همه چیز درباره عرق سوز شدن

به گزارش وبلاگ گیت، میلیاریا روبرا، عرق سوز یا بثورات گرما نوعی اختلال پوستی است که با ضایعات خارش دار، غیر التهابی و ناشی از انسداد مجاری غدد عرق همراه می گردد.

همه چیز درباره عرق سوز شدن

این شرایط تنها نوزادان را درگیر نمی نماید و بر بزرگسالان به خصوص در آب و هوای گرم و مرطوب هم تاثیر می گذارد. بثورات گرمایی زمانی ایجاد می شوند که منافذ مسدود شده، عرق را در قسمت زیرین سطح پوست به دام انداخته باشند. در نتیجه چنین اتفاقی، نشانه های بیماری از تاول های سطحی تا توده های عمیق و قرمز تفاوت خواهند داشت. برخی از اشکال بثورات هم لمس زبر دارند و با احساس خارش شدید توام هستند.

این اختلال پوستی به طور معمول خود به خود رفع می گردد اما انواع شدت یافته آن نیازمند مراقبت های پزشکی خواهند بود. با این حال برترین راه برای تسکین شرایط مذکور، جلوگیری از تعریق بیشتر و یاری به خنک سازی پوست محسوب می گردد.

علائم و انواع

در خصوص بزرگسالان بثورات گرما بیشتر در چین و چروک های پوستی و منطقه های که با لباس دچار اصطکاک می شوند، به چشم می خورند. در نوزادان نواحی گردن، شانه ها و قفسه سینه مستعد ابتلا به میلیاریا روبرا هستند. گاهی اوقات زیر بغل، چین آرنج و کشاله ران هم در بچه هایی که وزن بالاتری دارند، دچار بثورات گرمایی می شوند.

در مجموع علامت اصلی اختلال پوستی مورد بحث چیزی نیست جز ضایعات کوچک قرمز رنگ به نام پاپول که تحریک شده و خارش دارند. این حالت ممکن است به طور همزمان در چندین نقطه مختلف از بدن فرد آغاز گردد و نواحی غیر قابل انتظار مانند قسمت تحتانی بیضه ها را هم درگیر کند. البته باید توجه داشت که علائم مربوط به میلیاریا با زونا اشتباه گرفته نشوند زیرا با وجود آن که زونا اغلب به یک طرف بدن محدود می گردد، ضایعات پوستی آن شباهت زیادی به بثورات گرمایی دارند. بعلاوه در افراد مبتلا به زونا، احساس خارش و خصوصا درد در سراسر ناحیه درگیر آزار فراوانی به همراه خواهد داشت.

و اما انواع میلیاریا به گزارش مایو کلینیک یکی از معتبرترین مراکز و دانشگاه های علوم پزشکی دنیا:

- خفیف ترین شکل بثورات گرمایی تحت اسم میلیاریا کریستالینا بر مجاری عرق در لایه فوقانی پوست تاثیر می گذارد. این مدل با تاول ها و برجستگی های شفاف پر از مایع (پاپول ها) که به راحتی شکسته می شوند، شناخته شده است.

- نوعی دیگر که عمدتا در عمق پوست ظاهر و در برخی از موارد گرمای زبر خوانده می گردد، میلیاریا روبرا نام دارد. نوع روبرا بیشترا با خارش و برجستگی های قرمز رنگ تفکیک داده می گردد.

- گاهی اوقات کیسه های حاوی مایع (وزیکول ها) سرخ، ملتهب و پر از چرک می شوند که به میلیاریا پوسچولوزا (چرکی) معروف هستند.

- شکل دیگری که شیوع کمتری دارد، میلیاریا پروفوندا نامیده می گردد و لایه عمیق تری از پوست یعنی درم را درگیر می سازد. در این مدل عرق به دام افتاده از غدد عرقی به داخل پوست نشت می یابد و منجر به شکل گیری یک سری ضایعات محکم و گوشتی رنگ می گردد.

دلایل و ریسک فاکتورها

هرچند هنوز معین نیست که مجاری عرق به چه علتی مسدود می شوند، اما به نظر می رسد که عوامل خاصی در این فرایند نقش داشته باشند:

- مجاری عرق نارس: برای نمونه در نوزادان تازه متولد شده مجاری عرق به طور کامل رشد نکرده اند و می توانند به راحتی پاره شوند که از جمله مهم ترین پیامدهای آن به دام افتادن عرق در قسمت زیرین پوست است.

- آب و هوای گرمسیری: افرادی که در منطقه ها گرمسیری با آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می نمایند، بیشتر به عارضه میلیاریا دچار می شوند.

- فعالیت بدنی: تحرک، ورزش شدید، کار سخت و یا هر فعالیتی که باعث تعریق بیش از مقدار گردد، می تواند منجر به ایجاد بثورات گرمایی شده و آن را به سمت انواع عمیق تر سوق دهد.

- گرم شدن بیش از حد بدن: خوابیدن با لباس گرم و استفاده از پتوهای برقی یکی دیگر از عوامل احتمالی ابتلا به تعداد می فرایند.

- استراحت طولانی مدت در رختخواب: قرار گیری در بستر به مدت طولانی به ویژه زمانی که فرد تب هم داشته باشد، ممکن است سبب بثورات گرمایی گردد.

اصلی ترین ریسک فاکتورها هم شامل سن (نوزادها بیشتر در معرض ابتلا هستند)، آب و هوای گرمسیری و فعالیت فیزیکی هستند.

درمان

شاید کمی عجیب و ساده به نظر برسد اما درمان اصلی در مواجهه با بثورات گرمایی، پوشیدن لباس های سبک تر و پیشگیری از گرم شدن شدید بدن محسوب می گردد. درمان فوری نواحی درگیر پوست هم شامل استفاده از یک پماد موضعی تسکین دهنده مانند کالامین است. در برخی از موارد ممکن است پودر تالک هم اثرگذاری مطلوبی داشته باشد.

در این میان انواع اشکال موضعی با قابلیت فعالیت آنتی باکتریال از جمله صابون های ضد میکروبی هم توصیه می شوند که می توانند طول مدت علائم آزار دهنده میلیاریا را کاهش دهند. از دیگر درمان های پوستی که تاثیر مطلوبی از آنها دیده شده می توان به فرمولاسیون های حاوی منتول، کافور و کرم های کورتیکواستروئیدی اشاره نمود. البته در هر صورت توصیه می گردد که از فرمولاسیون هایی که بیشتر بر پایه آب و کمتر روغنی هستند، به منظور جلوگیری از انسداد بیشتر غدد عرقی به وسیله داروهای پوستی چرب استفاده گردد.

در بیشتر منطقه ها گرمسیری مردم محلی از ترکیب پودر تالک با پروتئین های خشک شده شیر و تری کلوسان (ماده ای ضد میکروبی) برای مبارزه با میلیاریا بهره می برند. از آن جایی که در این روش پودر برای مدت زمان بیشتری روی پوست می ماند و منطقه ای خشک ایجاد می نماید که باکتری ها امکان رشد را ندارند، فرمولاسیون مذکور کارایی خوبی را نشان داده است.

منبع: همگردی

به "همه چیز درباره عرق سوز شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره عرق سوز شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید