چگونه بر مبنای علائم برترین دارو را برای درمان سرماخوردگی انتخاب کنیم؟

به گزارش وبلاگ گیت، سرماخوردگی یک بیماری شایع است که بیشتر مردم دو یا سه بار در سال درگیر آن می شوند. چیزی که ما از آن به عنوان سرماخوردگی معمولی یاد می کنیم، بیماری است که به وسیله ویروس های مختلف، به ویژه راینوویروس (Rhinoviruse) ایجاد می گردد. راه حل ساده ای برای درمان یا پیشگیری از سرماخوردگی وجود ندارد، اما استفاده از داروی سرماخوردگی که بدون احتیاج به نسخه پزشک (OTC) در داروخانه ها به فروش می رسد، می تواند علائم بیماری و تأثیر آن را بر فعالیت های روزمره کاهش دهد.

چگونه بر مبنای علائم برترین دارو را برای درمان سرماخوردگی انتخاب کنیم؟

امروزه تنوع زیاد داروهای سرماخوردگی انتخاب گزینه مناسب را کمی سخت نموده است. به طور کلی، توصیه می گردد که با توجه به شدیدترین علامت خود نسبت به انتخاب داروی مناسب اقدام کنید. به عنوان مثال اگر فقط سرفه می کنید، بهتر است به جای دارویی که تب، سرفه و آبریزش بینی را درمان می نماید، از یک ضدسرفه ساده بهره ببرید. امروز در این مقاله از وبلاگ گیت مگ تصمیم داریم شما را با نحوه انتخاب داروی سرماخوردگی آشنا کنیم. تا انتها مقاله با ما همراه باشید.

برترین داروی سرماخوردگی برای سردرد سینوسی

سینوس ها حفره های کوچکی هستند که در پشت استخوان گونه و پیشانی قرار دارند و به بینی متصل می شوند. وقتی سرما می خورید، انسداد سینوس ها در اثر افزایش فراوری مخاط به سردرد سینوسی منجر می گردد.

برای درمان سردرد سینوسی، ابتدا باید تصمیم بگیرید که می خواهید درد ناشی از انسداد سینوس ها را کاهش دهید یا خود انسداد را. ایبوپروفن (Ibuprofen) و ناپروکسن (Naproxen) هر دو می توانند به کاهش درد شما یاری نمایند. یک داروی دکونژستانت (Decongestant) یا ضداحتقان مانند سودوافدرین هم می تواند در کاهش احتقان مؤثر باشد، اما مصرف آن ممکن است به بروز عوارض جانبی مثل بی قراری و عصبانیت منجر گردد.

برترین داروی سرماخوردگی برای آبریزش بینی

آبریزش بینی واکنشی است که بدن به التهاب و تحریکی که ویروس سرماخوردگی در مجاری بینی ایجاد نموده، نشان می دهد. اگر برای آبریزش بینی از داروی ضداحتقان استفاده می کنید، علائم شما بهتر می گردد. اما ممکن است با عوارض نامطلوبی مانند افزایش فشار خون یا خشکی بیش از حد بینی و گلو روبرو شوید. به همین خاطر اگر احتقان یا گرفتگی شدید نیست، داروی دیفن هیدرامین (Diphenhydramine) می تواند برای درمان آبریزش بینی مناسب تر باشد.

دیفن هیدرامین یک آنتی هیستامین است، به این معنی که واکنش طبیعی بدن را نسبت به محرک ها و عوامل بیماری زا کاهش می دهد. بنابراین اگر به دلیل ترشح هیستامین دچار آبریزش بینی شده اید، مصرف آن می تواند یاری نماینده باشد. دیفن هیدرامین ممکن است باعث خواب آلودگی گردد. به همین خاطر، بهتر است آن را قبل از خواب مصرف کنید.

برترین داروی سرماخوردگی برای گرفتگی بینی

گرفتگی بینی نفس کشیدن را برای شما سخت می نماید و ممکن است حتی پس از برطرف شدن سایر علائم همچنان باقی بماند. برای درمان گرفتگی بینی، یک داروی ضداحتقان با ماده فعال سودوافدرین (Pseudoephedrin) را امتحان کنید. سودوافدرین عروق خونی را تنگ می نماید، تورم را در غشای مخاط بینی کاهش می دهد، راه های هوایی را باز می نماید، باعث تخلیه ترشحات سینوسی می گردد و به شما اجازه می دهد راحت تر نفس بکشید.

فنیل افرین (Phenylephrine) داروی ضداحتقان دیگری است که می توانید برای درمان گرفتگی بینی مصرف کنید. توصیه می گردد که مصرف هر یک از این دو داروی ضداحتقان به حداکثر چهار بار در روز محدود گردد.

برترین داروی سرماخوردگی برای تب و درد

وقتی سرما می خورید، افزایش التهاب در بدن به بروز تب و درد منجر می گردد. بنابراین، درمان التهاب می تواند به کنترل این علائم آزاردهنده یاری کند. تب و درد را می توان با مصرف ایبوپروفن که همچون ناپروکسن یک داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) است، کاهش داد. اگرچه استامینوفن (Acetaminophen) جزء NSAID طبقه بندی نمی گردد، اما می تواند در کاهش تب و درد مؤثر باشد.

برترین داروی سرماخوردگی برای گلودرد و سرفه

اگر سرفه باعث گلودرد شده است، در پی دارویی باشید که حاوی دکسترومتورفان (Dextromethorphan) باشد. دکسترومتورفان با کنترل سیگنال های مغزی سرفه را کاهش می دهد و باعث بهبود گلودرد می گردد، اما دلیل سرفه کردن را درمان نمی نماید. در برخی از داروهای حاوی دکسترومتورفان ماده ای به نام گایافنزین (Guaifenesin) وجود دارد که یک خلط آور است و مخاط را رقیق می نماید.

برترین داروی سرماخوردگی برای استفاده در شب

آنتی هیستامین ها سرفه را درمان می نمایند و باعث ایجاد احساس خواب آلودگی می شوند. داروهایی که حاوی آنتی هیستامین های دوکسیلامین (Doxylamine) یا دیفن هیدرامین هستند، به شما یاری می نمایند هنگام سرماخوردگی راحت تر بخوابید.

برترین داروی سرماخوردگی برای بچه ها نوپا و شیرخواران

به طور کلی، قبل از دادن هر نوع داروی سرماخوردگی به بچه ها کم سن و سال باید با متخصص اطفال مشورت کنید. وزن، سن و شدت علائم کودک به معین نوع دارو و دوز آن یاری می نماید. اگر کودکتان کمتر از 6 ماه سن دارد، دوز توصیه شده برای مصرف استامینوفن را جهت تسکین درد رعایت کنید.

برخی از نمونه هایی ایبوپروفن، آنتی هیستامین و سرکوب نماینده های سرفه که بدون احتیاج به نسخه پزشک به فروش می رسند، برای بچه ها بالاتر از دو سال قابل استفاده هستند. مصرف بیش از حد داروهای سرماخوردگی و داروهای ضدسرفه به وسیله بچه ها می تواند عوارض جانبی جدی در پی داشته باشد. اگر دقیقاً نمی دانید از چه دارویی باید بهره ببرید، حتما برای مشاوره با پزشک کودک خود تماس بگیرید.

برترین داروی سرماخوردگی برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا

داروهای ضداحتقان می توانند برای افرادی که فشار خون بالا دارند، خطرناک باشند. انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می نماید که در صورت ابتلا به پرفشاری خون از مصرف مواد فعال زیر اجتناب کنید.

  • اکسی متازولین (Oxymetazoline)
  • فنیل افرین (Phenylephrine)
  • سودوافدرین (Pseudoephedrine)

در عوض، یک خلط آور مانند گایافنزین مصرف کنید و در پی داروهای بدون نسخه ای باشید که برای افراد مبتلا به فشار خون بالا فراوری می شوند. به توصیه AHA، بیماران مبتلا به پرفشاری خون باید از مصرف داروهای NSAID مانند ایبوپروفن اجتناب نمایند. چون مصرف بیش از حد آن ها می تواند اثرات منفی داشته باشد. اگر از تأثیر داروهای سرماخوردگی روی داروهایی که برای درمان پرفشاری خون دریافت می کنید بی اطلاع هستید، با پزشک مشورت کنید.

استفاده از آنتی بیوتیک برای درمان سرفه و سرماخوردگی

آنتی بیوتیک ها برای درمان سرماخوردگی مؤثر نیستند. چون معمولا سرماخوردگی به وسیله ویروس ایجاد می گردد و این دسته از داروها فقط به درمان عفونت های باکتریایی یاری می نمایند. اگر به عفونت ثانویه ناشی از باکتری مبتلا شده اید، باید با پزشک درباره گزینه های مختلف درمانی صحبت کنید.

استفاده بی رویه از آنتی بیوتیک ها شما را با مسائل جدی روبه رو می نماید و احتمال مقاومت نسبت به این داروها را افزایش می دهد. اگر باکتری ها به آنتی بیوتیک مقاوم شوند، برای مدت طولانی تری در بدن باقی می مانند و سخت تر درمان می شوند.

درمان های خانگی

علاوه بر داروهای OTC که برای کاهش علائم سرماخوردگی فراوری می شوند، درمان های خانگی هم می توانند به کنترل علائم این بیماری یاری نمایند.

1. استراحت کافی داشته باشید

استراحت یکی از مهم ترین کارهایی است که باید در هنگام سرماخوردگی انجام دهید. چون خواب کافی می تواند تأثیر مثبتی بر سیستم ایمنی شما داشته باشد و به بدنتان در مقابله با بیماری یاری کند.

2. بدن خود را هیدراته نگه کنید

دریافت کافی مایعات مثل آب، چای گیاهی و سوپ هم از کم آبی بدن جلوگیری می نماید و هم می تواند به رقیق شدن مخاط، مقابله با احتقان و به طور کلی تسکین علائم یاری کند. از مصرف قهوه و نوشابه های کافئین دار که می توانند کم آبی بدن را تشدید نمایند، خودداری کنید.

3. بخور بدهید

استنشاق بخار دوش آب گرم یا یک کاسه آب داغ می تواند به تدریج احتقان را از بین ببرد و به شما یاری کند راحت تر نفس بکشید.

4. از یک رطوبت ساز بهره ببرید

استفاده از رطوبت ساز در اتاقی که در آن می خوابید، به پاکسازی مجرای بینی یاری می نماید و التهاب آن را کاهش می دهد. این کار به ویژه در زمستان که گرمای خشک داخل خانه می تواند باعث تشدید علائم گردد، مؤثر است. به یاد داشته باشید که باید آب استفاده شده در رطوبت ساز را روزانه عوض کنید تا از رشد کپک ها و سایر قارچ ها جلوگیری گردد.

5. مکمل زینک (روی) مصرف کنید

اگرچه باید مطالعات بیشتری درباره دوز مناسب این مکمل انجام گردد، اما تحقیقات موجود نشان می دهد که مکمل های روی به سیستم ایمنی بدن یاری می نمایند و ممکن است بتوانند مدت سرماخوردگی را کاهش دهند.

برخی از مطالعات نشان داده اند که دریافت قرص ها یا شربت های حاوی روی مدت زمان سرماخوردگی را حدود یک روز کاهش می دهند، به ویژه اگر ظرف 24 تا 48 ساعت پس از بروز اولین علائم و نشانه های سرماخوردگی مصرف شوند.

6. عسل بخورید

عسل برای گلو تسکین دهنده است و می تواند سرفه را در بزرگسالان و بچه ها بالای یک سال کاهش دهد.

7. از سیر بهره ببرید

سیر خواص ضدعفونی نماینده و ضدمیکروبی دارد و از عملکرد سیستم ایمنی بدن حمایت می نماید. سیر حاوی ماده ای به نام آلیسین است که خواص ضدمیکروبی دارد و می تواند شدت علائم سرماخوردگی را کاهش دهد.

کلام انتهای

اگرچه سرماخوردگی معمولی یک بیماری ساده به نظر می رسد، اما به راحتی نمی توان با علائم آن مقابله کرد. شما باید با توجه به علائمی که بیشترین تأثیر را روی بدنتان داشته اند، داروی مناسب را انتخاب کنید. معمولا 7 تا 10 روز طول می کشد تا علائم سرماخوردگی برطرف گردد. اگر بعد از 10 روز همچنان احساس بیماری می کردید یا علائم شما آغاز به بدتر شدن کرد، به پزشک مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید که همواره دستورالعمل های مربوط به نحوه مصرف داروها را بخوانید و خودسرانه دوز یا مدت زمان مصرف آن ها را افزایش ندهید. بعلاوه از مصرف همزمان دو داروی مشابه که حاوی مواد فعال یکسانی هستند، خودداری کنید. چون این کار باعث می گردد با عوارض جانبی بیشتر و مسائل جدی تر روبرو شوید. معمولا در بروشور دارو ها درباره دوز و مدت زمان مصرف، عوارض احتمالی، موارد منع مصرف و تداخلات دارویی صحبت شده است.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ گیت مگ را بخوانید.

منبع: healthline

منبع: دیجیکالا مگ

به "چگونه بر مبنای علائم برترین دارو را برای درمان سرماخوردگی انتخاب کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه بر مبنای علائم برترین دارو را برای درمان سرماخوردگی انتخاب کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید