این تست ها تعیین می نمایند ریه شما چقدر خوب کار می نماید

به گزارش وبلاگ گیت، خبرنگاران : تست های تنفسی ریه عملکرد ریه ها را آنالیز می نماید تامشخص گردد ریه های شما چه اندازه خوب کار می نمایند. این آزمایشات می توانند مسائل و اختلالات ریه را شناسایی نمایند.

این تست ها تعیین می نمایند ریه شما چقدر خوب کار می نماید

به گزارش وبلاگ گیت به نقل از بهداشت نیوز، این روزها افراد زیادی در اطرافیان خود بیمار مبتلا یا مشکوک به کووید-19 را دیده یا در خصوص آن از منابع مختلف شنیده اند. درگیری ریه یکی از عوارض جدی بیماری کرونا محسوب می گردد که برای آنالیز شدت عوارض و درمان بیمار از تست های تشخیصی خاص استفاده می گردد.

سیستم تنفسی مسوول فعالیت های پایه زیر در بدن است:

● حرکت هوا به داخل و خارج از ریه ها

● تبادل اکسیژن و دی اکسیدکربن

● یاری به حفظ تعادل اسید و باز

تست های تنفسی ریه عملکرد ریه ها را آنالیز می نماید تامعین گردد ریه های شما چه اندازه خوب کار می نمایند. این آزمایشات می توانند مسائل و اختلالات ریه را شناسایی نمایند.

انواع تست های تنفسی ریه

1- برونکوسکوپی

چرا تجویز می گردد؟

برونکوسکوپی برای دیدن درخت برونشیال و خارج کردن اجسام خارجی و برطرف انسداد، برداشتن بافت در نمونه یا برای ساکشن و تخلیه مایعات تجویز می گردد.

طرز کار

بیمار بیهوش می گردد و برونکوسکوپ از طریق دهان وارد شده و داخل تراشه و درخت برونشی راهنمایی می گردد. برونکوسکوپ دارای یک دوربین ویدئویی کوچک و یک پروب است که پزشک می تواند از آنها برای انجام رویه استفاده کند.

2- آنژیوگرافی ریه

چرا تجویز می گردد؟

آنژیوگرافی ریه نمای بصری از سیستم گردش خون ریوی فراهم می نماید، تا پزشک بتواند معین کند شرایط جریان خون ریوی چگونه است.

طرز کار

پس از قرار دادن کاتتر در ورید و عبور کاتتر از قلب و وارد شدن به شریان ریوی (تحت فلوروسکوپی)، ماده حاجب در شریان ریوی تزریق می گردد. همان طور که ماده رنگی در سیستم گردش خون ریوی می چرخد، تصویر آن روی صفحه نمایش مشاهده می گردد.

3- کشت خلط و آنتی بیوگرام

چرا تجویز می گردد؟

کشت خلط و آنتی بیوگرام برای معین وجود هر گونه باکتری و همچنین آنتی بیوتیک هایی که روی باکتری موثر هستند، انجام می گردد.

طرز کار

خلط بیمار در یک ظرف استریل گرفته و به آزمایشگاه ارسال می گردد. در آزمایشگاه اسمیر خلط روی پتری دیش (ظرفی بشقاب مانند از جنس شیشه یا پلاستیک با عمق کم و دردار است که زیست شناسان از آن برای کشت سلول یا خزه های ریز استفاده می نمایند) صورت گرفته و پلیت (ورق های فلزی هستند که از طریق یک فرایند صنعتی به قطعات نازک و صاف تبدیل می شوند) برای رشد باکتری انکوبه(ابزاری کوبانیست است که در آزمایشگاه های زیستی برای کشت و رشد دادن نمونه های زنده مانند سلول ها یا میکروب ها به کار می رود) می گردد. سپس نمونه باکتری رنگ آمیزی شده و زیر میکروسکوپ مشاهده می گردد تا باکتری شناسایی گردد. نمونه ها به طور دوره ای آنالیز می گردد اما معمولا یک کشت کامل خلط 72 ساعت طول می کشد. زمانی که باکتری شناسایی شد، باکتری در معرض دیسک های حاوی آنتی بیوتیک های مختلف قرار داده می گردد تا معین گردد کدام دیسک باکتری را می کشد .

4- توراسنتز

چرا تجویز می گردد؟

توراسنتز برای خارج کردن مایعات از کیسه پلورال یا برای معین محتوای مایع پلور انجام می گردد.

طرز کار

بیمار کنار تخت می نشیند یا به سمت سالم دراز می کشد. محل مبتلا بی حس می گردد. یک نیدل در کیسه پلورال گذاشته شده و مایع داخل آن با سرنگ تخلیه می گردد.

5- تست عملکرد ریوی

چرا تجویز می گردد؟

تست عملکرد ریه یا اسپیرومتری برای ارزیابی توانایی ریه ها جهت عبور هوا انجام می گردد. تغییرات عملکرد طبیعی ریه پایش شده، بیماری انسدادی از بیماری محدود نماینده افتراق داده می گردد.

طرز کار

بیمار نفس عمیقی می کشد. اسپیرومتر در دهان بیمار گذاشته می گردد و بیمار سریع و با تمام قدرت هوای دم را به بیرون می راند تا زمانی که تمام هوا خارج گردد. سپس نفس عمیق از میان قطعه دهانی اسپیرومتر کشیده می گردد و این فرایند 3 بار تکرار می گردد. سپس رایانه حجم جاری ریوی و ظرفیت حیاتی را از طریق میزان هوای وارد و خارج شده از قطعه دهانی اسپیرومتر اندازه گیری و محاسبه می نماید. نیروی جریان هوا نیز اندازه گیری می گردد. مورد دیگر زمان دم است که اندازه گیری می گردد.

6- گازهای خون شریانی

چرا تجویز می گردد؟

برای معین شرایط تهویه بیمار، اکسیژناسیون بافتی و شرایط اسید - باز تست گازهای خون شریانی انجام می گردد.

طرز کار

ابتدا3 تا 5 میلی لیتر خون شریانی توسط یک سرنگ هپارینه از بیمار گرفته می گردد. اگر بلافاصله امکان تجزیه و تحلیل نمونه وجود نداشته باشد، سرنگ نمونه روی یخ گذاشته می گردد. (طریقه درست دریافت نمونه خون شریانی برای تجزیه و تحلیل گازهای خون شریانی)

مقادیر طبیعی این تست عبارتند از:

- pH 7.35-7.45

- PaO2 80-100 mmHg

- PaCO2 35-45 mmHg

- HCO3 22-26 mEq/L

7- اسکن تهویه - پرفیوژن

چرا تجویز می گردد؟

اسکن تهویه پرفیوژن جهت آنالیز خونرسانی نسج ریه بکار می رود. هر عاملی که باعث کاهش خونرسانی نسج ریه گردد، به صورت نقص پرفیوژن در اسکن مشاهده خواهد شد. از شایع ترین کاربردهای آن اثبات یا رد آمبولی ریه در بیمارانی می باشد که به دنبال اعمال جراحی، یا بی حرکتی طولانی دچار علائم حاد تنفسی می شوند.

طرز کار

در فاز تهویه بیمار گاز رادیواکتیو مخلوط با اکسیژن را استنشاق می نماید. در فاز پرفیوژن نیز رادیوایزوتوپ از طریق ورید به بیمار تزریق می گردد.

8- تست پوستی داخل جلدی مانتوکس

چرا تجویز می گردد؟

این تست برای معین وجود آنتی بادی ضد باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس در بیمار انجام می گردد که نشانگر تماس بیمار با باکتری است.

طرز کار

یک دوز توبرکولین به صورت داخل جلدی تزریق می گردد. اگر محل تزریق طی 48 تا 72 ساعت بعد از تزریق دچار برآمدگی گردد، تست مثبت است. تست مثبت نشانگر وجود آنتی بادی است. پس از این تست برای تایید وجود سل در بیمار آزمایش های دیگری انجام می گردد. در صورت مثبت شدن تست مانتوکس، بیمار معمولا برای رادیوگرافی قفسه سینه و کشت خلط از نظر مایکوباکتریوم ارجاع می گردد.

9- (بیوپسی) نمونه برداری از ریه

چرا تجویز می گردد؟

بیوپسی ریه شامل برداشتن یک نمونه بافتی از ریه هاست که برای آنالیز بافت شناسی از نظر هر گونه ناهنجاری انجام می گردد.

طرز کار

نمونه بافت یا از طریق فرو کردن نیدل در ریه یا از طریق برونکوسکوپی برداشته می گردد. ممکن است نمونه حین رویه های جراحی باز قفسه سینه انجام گردد که ریه برای برداشتن نمونه بافتی باز می گردد.

10- رادیوگرافی قفسه سینه

چرا تجویز می گردد؟

برای معین اندازه و محل قرارگیری قلب و ناهنجاری های ساختاری ریه ها انجام می گردد.

طرز کار

ماشین اشعه ایکس پرتوهای اشعه ایکس را روی قفسه سینه می تاباند و پرتوهایی که از قفسه سینه عبور می نمایند، روی فیلمی می افتند که پشت بیمار قرار گرفته است. پرتوهای اشعه ایکس تابیده شده به بیمار یا توسط بدن بیمار جذب می شوند یا به فیلم برخورد می نمایند. بخشی از بدن که پرتوها را جذب می نماید، به صورت سفید رنگ روی فیلم ظاهر می گردد. مناطق تیره فیلم نمایانگر قسمت هایی است که اشعه از میان آنها عبور نموده است.

منبع: اقتصادنیوز

به "این تست ها تعیین می نمایند ریه شما چقدر خوب کار می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این تست ها تعیین می نمایند ریه شما چقدر خوب کار می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید