیم و جداسازی آن را امکان پذیر می سازد.
یائو گفت: الکترولیت های جامد نو برای باتری های سدیم تمام جامد باید کم هزینه باشند، به راحتی ساخته شوند و پایداری مکانیکی و شیمیایی باورنکردنی داشته باشند. تا به امروز، هیچ الکترولیت جامد سدیمی نتوانسته است هر چهار مورد از این نیازها را به طور همزمان برآورده کند.
پژوهشگران، نوع نوی از الکترولیت شیشه ای اکسی سولفید را یافته اند که می تواند همه این نیازها را به طور همزمان برآورده کند. برای ایجاد الکترولیت ها در دمای اتاق، از یک فرآیند با انرژی بالا استفاده شد.
یه ژانگ(Ye Zhang)، از پژوهشگران این پروژه گفت: شیشه اکسی سولفید دارای ریزساختار مشخصی است که در نتیجه ساختار شیشه ای کاملا همگن ایجاد می گردد. الکترولیت جامد در سطح مشترک بین فلز سدیم و الکترولیت، یک اینترفاز را تشکیل می دهد که برای آبکاری برگشت پذیر و جداسازی سدیم لازم است.
این موضوع ثابت شده که دستیابی به آبکاری پایدار و جداسازی فلز سدیم با استفاده از الکترولیت سولفید، سخت است.
ژانگ اضافه نمود: راهبردهای طراحی ساختاری و ترکیبی نو ارائه شده در این پژوهش، الگوی نوی را برای توسعه باتری های سدیمی ایمن، کم هزینه، پر انرژی و دارای عمر طولانی ارائه می نماید.
این پژوهش، در مجله Nature Communications به چاپ رسید.
منبع: خبرکانادا