طرز تهیه سمنو با شیره انگور در خانه و به سادگی

به گزارش وبلاگ گیت، سمنو یکی از اجزای اصلی هفت سین عید نوروز است که خیلی ها فقط آن را برای نوروز تهیه می کنند اما از آن جایی که سمنو یکی از مقوی ترین دسرهای ایرانی است، می توانید آن را هر زمان که خواستید در منزل با ساده ترین روش تهیه کنید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه سمنو با شیره خرما را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه سمنو با شیره انگور را بررسی می کنیم.

طرز تهیه سمنو با شیره انگور در خانه و به سادگی

مواد لازم برای تهیه سمنو با شیره انگور

  • آرد گندم 1 پیمانه
  • آرد برنج یا آرد جوانه گندم 2 قاشق غذاخوری
  • شیره انگور 1/5 پیمانه
  • آب سرد 6 پیمانه
  • پودر دارچین 1 قاشق غذاخوری
  • فندق و گردو برای تزئین به میزان لازم

طرز تهیه سمنو با شیره انگور

1. تفت دادن آرد و پخت اولیه آن

اولین مرحله از طرز تهیه سمنو با شیره انگور درست مثل طرز تهیه حلوا این است که یک قابلمه مناسب را روی گاز با حرارت میانه قرار دهید و بعد به ترتیب آرد گندم و آرد برنج را داخلش بریزید و خوب هم بزنید تا رنگش عوض شود.

2. پخت نهایی سمنو با شیره انگور

اکنون و در این مرحله از طرز تهیه سمنو ساده و شیرین، بعد که خوب رنگ آرد عوض و خامی آن گرفته شد قابلمه را از روی گاز بردارید و سپس آب را به قابلمه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا آرد کاملا در آب حل شود در نهایت آن را مجدد روی گاز قرار دهید و باز به صورت مداوم هم بزنید تا مایه سمنو کاملا غلیظ شود. در نهایت پودر دارچین را اضافه کنید و باز هم بزنید سپس شیره انگور را اضافه کنید و مجدد خوب هم بزنید تا شیره کاملا در مخلوط حل شود. بعد از گذشت 5 دقیقه سمنو آماده است.

نکته: اگر دوست دارید خودتان شیره انگور را در منزل تهیه کنید می توانید مطلب طرز تهیه شیره انگور خانگی و کاملا بهداشتی را در کتاب کاله مطالعه کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه سمنو

تهیه سمنو با آرد یکی از ساده ترین و فوری ترین روش های تهیه سمنو است. اما خوب است نکات و فوت وفن های آن را بدانید.

استفاده از انواع شیرین کننده برای سمنو

اگر سمنو را با جوانه گندم درست کنید نیازی نیست آن را شیرین کنید اما اگر از گندم برای تهیه سمنو استفاده کنید بهتر است از شیرین کننده استفاده کنید. برای شیرین کردن سمنو می توانید از انواع شیره از جمله شیره انگور یا شیره خرما استفاده کنید. طرز تهیه سمنو با شیره خرما را قبلا مرور کرده بودیم اما اگر دوست داشته باشید می توانید از عسل یا حتی شکر هم برای شیرین کردن سمنو استفاده کنید.

نکته مهم برای رنگ بهتر سمنو

برای آن که سمنوی شما رنگ بهتری داشته باشد بهتر است حتما آن را در ظرف مسی تهیه کنید. ظرف مسی باعث می شود سمنوی شما قرمزتر باشد.

تهیه سمنو به روش های مختلف

اگر آرد در دسترس ندارید هم می توانید سمنو را بدون آرد تهیه کنید. طرز تهیه آرد بدون آرد را در کتاب کاله با جزییاتش مطالعه کنید. اگر زمان کافی هم دارید، بهتر است طرز تهیه سمنو با جوانه گندم را هم مرور کنید.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه سمنو با شیره انگور در خانه و به سادگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه سمنو با شیره انگور در خانه و به سادگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید